ایران درهای خود را به روی توریست‌ها باز می‌کند

پس از ۱۹ ماه توقف تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی، بالاخره ضرغامی خبر از سرگیری صدور ویزای توریستی از آبان ماه داد.

به گزارش آتیه آنلاین، اگرچه پیش بینی می شد که درسال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری با رشد ۳ یا ۴ درصدی تنها صنعت پیشتاز و پردرآمد جهان باشد با بروز ویروس کرونا همه پیش بینی‌ها از بین رفت. به گونه ای که بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری، در سراسر جهان میزان سفرهای بین المللی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در ایران نیز با توجه به سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های کرونایی حدود ۹۴ درصد سفرهای بین‌المللی در سال گذشته کاهش پیدا کرد. به گفته معاون گردشگری ممنوعیت ورود گروه‌های خارجی به ایران از خیلی وقت پیش، یعنی زمانی که ویروس کرونا به خاک ایران رسید و پروازهای بین‌المللی متوقف و مرزها بسته شد، به اجرا گذاشته شده است. پیش‌بینی‌ها بر این بود که صدور ویزای توریستی ایران نهایت تا اواخر سال ۹۹ از سر گرفته شود، اما با شناسایی ویروس جهش‌یافته در برخی کشورها، از جمله انگلیس و عراق و توقف بعضی پروازهای بین‌المللی، این طرح بایکوت شد. با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به آخرین مذاکراتی که با کمیته‌های این ستاد داشته امیدوار بود از تابستان ۱۴۰۰ مرزها به روی گردشگران خارجی باز شود، ولی تیموری، معاون گردشگری نیز در خردادماه خبر داد که به دنبال توافق‌های اولیه، صدور ویزای گردشگری ایران از نیمه دوم تیرماه ١۴٠٠ از سر گرفته می‌شود.

اما علیرضا سالاریان ـ رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان ـ مرداد ماه  در پیش‌سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران تایید کرد که ویزای گردشگری ایران درحال حاضر با توجه به بخشنامه‌های ستاد کرونا ملی محدود شده است. او تاکید کرد که وزارت امور خارجه رأسا درباره صدور ویزا تصمیم نمی‌گیرد و اکنون هم به خاطر دستور ستاد ملی کرونا صدور ویزا محدود شده است و هرگاه درباره هر کشوری دستوری داده شود براساس آن عمل می‌شود. سالاریان با اشاره به انواع ویزای ایران که شاملِ گردشگری، درمان، تجاری، کار، تحصیلی یا دانشجویی و وابستگان و خانواده می‌شود، افزود: درحال حاضر به دستور ستاد ملی کرونا برای اتباع خارجی فقط ویزای تجاری و درمان، پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود. تعداد ویزای دانشجویی هم خیلی کم است و موردی صادر می‌شود. در واقع فعلا برای صدور ویزا حکم کلی نمی‌توان داد، ویزای توریستی که عملا صادر نمی‌شود و سایر ویزاها نیز موردی و پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود.

این در حالی بود که بیشتر کشورهای جهان در حال مدیریت گسترش این بیماری بودند و  دروازه‌های جهانی برای پذیرش توریست باز شده بود.در همین راستا سیدابرهیم رییسی، رییس‌جمهور به دنبال سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران گفت: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.پس از آن بود که چندی پیش عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از گشایش‌هایی درباره از سرگیری صدور این ویزا خبر داد اما در این مدت نیز اوضاع صدور ویزای توریستی همچنان مانند گذشته بود تا اینکه سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پنجم مهرماه همزمان با روز جهانی گردشگری خبر داد که پس از ۱۹ ماه صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی از آبان ماه از سر گرفته می شود. او در توئیتر نوشت: «از آقای رییس‌جمهور به دلیل مواضع عالمانه و حمایتگرانه نسبت به صنعت گردشگری در جلسه دولت (چهارم مهرماه) و دستور تسریع در صدور ویزای گردشگری تشکر می‌کنم. دیروز استانداران پیشنهادی، همه در مورد گردشگری برنامه ارائه کردند. این خیلی خوب است.» علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری این وزارتخانه نیز گفت که مصوبه ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران صادر و به تمام دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

کد خبر: 29426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =