کاروان «مدافعین سلامت» به پاراآسیایی جوانان می‌رود

با اعلام دبیر اجرایی کمیته بین‌المللی پارالمپیک کاروان ایران با نام «مدافعین سلامت» به بازی‌های پاراآسیایی جوانان اعزام می‌شود.بازی‌های پاراآسیایی جوانان حدود یک ماه نیم دیگر در بحرین برگزار خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، «محمد تابع» روز سه‌شنبه در نشست خبری خود با اشاره به برنامه‌های این کمیته در ۲ سال آینده اظهار داشت: در یک سال آینده ۲ رویداد مهم بازی‌های پاراآسیایی جوانان و بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو را پیش‌رو داریم که باید جایگاه خود را حفظ کنیم. بازی‌های پاراآسیایی جوانان حدود یک ماه نیم دیگر در بحرین برگزار خواهد شد که به پاسداشت زحمات کادر پزشکی نام کاروان «مدافعین سلامت» نامگذاری شده است و با شعار «اراده، تلاش، پیروزی» گام به میدان خواهیم گذاشت. 

وی ادامه داد:‌ مقدمات کسب سهمیه در رشته‌های مختلف برای پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را در دستور کار داریم. برخی رشته‌ها باید چند مسابقه را برای کسب سهمیه داشته باشند با این تفاوت که بر خلاف ادوار گذشته این فاصله ۴ سال نیست و عملاً  ۲ سال زمان داریم. تلاش این است که ورزشکاران براساس استعدادیابی که شده و آینده نگری به پارالمپیک اعزام خواهند شد و تلفیقی از کاروان کمی و کیفی خواهد بود.

تابع در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در مسابقات پیش رو نیز بحث کیفی در اعزام‌ها لحاظ شود تصریح کرد: بحث کیفی نتیجه گراست و اگر می‌خواهیم بهترین عملکرد را داشته باشیم باید کاروان کیفی اعزام کنیم و نمی‌توانیم تنها ورزشکاران خودمان را ببینم و رقبا را هم باید در نظر بگیریم. 

دبیر اجرایی کمیته ملی‌پارالمپیک درباره گلایه برخی ورزشکاران بابت از دست دادن پارالمپیک بدلیل اعزام کیفی افزود: شاید ورزشکاران اندکی با توجه به سیاست‌های پارالمپیک این میدان را از دست دادند، اما از طرفی این سیاست باعث شد برخی دیگر انگیزه بگیرند و حتی طلایی شوند. حتی ورزشکارانی که اعتراض داشتند رکوردهایشان به مدال نمی‌رسید.  

تابع درباره جایگاه ایران در پارالمپیک توکیو اظهار داشت: ۲ سال قبل پیش‌بینی ما بر اساس نتایج دوره‌های قبل این بود که کشورهایی که ۱۲ مدال کسب می‌کردند در رنکینگ نهایی بین ۱۰ کشور اول قرار می‌گرفتند، اما دیدیم که کشورها در این زمینه هم پیشرفت داشتند.

تابع در خصوص گلایه‌ها و معیار کمیته ملی پارالمپیک در اعزام نکردن تیم فوتبال ۵ نفره، گفت: فوتبال ۵ نفره نسبت به دوره قبلی خیلی فرق کرده بود. اعزام نشدن آن‌ها و برخی وزنه‌برداران، مصوب ستاد بازی‌ها بود و حتی رکوردهای داخلی را برای آن‌ها لحاظ کردیم در حالی که بدون شک رکوردهای آن‌ها در مسابقاتی مانند پارالمپیک باتوجه به شرایط و استرس مسابقات افت خواهد کرد.

وی در خصوص تغییرات در کادر فنی تیم‌های ملی رشته‌های مختلف گفت: این موضوع بر اساس آیین‌نامه‌ای که توسط کمیته ملی پارالمپیک به فدراسیون‌ها ابلاغ شده تعیین می‌شود. قرارداد کادر فنی رشته‌های مختلف تا پایان توکیو ۲۰۲۰ بود که به پایان رسیده است. در ادامه نیز تصمیم‌گیری با فدراسیون‌هاست که می‌خواهند با مربیان قبلی ادامه دهند یا نه. 

اصلاح قانون استخدام مدال‌آوران از دیگر مباحث مورد نظر تابع بود. او در این زمینه گفت: این موضوع یک امر زمان‌بَر است و تلاش‌ برای اجرای آن در حال انجام است.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک درباره تهیه تجهیزات برای ورزشکاران ملی‌پوش اظهار داشت: هزینه‌ها غالبا با خود ورزشکار است، بخشی را هم که به عنوان کمک هزینه تجهیزات ما پرداخت می‌کنیم، البته نه همه مبلغ تهیه وسیله‌ای مانند ویلچر. چون با توجه به حجم بالای ورزشکاران این امکان فراهم نیست. در رشته‌های ورزشی المپیکی هم شرایط همینطور است. یک ورزشکار حرفه‌ای باید امکانات اولیه برای حضور و شرکت در مسابقات را داشته باشد تا بتواند به تیم ملی برسد و ملی‌پوش شود. 

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از نفراتی که به بازی‌های پاراآسیایی جوانان اعزام می‌شوند شانس حضور در رده‌های بزرگسالان را به‌ عنوان پشتوانه دارند، گفت: سال ۲۰۱۷ آخرین دوره بازی‌های پاراآسیایی جوانان برگزار شد. بخشی از این موضوع به خود ورزشکار و خانواده آن‌ها بازمی‌گردد. به عنوان مثال برخی اصلا ورزش حرفه‌ای را ادامه نمی‌دهند و برخی دیگر هم با توجه به علاقه، رکوردها و حریفان تغییر رشته می‌دهند. البته در رشته‌های مانند وزنه‌برداری حدود ۳۰ درصد به بزرگسالان رسیده‌اند.  

تابع در خصوص حواشی بوجود آمده در خصوص دو ورزشکار جودو مبنی بر تخلف آن‌ها و احتمال تنبیه کمیته ملی پارالمپیک ایران گفت: ورزشکاران رشته‌هایی مانند جودو و تکواندو بر اساس رنکینگ سهمیه می‌گیرند و باید در طول یک سال قبل از مسابقات در رقابت‌های مختلف شرکت کنند. از سوی دیگر در بخش نابینایان کلاس‌های ورزشکاران متفاوت است از نابینای مطلق داریم تا کم‌بینا. از طرفی با توجه به شرایط ویژه کرونا در این دوره کلاس‌بندی نهایی صورت گرفت؛ معمولاً کلاس‌ها برای ۲ سال قابل بازبینی است. ۲ ورزشکار ایرانی هم سهممیه و هم کلاس‌بندی شده بودند.

کد خبر: 30915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =