تسهیل کسب و کار با صدور آنی مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در پیامی توییتری از صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در مدت سه روز کاری خبرداد و گفت: از امروز صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد برای افراد واجد شرایط حداکثر در سه روز کاری انجام خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت : از امروز صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد برای افراد واجد شرایط حداکثر طی سه روز کاری انجام خواهد شد و در صورتی که در جریان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای اطاله بررسی صورت گیرد، سیستم به صورت خودکار پس از روز سوم مجوز لازم را برای افراد صادر می‌کند.

تسهیل کسب و کار با صدور آنی مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای

گفتنی است که پیش از با توجه به قوانین و مقررات حوزه صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، میانگین روند بررسی و صدور این مجوزها حدود هشت ماه طول می‌کشید و با تدبیر در این حوزه، افرادی که خواستار دریافت مجوز این آموزشگاه‌ها در سطح کشور هستند، با کاهش بسیار مثبت زمان، می‌توانند در راستای دریافت مجوز و تاسیس آموزشگاه اقدامات لازم را انجام دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوازدهم مهرماه "طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌ و کار" را در دستور کار قرارداده و کلیات این طرح را به تصویب رساندند و جزئیات این طرح در مجلس دست بررسی است که در واقع تسهیل صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای را می‌توان در مسیر اهداف "طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌ و کار" برشمرد.

جلوگیری از انحصار با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

"محمدباقر قالیباف" رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌ و کار از هرگونه ایجاد انحصار جلوگیری کرده و یک رقابت جدی را در فضای کسب و کار به وجود می‌آورد، گفت: مجلس در راستای تسهیل‌گری در بازار کسب و کار و رفع موانع در این حوزه گام جدی برداشته است.

وی افزود: امروز یکی از چالش‌های کشور، جوانان تحصیل‌کرده و با استعدادی هستند که فرصت شغلی از آنان گرفته شده است و تصویب این طرح از همه انحصارطلبی‌ها جلوگیری می‌کند و یک رقابت جدی بر فضای کسب و کار را به ارمغان می‌آورد.

بهره‌مندی از تجربیات جهانی در رونق تولید

"علیرضا حیدری" کارشناس و فعال حوزه بازار کار، پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: باید تجربیات کشورهای دیگر و فعالیت‌های بین‌المللی در ارتباط با تسهیل دریافت مجوزهای تولید از طرف سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را در جدی گرفته و از آن در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های در خصوص تسهیل شرایط راه‌اندازی کسب و کار استفاده کرد و اگر کشور ما بخشی از نظام اقتصادی و تولیدی حاکم بر جهان است و بر اساس آن باید قوانین و مقررات لازم برای جلوگیری از اتفاقات ناهنجار فضای کار و تولید تنظیم شود، این تجربه، توسط کشورهای توسعه‌یافته صورت گرفته و تکرار آن در قالب‌های دیگر نمی‌تواند اثربخشی بیشتری را نشان دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات بخش تولید در کشور، باید از فرصت‌ها در رونق تولید استفاده شود و هزینه فرصت بازطراحی تجربیات موفق جهانی در بخش حمایت و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و رونق تولید و ارائه خدمات را به کشور تحمیل نکنیم، گفت: در شرایط اقتصادی امروز، فضای کسب و کار به صورتی است که با تصمیم‌گیری افراد برای راه‌اندازی فعالیت اقتصادی، تولیدی یا خدمات و به دلیل نوسان فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اگر اقدامات لازم در صدور مجوز و راه‌اندازی فعالیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت نگیرد، از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شاهد خواهیم بود.

این فعال و کارشناس حوزه کار تصریح کرد: در کشور ما، پراکندگی نهادهای صدور پروانه و مجوزهای فعالیت و قوانین متعدد، باعث شده است که وقتی سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی، زمان طولانی را برای دریافت مجوز طی کند و در طی این مدت نیز موانع غیرمتعارف فراوان سد راه شکل‌گیری این فعالیت اقتصادی شود، هزینه‌های بسیاری به وی تحمیل شده و حتی ممکن است که از انجام کار منصرف شود.  

مقابله با رانت با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

"حمید حاج اسماعیلی" کارشنای حوزه بازار کار پیش از این در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه وجود رانت و فساد در حوزه کسب و کار باعث از بین رفتن رقابت و کیفیت در بازار تولید شده و در عین حال، قیمت‌ها و دسترسی مردم را برای دریافت خدمات و کالای ارزان از بین می‌برد، اظهار کرد: در واقع طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار، موانع موجود برشمرده شده در این بخش را هدف گرفته و موجبات شکل‌گیری بستر مناسب تسهیل کسب و کار را در کشور رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را باید به فال نیک گرفت، هرچند فعلا در مجلس کلیات این طرح به تصویب رسیده است و باید منتظر بررسی و تصویب تمام جزئیات این طرح در مجلس شورای اسلامی باشیم و پس از طی مراحل قانونی، آن را در مرحله آزمایش و عمل ببینیم.

به گفته این فعال بازار کار یکی دیگر از مزایای طرح مذکور این است که در راستای ایجاد مانع در حوزه شکل‌گیری رانت، فروش امتیازات کسب و کارها را در بستر غیرقانونی و غیرمولد از بین ببرد.

 وی در ادامه با اظهار امیدواری در خصوص اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، افزود: با تسهیل در راه‌اندازی کسب و کار می‌توان شاهد اقدامات بسیار موثری در حوزه بهبود و توسعه کسب و کار و رونق تولید و اشتغال در کشور بود.

کد خبر: 29968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =