واکسیناسیون، پایان درامِ تلخِ سینما

اگرچه پاندمی کرونا، عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته اما این روزها که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته می‌توان دوباره به بازگشت روزهای خوش سینما امیدوار بود.

به گزارش آتیه آنلاین، اگرچه انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم شود، اما با توجه به شدت شیوع کرونا، اوضاع گیشه و استقبال از سینماها رضایت بخش نبود و نیست. در طول این زمان، حدود ده سینما، درخواست تغییر کاربری خود را ثبت کردند از طرفی فروش فیلم‌ها نه برای سینماداران و نه صاحبان آثار رضایت‌بخش نبود، به گونه ای که چندی پیش سینماداران تهدید به تعطیلی سینماها در صورت استمرار وضعیت فعلی کردند. در همین راستا محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داد که بر مبنای آن قرار شد فیلم کمدی دینامیت با تضمین ۲.۵ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی روانه پرده شود تا روحی تازه در گیشه سینما دمیده شود. عوامل فیلم کمدی دینامیت نیز  از دهم تیرماه تصمیم به اکران این فیلم گرفتند و حالا این فیلم که دوماه از اکران آن می گذرد تاکنون به فروش قابل توجه ۱۱ میلیاردی رسیده است که رکوردی دست نیافتنی برای اکران روزهای کرونایی به شمار می‌آید.

با این حال پس از تعطیلی مرداد ماه سالن های سینما، برخی از فیلم‌های سینمایی با کاهش فروش مواجه شدند و سینما دوباره با بحران فروش و کاهش مخاطب در شرایط کرونایی مواجه شد. در همین راستا  از طرف پخش کننده فیلم سینمایی «درخت گردو» و سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام شد، مجوز اکران اثر جدید محمدحسین مهدویان «درخت گردو» صادر و این فیلم سینمایی وارد چرخه اکران سینماها شد. اگرچه فروش «درخت گردو» که داستان بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر می‌کشد  در روزهای اول اکرانش امیدوارکننده بود اما حالا بعد از ۲۲روز که از روی پرده رفتن آن می‌گذرد، تنهاحدود یک‌میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان فروش داشته  که این میزان فروش برای فیلم پرخرجی مانند درخت گردو شکست محسوب می‌شود و به‌نظر می‌رسد در ادامه نیز توانایی جذب مخاطب زیادی نداشته باشد. چندی پیش سیدابراهیم عامریان به خبرآنلاین گفته بود: «امروز همین فیلم‌های کمدی هستند که مخاطب را به سینما می‌آورند. خدا را شکر که «درخت گردو» هم توانسته فروش خوبی داشته باشد، اما بهتر بود حالا فیلم‌های اجتماعی را کنار بگذاریم؛ چون فکر می‌کنم فعلا زمان مناسبی برای اکران فیلم‌های اجتماعی نیست و شاید اگر این فیلم در زمان دیگری اکران می‌شد، با استقبال بیشتری مواجه می‌شد.»

به دنبال شکست درخت گردو، حالا  تهیه‌کنندگان فیلم‌های کمدی از دست بالاتری برای اکران آثارشان برخوردار هستند. در چند روز گذشته نیز ۳فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی پروانه نمایش دریافت کرده‌اند. در این میان سازندگان فیلم «گشت ارشاد ۳» قصد دارند با توجه به روند واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالنهای سینما در ماههای آینده، فیلم گشت ارشاد ۳را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه اکران کنند. فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز با دریافت پروانه نمایش احتمالاً پیش از جشنواره فجر اکران عمومی می‌شود.همچنین چشم امید سینما به فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی ست که به تازگی برای اکران فیلم جدید خود در ایران به شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی درخواست داده است و احتمالا در همین هفته جلسه شورای پروانه نمایش برای بازبینی فیلم تشکیل خواهد شد. پیش‌تر اعلام شده بود که به احتمال فراوان زمان اکران «قهرمان» در ایران نیمه پاییز و آبان‌ماه خواهد بود تا پیش از شروع جشنواره فجر و اکران جهانی حتماً روی پرده رود. با این روند شاید بتوان امیدوار بود تا با اکران این فیلم ها تغییری در رکود سینما ایجاد شود و دوباره سانس‌های پرمخاطب را در سینماها ببینیم.

کد خبر: 28645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =