من، تمام‌قد معذرت می‌خواهم

ما، عذرخواهی بلد نیستیم. بلند نیستیم سهم خودمان از اتفاق پیش ‌آمده را بپذیریم. بلد نیستیم به شیوه درست عذرخواهی کنیم تا ناراحتی را از دل همسر، فرزند، پدر و مادر، دوست و همکار پاک کنیم. دلایل مختلفی هم برای این مسأله وجود دارد که اصلی‌ترین دلیل آن بی‌توجهی به فرهنگ عذرخواهی و احترام به روان دیگران است. بیست‌ویکم سپتامبر، مصادف با سی‌ام شهریور، روز «جهانی صلح» است. به همین مناسب به بررسی شناسایی نشانه‌های دلخوری و راهکارهای عذرخواهی پرداخته‌ایم که تمرکز اصلی مطلب روی عذرخواهی از زن و شوهر از یکدیگر است؛ نکته‌ای که زوج‌ها در آن مهارت کمتری دارند؛ به‌ویژه آقایان!

به گزارش آتیه آنلاین،فراگیری هر مهارت رفتاری، نیاز به فرهنگسازی دارد. فرهنگسازی نیز نیاز به آموزش، الگوسازی و عمل دارد. اگر هرکدام از اینها دچار نقص شود، فرهنگ‌ آن رفتار در افراد نهادینه نمی‌شود. عذرخواهی کردن برای مردم جامعه ما سخت‌؛ به‌ویژه برای آقایان؛ دشوار است. اما چرا؟  

1- من بد هستم: بعضی افراد عذرخواهی نمی‌کنند؛ چون به‌ راحتی عنوان می‌کنند که افراد بدرفتاری هستند. پس نیازی به عذرخواهی نیست.

2- زمینه حمله: عذرخواهی نمی‌کنند تا زمینه انتقاد و سرزنش فراهم نشود.

3- صمیمیت نمی‌خواهند: با عذرخواهی کردن، بین دو نفر صمیمیت، همدلی و محبت شکل می‌گیرد. آنها علاقه‌ای به صمیمیت با افراد ندارد.

4- عبور از خط: جمله «معذرت‌خواهی کنم که روش زیاد شه» از کلیدی‌ترین جمله‌هایی است که به‌ویژه در میان زوج‌ها ردوبدل می‌شود. بعضی تصور می‌کنند عذرخواهی باعث پررو شدن طرف مقابل می‌شود؛ حتی اگر شک نداشته باشند که خطاکار هستند.

5- مردسالاری: ما در جامعه مردسالار زندگی می‌کنیم. این مختص جامعه ما نیست و مردسالاری با درصدهای مختلف در جوامع دیگر هم وجود دارد؛ بنابراین سروَر و سالارها! ضرورتی برای عذرخواهی نمی‌بینند.

6- راهش را نمی‌دانند: بعضی افراد دوست دارند بابت اشتباه خود عذرخواهی کنند اما روش درست آن را نمی‌دانند؛ به این دلیل که در مدرسه و منزل آموزش ندیده و الگویی هم برای آن ندارند.

7- کوچک شده‌اند: عده‌ای عقیده دارند عذرخواهی از اقتدار و ابهت آنها کاسته و باعث کوچک شدن‌شان در مقابل طرف مقابل می‌شود. در واقع عذرخواهی را نوعی ضعف می‌دانند؛ نه قدرت.

به جمله‌ دربیاورید

برای عذرخواهی باید از جمله‌ استفاده کنید. جمله‌ها باید کارایی لازم برای عذرخواهی را داشته باشند. برای مثال بگویید: «من پشیمانم که با حرف یا کارم باعث رنجش تو شدم و باعث شدم بابت آن گریه کرده و یا چند ساعتی را دلخور و غمگین باشی». استفاده از جمله «معذرت می‌خواهم» کافی نیست.

نامه بنویسید

بله! درست است باید نامه بنویسید؛ اگر حرف زدن و معذرت‌خواهی با کلام برای شما دشوار است. بنابراین سعی کنید هر حسی که دارید با نامه بیان کنید.

تلفن کنار دست شماست

روی آن غرور لعنتی خود پا بگذارید. موبایل را بردارید و برای زن یا شوهرتان پیام بنویسید. اگر نمی‌توانید و می‌ترسید کلمه‌ها سوء‌تفاهم ایجاد کنند؛ پیغام صوتی بگذارید. اگر هیچ‌کدام از اینها را نمی‌خواهید انجام دهید از استیکر، یک فیلم یا موسیقی زیبا کمک بگیرید. شک نکنید که طرف مقابل پیغام شما را دیده، خوشحال می‌شود؛ حتی اگر دلخور باشد و پاسخی ندهد.

به عمل نشان دهید

بعد از استفاده از کلمه‌های خوب و کافی، همسرتان را در آغوش بگیرید. او را ببوسید و سعی کنید با نوازش، سردی بین‌ خودتان را برطرف کنید. عذرخواهی تنها، کافی نیست. ممکن است همسر شما، شما را پس زند. این طبیعی است. زن‌ها به زمان نیاز دارند تا از ناراحتی بگذرند و عذرخواهی شما را بپذیرند.

فرصت حرف زدن همین حالاست

حالا می‌توانید حرف بزنید و دلیل اینکه رفتار یا گفتار نامناسبی داشته‌اید را توضیح دهید. درباره همه مسأله صحبت کنید. برای مثال، بگویید که از طرف مقابل چه انتظاری داشتید که انتظار شما برطرف نشد و شما ناگهان کنترل خود را از دست دادید. از جمله‌های مانند: «تو هم مقصر بودی، تو هم توجه نکردی، تو هم برخوردت درست نبود و...» خودداری کنید. با این جمله‌ها او را «قضاوت» کرده و خشمگین می‌کنید. فقط درباره خودتان و حسی که دارید صحبت کنید. از واکنش‌های او، خوب یا بد رفتار طرف مقابل، آنچه باید انجام می‌داده یا انجام نمی‌داده و... اصلاً حرفی نزنید.

جواب آماده نکنید؛ بشنوید

حالا نوبت شماست که سکوت کنید و حرف‌های طرف مقابل را بشنوید. در زمان شنیدن حرف‌های طرف مقابل، حتماً درحال آماده کردن پاسخ هستید! اما نباشید. سعی کنید دقیقاً به حرف‌های طرف مقابل گوش کنید و خواسته‌ها، غم، نگرانی‌ها و هراس‌های او را بشنوید. به سؤال‌های او کامل و درست پاسخ دهید.

فقط درباره همان مسأله

بعضی عادت دارند به بهانه دلخوری یا جر و بحثی، تمام ماجراهای زندگی را وسط بیاورند و مرور کنند! این کار درست نیست؛ چون باعث منحرف شدن از اصل ماجرا و بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگو می‌شود. بنابراین، فقط درباره مسأله پیش آمده صحبت کنید.

به زمان نیاز است

با همه این تمهیدات ممکن است زن یا شوهر شما هنوز هم از شما دلخور باشد. بنابراین به او فرصت بدهید تا بتواند با مسائل کنار بیاید و موضوع را هضم کند. از او سؤال نکنید: «هنوز دلخوری؟، هنوز منو نبخشیدی؟، هنوز تو قیافه‌ای؟، چکار کنم درست بشه؟ و...» او را آزاد بگذارید تا با خودش کنار بیاید.

هدیه نخرید؛ این کار توهین است

برای معذرت‌خواهی از هدیه استفاده نکنید؛ به‌ویژه درباره خانم‌ها. هیچ هدیه‌ای نمی‌تواند جایگزین معذرت‌خواهی کامل و درست شما باشد. در بسیاری موارد، خرید هدیه، اوضاع را بدتر می‌کند. اگر هم دوست دارید از دل طرف مقابل دربیاورید، خرید هدیه را به زمانی دیگر موکول کنید و اصلاً بهتر است هدیه‌ای بخرید که او دوست دارد و شاید مدت‌هاست می‌خواهد آن را برای خودش بخرد.

نکته: خرید گل یا شکلات اشکالی ندارد. فراتر از این نروید.

2 نکته طلایی برای بازگشت پیروزمندانه

1- واقعاً پشیمان باشید

نحوه عذرخواهی بعضی افراد از عذرخواهی نکردن بدتر است!  کلمه‌ها، نحوه بیان و زبان بدنی‌ای آنها به شکلی است که آتش خشم شخص آسیب‌دیده را بیشتر شعله‌ورمی‌کند. بنابراین برای عذرخواهی کردن، باید از ته دل پشیمان باشید و باور کنید که خطا کرده‌اید. طرف مقابل کاملاً متوجه می‌شود که شما از ته قلب پشیمان هستید یا نه و عذرخواهی مصنوعی شما فقط کار را خراب‌تر می‌کند.

2- به دیگران نگویید

شما می‌توانید زن یا شوهرتان را ببخشید؛ چون به هم علاقه دارید. اما یک پله آن‌طرف‌تر؛ یعنی پدر و مادر یا خواهر و برادر طرفین، محال است مسأله را فراموش کنند و همین مسأله روی رفتار آنها با طرف مقابل، پس از آشتی، اثر می‌گذارد. بنابراین برای حل مشکل فقط از درمانگر (روانشناس یا روانپزشک) کمک بگیرید.

مهتاب خسروشاهی

کد خبر: 28905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =