برنامه‌های کانون پرورش فکری در هفته ملی کودک

کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برنامه‌های هفته ملی کودک را تشریح کرد، برنامه‌هایی که از بازدیدهای رایگان از موزه‌های کانون تا نشست‌های تخصصی را شامل می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برنامه های هفته ملی کودک  را تشریح کرد.

بازدید رایگان از موزه‌ ملی هنر و ادبیات کودک کانون

موزه‌ ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران به مناسبت هفته‌ ملی کودک از ۱۷ تا ۲۲ مهر به شکل رایگان پذیرای خانواده‌ها، کودکان و عموم علاقه‌مندان است.

به گزارش اداره‌ کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، موزه‌ ملی «هنر و ادبیات کودک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در ۲۰ مهر ۱۳۷۹ با مساحتی در حدود ۵۰۰ متر مربع راه‌اندازی شده، در طول هفته‌ آتی از ۱۷ تا ۲۲ مهر از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر پذیرای بازدیدکنندگان دستاوردهای این نهاد در زمینه‌ انتشار کتاب، تولید تئاتر، فیلم، انیمیشن، سرگرمی‌های سازنده و پژوهش‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان است.

از دیگر بخش‌های این موزه می‌توان به واحد معرفی نمایشگاه‌های مختلف تاریخی، ایران‌شناسی و اقوام گوناگون ایران اشاره کرد.

همچنین در ورودی موزه، ویترین افتخارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره‌ها و مسابقه‌های فرهنگی، هنریِ، ملی و بین‌المللی قرار دارد.

موزه‌ ملی هنر و ادبیات کودک که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران قرار دارد، ‌۱۲ آبان ۱۳۹۸ از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسیده است.

این موزه در حال حاضر گنجینه‌ای ارزشمند و گران‌بها در حوزه‌ی تصویرگری، منابع صوتی و تصویری، پوستر، کتاب، ماکت، عروسک، نشان و تندیس، تجهیزات کاربردی و اسناد و مدارک سازمانی را گردآوری کرده که بازدیدکنندگان در هفته ملی کودک امسال از آن دیدن می‌کنند و با توضیحات کارشناسان موزه، بیش از پیش با تاریخچه‌ی این نهاد آشنا می‌شوند.

نگارخانه «تجربه» در کانون گشایش می‌یابد

در دومین روز از هفته ملی کودک نگارخانه «تجربه» در مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش آثاری با عنوان «صدای پای آب» آغاز به کار می‌کند.

 کوروش پارسانژاد رییس مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام این خبر گفت: این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار هنرمندانی همچون عبدااله حاجی‌وند، عباس قدیرمحسنی، سمائه شریفی، محمدحسین عماد و... با موضوع آب است.

پارسانژاد عنوان کرد: تصویرسازی، نقاشی، طراحی، حجم، مجسمه و... از جمله آثاری هستند که در این نگارخانه در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

وی افزود: این نمایشگاه آغازگر راهی است تا ما بتوانیم نگارخانه تجربه را به محفلی برای رفت و آمد هنرمندان تبدیل کنیم. تلاش داریم در این نمایشگاه گنجینه‌ آثار هنرمندان کانون و سایر هنرمندان را به نمایش درآوریم. همان‌طور که گفته شد نخستین نمایشگاه این نگارخانه به موضوع آب اختصاص دارد. موضوعی که مورد توجه همگان قرار می‌گیرد.

این نگارخانه در روز شنبه ۱۷ مهر ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حضور مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان شهید مطهری، خیابان سلیمان‌خاطر، چهارراه نوبخت، پلاک۹۱ گشایش می‌یابد.

در «ساعت کودکی» live برگزار کنید

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار فراخوانی از عموم نویسندگان، شاعران، اهالی تئاتر، دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای، مربیان و معلمان کودکان و نوجوانان و... دعوت کرده تا به کارزار مجازی «ساعت کودکی» در روز شنبه ۱۷ مهر بپیوندند.

 هم‌زمان با هفته‌ ملی کودک و آیین گرامی‌داشت روز جهانی کودک، ساعت ۶ عصر شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ و دومین روز هفته‌ ملی کودک به شکل نمادین به نام «ساعت کودکی» نام‌گذاری و از عموم دست‌اندرکاران هنر و ادبیات و آموزش کودکان دعوت شده است که در این ساعت، صفحه‌های خود در فضای مجازی را به کودکان و نوجوانان اختصاص دهند و از بچه‌ها بگویند.

براساس این فراخوان، عموم علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران این حوزه در این ساعت، با برگزاری برنامه‌های پخش زنده (live) در شبکه‌های اجتماعی با محوریت کودکان و نوجوانان و با هشتگ #ساعت_کودکی ضمن پرسش و پاسخ با عموم مخاطبان‌شان درباره‌ی دنیای کودکی، یک ساعت از فعالیت سالانه‌ی خود در فضای مجازی را به‌شکل هم‌زمان با دیگر دست‌اندرکاران این گروه سنی، به قصه‌خوانی و داستان‌خوانی، آموزش‌های فرهنگی و هنری آنلاین، و ذکر خاطره و خوانش آثارشان اختصاص می‌دهند.

در همین حال، دست‌کم بیش از ۳۰ مربی کودکان و نوجوانان از سراسر کشور نیز به این حرکت می‌پیوندند تا در ساعت ۶ عصر شنبه ۱۷ مهر، با برگزاری هم‌زمان برنامه‌ی لایو در اینستاگرام، دقایقی توجه عموم مردم را به مساله‌ی کودکی جلب کنند.

شرکت در این رویداد مجازی به عموم علاقه‌مندان دنیای کودکان پیشنهاد می‌شود چراکه بسامد تعداد برنامه‌های پخش زنده در یک ساعت مشخص در سراسر ایران و خارج از کشور، می‌تواند توجه بسیاری را به این عنوان جلب کند؛ که هدف نهایی این کارزار عنوان شده است.

کانون از رسانه‌های جمعی و مسولان صفحه‌های پربازدید در فضای مجازی نیز درخواست می‌کند که با اطلاع‌رسانی درباره‌ این رویداد، از تمامی علاقه‌مندان و دغدغه‌داران دنیای کودکی بخواهند در این ساعت، با برگزاری live با مخاطبان خود، با هر تعدادی، درباره‌ دنیای کودکی، مسایل مربوط به کودکان، و... گفت‌وگو کنند.

در همین حال، فایلی نیز در پایگاه خبری کانون پرورش فکری به نشانی kanoonnews.ir قرار گرفته که به علاقه‌مندان برای شرکت در این رویداد، ایده‌هایی پیشنهاد می‌کند.

چهار نشست تخصصی آنلاین در هفته ملی کودک

همزمان با هفته‌ ملی کودک چهار نشست تخصصی با مشارکت اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به شکل برخط برگزار می‌شود.

هفته‌ ملی کودک، در حالی از ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود که به دلیل شرایط کرونا، بخش عمده‌ای از برنامه‌ها در قالب مجازی و برخط برگزار می‌شوند، هرچند که در شهرهایی که از نظر کرونا وضعیت مناسبی دارند، پیش‌بینی برنامه‌های حضوری مانند شادپیمایی عروسک‌ها، تریلی سیار و کتابخانه‌های شهری و روستایی، و... در نظر گرفته شده است.

در همین حال، چهار نشست تخصصی در فضای مجازی طراحی شده که طی آن، شنبه ۱۷ مهر نشست آنلاین «اندیشه‌پروری (عقلانیت) و جان‌پروری (معنویت) در تربیت عقلانی بصیرت‌گرا» با سخنرانی علیرضا رحیمی در ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر برگزار خواهد شد.

روز دوشنبه ۱۹ مهر نیز نشست آنلاین «برنامه‌ریزی برای امنیت و سلامت کودکان در فضای مجازی» با سخنرانی محمدحسین سیاح‌طاهری در ساعت ۱۰ تا ۱۲ و روز سه‌شنبه ۲۰ مهر نشست آنلاین «کتاب‌های داستان با تاکید بر مخاطب‌شناسی» با سخنرانی حمیدرضا شاه‌آبادی در همان ساعت اجرا می‌شود.

در پایان روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر نیز این برنامه‌ها با برگزاری آنلاین نشست «اصول تربیت رسانه‌ای برای نسل هزاره سوم» با سخنرانی معصومه نصیری در ساعت ۱۰ تا ۱۲ پایان می‌ِیابد.

تمامی این نشست‌ها در نشانی اینترنتی https://live.kpf.ir/ch/koodak  و صفحه اینستاگرام کانون به نشانی kaoonparvaresh برگزار خواهد شد و حضور در آن برای عموم مخاطبان این پلتفرم آزاد است.

برنامه‌های هفته ملی کودک امسال با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» طراحی شده و هرروز به یک موضوع محوری اختصاص دارد که کودک و نشاط و سرگرمی، کودک و میراث فرهنگی، کودک و معنویت و کودک و فضای مجازی، ازسرفصل‌های موضوعی این روزها هستند.

تخفیف ۲۵ درصدی کتاب‌های کانون در هفته‌ ملی کودک

کتاب‌های مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول هفته‌ ملی کودک با ۲۵درصد تخفیف در پایگاه اینترنتی و تمام محصولات این مجموعه با تخفیف‌های متنوع دیگر در فروشگاه‌های فیزیکی منتخب عرضه‌ محصولات فرهنگی و هنری این مجموعه ارائه می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علاوه بر تخفیف ۲۵درصدی خرید کتاب‌ها در سایت فروش shop.kpf.ir، تمامی تولیدات کانون در دو فروشگاه در خیابان حجاب (واقع در مر کز آفرینش‌های فرهنگی هنری) و فروشگاه انقلاب (واقع در خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، پاساژ فروزنده) با ۲۵ درصد تخفیف ارایه می‌شود.

دبیرخانه‌ این رویداد همچنین اعلام کرده است که خریدهای بالای ۲۰۰هزارتومان به طور رایگان به سراسر کشور ارسال می‌شود. در همین حال، به ۱۰نفر از خریداران محصولات کانون در این هفته، به قید قرعه جوایزی نیز اهدا خواهد شد.

مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در نظر دارد در هفته‌ ملی کودک به سه نفر از افرادی که پس از خرید محصول در قرعه‌کشی شرکت کرده‌اند، کتاب‌های جدید این نهاد را تا شش‌ به رایگان اهدا و ارسال کند

امسال هفته‌ ملی کودک درحالی برگزار می‌شود که به دلیل شرایط کرونا بخش زیادی از فعالیت‌ها و ویژه‌برنامه‌های نهادهای مختلف، در فضای مجازی پیش‌بینی شده، با این‌حال حرکت تریلی‌های سیار نمایش فیلم و تئاتر در شهرهای کشور، اجرای تئاتر در محیط باز پارک‌ها و شهرها، در کنار افتتاح تماشاخانه‌های سیار و کتاب‌خانه‌های ثابت جدید کانون در شهرهایی چون مرزن‌آباد و مشهد، از جمله برنامه‌های حضوری اعلام شده است.

نمایش روزانه‌ فیلم‌های سینمایی، انیمیشن و فیلم تئاترهای کودک و نوجوان در پرتال کانون به نشانی cinema.kpf.ir  در کنار ارائه‌ی تخفیف در خرید محصولات فرهنگی و هنری از دیگر تدابیر اندیشیده‌ شده برای این هفته است.

حضور معاون فرهنگی کانون در جمع کودکان با نیازهای ویژه

همزمان با دومین روز از هفته‌ ملی کودک، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۴۰ تهران (مرکز فراگیر) میهمان اعضای این کتابخانه‌ می‌شود.

 فرهنگی‌هنری شماره ۴۰ کانون تهران که مرکزی فراگیر است، ساعت ۱۴ روز شنبه ۱۷ مهر، میزبان محمود مروج معاون فرهنگی کانون است.
در این برنامه، معاون فرهنگی کانون با تعدادی از اعضای کودک و نوجوان نابینا، ناشنوا و کم‌توان جسمی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
در همین حال، مربیان و دیگر اعضای مرکز نیز با معاون فرهنگی درباره‌ مسایل و مشکلات کودکان در هفته‌ای که به نامشان نامگذاری شده، سخن خواهد گفت.
مراکز فراگیر، از جمله مراکز کانون پرورش فکری هستند که در آن، کودکان ناشنوا و کم‌شنوا، کم‌بینا و نابینا، کم‌توان جسمی (کودکان با نیازهای ویژه) در کنار دیگر همسالان خود فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری را تجربه می‌کنند.
در حال حاضر بیش از ۴۰ مرکز فراگیر در تهران و مراکز استانی و شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند.
هفته‌ ملی کودک، یادواره‌ شهید علی لندی، امسال با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر کشور برگزار خواهد شد و با توجه به شرایط کرونایی شهرها، برنامه‌ها در دو شکل مجازی و حضوری طراحی شده‌ است.
نمایش روزانه‌ فیلم سینمایی، تئاتر کودک و انیمیشن به شکل رایگان، درکنار حرکت تماشاخانه‌ها و کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی کانون در سراسر کشور و اجرای جنگ‌های شادی برای بچه‌ها، از برنامه‌های این هفته اعلام شده است.
همچنین افتتاح چند کتابخانه‌ ثابت، تماشاخانه‌ سیار و آسمان‌نمای دیجیتال در مازندران، مشهد، کرمان و یزد از جمله دیگر برنامه‌های هفته‌ ملی کودک است.

هفته‌ ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر، یادواره‌ی شهید علی لندی، با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در سراسر کشور برگزار می‌شود و اخبار فعالیت‌ها و جشنواره‌های متعدد کشوری و نیز اکران رایگان فیلم‌های سینمایی و تئاتر، و ده‌ها برنامه‌ی دیگر در پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی kanoonnews.ir در دسترس است.

کد خبر: 30336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =