رخت نوستالژیک بر تن سینماها

این روزها که رخوت و کسادی دوباره گریبانگیر سالن‌های سینما شده طرح «سینما نوستالژی» در پردیس سینمایی آزادی آغاز شده تا شاید مانند سال گذشته ناجی بازار اکران شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اگرچه پاندمی کرونا، در این مدت عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته اما این روزها که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته می‌توان دوباره به بازگشت روزهای خوش سینما امیدوار بود با این حال تا رسیدن به شرایط عادی پیش از کرونا و حضور دوباره تماشاگران در سالن‌های سینما راه زیادی در پیش است. چراکه در حال حاضر نیز به جز فیلم کمدی «دینامیت»، سایر آثار روی پرده همچنان با تماشاگران بسیار اندک به اکران خود ادامه می‌دهند. اگرچه فروش «درخت گردو» که داستان بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر می‌کشد  در روزهای اول اکرانش امیدوارکننده بود اما حالا بعد از ۲۲روز که از روی پرده رفتن آن می‌گذرد، تنها حدود یک‌ میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان فروش داشته  که این میزان فروش برای فیلم پُر خرجی مانند درخت گردو شکست محسوب می‌شود و به‌ نظر می‌رسد در ادامه نیز توانایی جذب مخاطب زیادی نداشته باشد. سایر آثار روی پرده نیز همچنان با تماشاگران بسیار اندک به اکران خود ادامه می‌دهند که در ادامه، آمار فروش آن‌ها را تا روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ مرور خواهیم کرد.

«دینامیت» در ۳۴۳ سالن به نمایش در آمده است و توانسته با جذب ۵۵۱ هزار مخاطب، ۱۱میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فروش را تجربه کند. به این ترتیب این فیلم در مدتی کوتاه به پرفروش‌ترین فیلم در حال اکران سینمای ایران بدل شد. خورشید آخرین اثر مجید مجیدی که از بیست و هفتم اسفند ۱۳۹۹ روی پرده رفته است، با در اختیار داشتن ۲۵۵ سالن با ۷۰هزار مخاطب و یک میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان فروش، دومین فیلم پرفروش در میان آثار روی پرده است. «هفته‌ای یک بار آدم باش» در حال حاضر در۲۶۶ سالن به نمایش درآمده و با بیش از ۷۰ هزار مخاطب و فروشی معادل یک میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومان سومین فیلم جدول اکران است. کمدی «تک‌خال» با بازیگرانی همچون پوریا پورسرخ، سحر قریشی، شبنم قلی‌خانی، یوسف تیموری و امیر کربلایی‌زاده در ۲۳۲ سالن روی پرده رفته و تاکنون توانسته ۹۸۰میلیون تومان فروش کند. «قصه عشق پدرم» که از آخرین روز تیرماه ۱۴۰۰ روی پرده رفته، تاکنون با جذب ۱۳۰۰ مخاطب در ۸۰ سالن، ۳۱ میلیون تومان فروش داشته است.

حالا به دنبال شکست درخت گردو، عدم تمایل صاحبان فیلم‌ها به اکران آثارشان و ترس از شکست بیشتر شده اما از آنجایی که سینماداران معتقدند که سینماها باید باز باشد تا مردم به سینماها برگردند از امروز طرح اکران فیلم‌های نوستالژیک سینمای ایران با اکران فیلم های سینمایی «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی  محصول سال ۱۳۷۷ و «عروس آتش» به کارگردانی خسرو سینایی محصول سال ۱۳۷۸، در پردیس سینمایی آزادی  کلید می‌خورد.  این طرح بلندمدت که در محرم سال ۱۳۹۹ با اکران دو فیلم «روز واقعه» و «پرواز در شب» با استقبال خوبی روبرو شد؛ قرار است امسال در قالب اکران فیلم های سینمایی خاطره انگیز، به مرور آثار شاخص دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران که تداعی کننده خاطرات نوستالژیک آن دوره است، بپردازد. طرح «سینما نوستالژی» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی که اصلاح رنگ این فیلم ها و پردیس سینمایی آزادی  که مسئولیت اکران آن ها را برعهده دارد، با نمایش نسخه جدید دو فیلم «رنگ خدا» و «عروس آتش» آغاز خواهد شد. «دزد عروسک‌ها»، «شهر موش‌ها»، «نیاز»، «کلوز آپ»، «روز واقعه»، «سگ کشی»، «شیر سنگی»، «دیده‌بان»، «جاده‌های سرد» و…  از دیگر فیلم‌هایی هستند که نسخه مرمت‌شده آن‌ها برای اکران در اختیار سینما آزادی قرار گرفته و به زودی در صف نمایش قرار می‌گیرد.

کد خبر: 29016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =