وظیفه طب کار پایش سلامت کارگران و پیشگیری از بیماری‌ها

معاون طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی، انجام معاینات بدو استخدام را شناسایی تناسب جسمانی فرد با شغلش برشمرد و تصریح کرد: به عبارت دیگر طب کار می‌خواهد کارگر سالم را انتخاب کند؛ زیرا وقتی کارگران از سلامت جسمانی و روانی برخوردار باشند، خطرات حوادث ناشی از کار نیز کاهش می‌یابد.

دکتر مازیار ایکانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به مهمترین وظایف طب کار افزود: بخش اول این وظایف معاینات و شناسایی است؛ براساس ماده ۹۲ قانون کار، شاغلان حداقل سالی یک‌ بار باید ارزیابی مجدد سلامت شوند که این اقدام در حوزه معاونت طب کار قرار دارد. براین اساس پرونده سلامت کارگران نیز تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: وظیفه دومی که در حوزه طب کار قرار دارد، اندازه‌گیری است؛ براین اساس، کارشناسان طب کار، عوامل شیمیایی، فیزیکی، یونیزاسیون و... را محیط کار اندازه‌گیری کرده و براساس معیارها و استانداردهای تعیین شده، محیط سالم یا زیان‌آور را شناسایی می‌کنند.

معاون مدیرکل درمان مستقیم، گفت: انجام اندازه‌گیری در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کار و شناسایی عوامل‌ زیان‌آور بسیار موثر است؛ زیرا این عوامل در طول زمان تاثیر نامطلوبی بر سلامت افراد می‌گذارد.

ایکانی مرحله سوم وظایف طب کار را مدیریت برشمرد و ادامه داد: پس از شناسایی و اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، وظیفه ما این است که این عوامل را کنترل کنیم که نیاز به مدیریت دارد.

وی افزود: چهارمین نکته نیز، اجرای برنامه‌های مراقبتی است که شامل معاینات شغلی ادواری  و نیز انجام آزمایش‌های منظم براساس سن می‌شود.

معاون طب کار سازمان تامین‌اجتماعی، با اشاره به انجام طرح‌های غربالگری برای کارکنان سازمان تامین‌اجتماعی تصریح کرد: برای غربالگری بیماری سرطان روده بزرگ در مردان بالای ۵۰ سال، بخشنامه صادر شده است تا همه همکاران آزمایش «فیت» انجام دهند و در صورت مثبت بودن آزمایش مراحل درمانی را طی کنند. همچنین در حوزه بانوان نیز غربالگری سرطان سینه برای خانم‌های بالای ۴۰ سال انجام می‌شود.

کد خبر: 30621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =