آزمایشگاهیان در خط مقدم تشخیص کرونا

سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان منطقه‌ای ولیعصر (عج) قم، کارکنان آزمایشگاه را خط مقدم تشخیص بیماری کرونا توصیف کرد که بر اساس رسالت خطیر خود به صورت شبانه‌ روزی در کنار پزشکان و سایر اعضای کادر درمان در عرصه تشخیص بیماری و خدمت‌رسانی به بیماران کرونا پیشقدم هستند.   

رضا نجفی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه یکی از روش‌های غربالگری و تشخیص کرونا، استفاده از تست‌های آزمایشگاهی است، افزود: با توجه به اینکه اطلاعات به دست‌ آمده از نتایج آزمایش، ارزان‌تر و مقرون‌ به‌صرفه‌تر از سایر خدمات پاراکلینیکی و بالینی در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد، به همین دلیل آزمایشگاه از جایگاه بسیار ارزشمند در تشخیص سریع و درمان بیماری‌ها برخوردار است.

وی با اشاره به روند خدمت‌رسانی کارکنان آزمایشگاه به بیماران کرونا، اظهار کرد: کارکنان آزمایشگاه با رعایت اقدامات احتیاطی از لحاظ سطح ایمنی زیستی و با پوشش حفاظتی کامل وارد بخش‌های عفونی و بستری کرونا شده و از بیماران نمونه‌برداری می‌کنند. در بخش سرپایی نیز از بیماران مراجعه‌کننده به واحد آزمایشگاه، پس از انجام اقدامات اولیه، نمونه‌گیری کرونا به عمل آمده و نمونه‌ها برای بررسی و آنالیز ارسال می‌شود.

کارشناس‌ارشد آزمایشگاه با اعلام اینکه در این مرکز ماهیانه بیش از ۱۶ هزار آزمایش خون اولیه برای تشخیص، غربالگری و درمان بیماران کرونایی انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بیمارستان ولیعصر (عج) یک بیمارستان منطقه‌ای بوده و پذیرای بیماران از استان‌های مجاور است، امید می‌رود آزمایشگاه این مرکز به عنوان آزمایشگاه فوق‌تخصصی و ریفرال تبدیل و تجهیز شده و به‌ویژه در شرایط همه‌گیری کرونا، امکان انجام آزمایشگاه مولکولی تست (PCR) در همین مرکز فراهم شود.

نجفی در خصوص تعداد کارکنان واحد آزمایشگاه، تصریح کرد: در حال حاضر در این مرکز ۲۵ کارشناس فنی علوم‌ آزمایشگاهی، یک دکترای علوم آزمایشگاهی و دو نیروی پذیرش مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه در برخی روزها با موج بیماران کرونا مواجه هستیم، برای افزایش سرعت جواب‌دهی، لاجرم، تعداد شیفت‌های کاری کارکنان بیشتر شده و در نتیجه نیازمند افزایش نیروی فنی برای جلوگیری از فشار کاری هستیم. همچنین انتظار می‌رود، قانون ارتقاء بهره‌وری کارکنان آزمایشگاه به اجرا درآید تا خستگی کار از تن همکاران آزمایشگاهی زدوده شود.

وی ادامه داد: همچنین نیازمند آن هستیم تا فضای فیزیکی آزمایشگاه، بازسازی و نوسازی شود و نیز برای افزایش انگیزه کارکنان آزمایشگاه، استفاده از امکانات رفاهی سازمان افزایش یابد.

سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان منطقه‌ای ولیعصر (عج) قم با اشاره به تمهیدات مناسب برای حضور در منزل و کاهش ریسک انتقال کرونا به اعضای خانواده، افزود: ما کارشناسان علوم ‌آزمایشگاهی، به دلیل ماهیت شغلی خود، حتی در منزل نیز باید موازین بهداشتی را برای جلوگیری از انتقال بیماری رعایت کنیم. برای همین قبل از ورود به منزل لباس‌ها را تعویض کرده و تا حد امکان از نزدیک شدن به اعضای خانواده و کودکان خوید پرهیز می‌کنیم. به طور حتم، این فاصله احساس ناخوشایندی را ایجاد کرده و بار مضاعفی را بر دوش ما می‌گذارد.

کد خبر: 30637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =