قول رئیس سازمان محیط زیست برای اجرای قانون هوای پاک

هر سال در فصول سرد، تعداد روزهای دارای هوای پاک کشور کاهش می‌یابد. گاهی آلودگی هوا به حدی افزایش پیدا می‌کند که نفس کشیدن برای گروه‌های پرخطر سخت می‌شود. علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قول داده است که از تمام ظرفیت‌های موجود برای اجرای قانون هوای پاک استفاده کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هوا که سرد می‌شود، تعداد روزهای آلوده در کلانشهرهای کشور هم افزایش می‌یابد. ترکیب سرمای هوا با آلاینده‌های حاصل از فعالیت وسایل گرمایشی منازل و مازوت مورد استفاده در نیروگاه‌ها، هوایی سمی تولید می‌کند که نفس کشیدن را برای گروه‌های حساس دچار اشکال می‌کند.

آن طور که از اخبار بر می‌آید به دلیل هشدارهایی که در زمینه کمبود گاز مطرح می‌شود، امسال مصرف مازوت در نیروگاه‌ها اوج خواهد گرفت. وضعیت وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم قانون هوای پاک که اجرای آن زمینه بهبود کیفی شرایط هوای کلانشهرها را فراهم می‌کند هم از سوی دستگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

اجرا نشدن بیش از نیمی از تکالیف قانون هوای پاک

متاسفانه رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست یعنی عیسی کلانتری اعتقادی به اجرای قانون هوای پاک نداشت. او معتقد بود که با اجرای چنین قانونی، ۷۰ درصد اقتصاد کشور متوقف خواهد شد. شاید همین رویکرد کلانتری بود که سبب شده بود بسیاری از دستگاه‌ها اجرای قانون هوای پاک را به دست فراموشی بسپارند.

سال گذشته کیومرث داوودی معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات در یک برنامه تلویزیونی نسبت به وضعیت اجرای قانون هوای پاک انتقاد کرد. به گفته او سازمان محیط زیست در ارتباط با این قانون اختیارات کامل ندارد در حالی که قانون هوای پاک به خوبی مشخص کرده است که هر دستگاه در زمینه آلودگی هوا و مقابله با آن چه تکالیفی دارد.

معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات در سال گذشته اعلام کرد: طبق قانون هوای پاک، ۵۷ دستگاه تکالیف‌شان را انجام نداده‌اند، به تعبیری ۵۷ درصد تکالیف دستگاه‌ها در این قانون اجرا نشده است، این میزان اجرا نشدن تکالیف مرتبط با قانون هوای پاک بسیار زیاد است. ما هر سال انتظار داریم که با ابلاغ چنین قوانینی، آلودگی هوا در کشور کاهش یابد، معلوم است که وقتی تکالیف اجرا نشود، وضعیت آلودگی هوا به همین شکل باقی خواهد ماند.

قول سلاجقه برای اجرای قانون هوای پاک

در شرایطی که بیش از نیمی از قوانین مرتبط با قانون هوای پاک به گفته دستگاه‌های نظارتی اجرایی نشده است، علی سلاجقه رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست قول داده است که تمام تلاش خود برای اجرای این قانون را به کار گیرد.

وی دیروز در جریان نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت: از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم تا تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط قانون هوای پاک را اجرا کنند.

سلاجقه افزود: درحال حاضر با تشکیل کمیته‌هایی در سطح سازمان محیط زیست و دستگاه‌های اجرائی، اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و این موضوع یکی از وظایف اصلی این سازمان است.

کد خبر: 30705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =