ابهام مصوبه مجلس درباره واردات خودرو

هفته گذشته مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن واردات خودروهای دست دوم خارجی مشروط به صادرات محصولات تولید ایران مجاز شود. علی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو این مصوبه مجلس را بسیار مبهم توصیف کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساند که طلسم واردات خودروی خارجی به ایران را بعد از چند سال می‌شکند. سی‌ام خرداد ماه سال ۱۳۹۷، دولت واردات هر نوع خودروی خارجی به کشور و حتی خودروهای هیبریدی را ممنوع کرد و فقط واردات به صورت سی کی دی (قطعات آماده) آزاد بود. از آن زمان تا کنون، همچنان ورود خودروی خارجی به کشور ممنوع شده و خودروهای موجود در گمرک هم درگیر کش و قوس‌های حقوقی برای ترخیص هستند.

سرانجام هفته گذشته مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ورود خودروی خارجی دست دوم به ایران به شرط صادرات محصولات ایرانی به خارج، آزاد شود. طرحی که مجلس ارائه کرده است، واردات خودرو را بدون ایجاد هر گونه تعهد ارزی و به صورت مشروط مجاز اعلام کرده است. بعد از مصوبه مجلس، حرف و حدیث‌های زیادی درباره تصویب این قانون و اثراتش روی بازار مطرح شد.

علی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره این طرح مصوب در مجلس، اظهار کرد: این طرح بسیار مبهم است و اصلا مشخص نیست هدف از این طرح چیست؟ آیا با این طرح می‌خواهند قیمت خودرو را در بازار کنترل کنند یا اینکه می‌خواهند صنعت خودرو را برای ایجاد رقابت اصلاح کنند.

وی افزود: هر یک از این موارد الزامات و پیوست‌هایی دارد که باید دیده شود اما در مصوبه مجلس به این الزامات پرداخته نشده است. از طرف دیگر اصلا مشخص نیست چگونه قرار است این طرح را اجرایی کنند.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، ابهامات زیادی در قانون مصوب مجلس وجود دارد. به عنوان مثال معلوم نیست چه خودروهایی باید وارد کشور شود. برای واردات خودرو و در راستای دور زدن تحریم‌ها آیا شرکت‌ها باید تهاتر کنند یا راهکار دیگری مد نظر است.

مصطفوی ادامه داد: این که چه خودروهایی با چه قیمت‌هایی می‌توانند وارد شوند هم در قانون مشخص نشده است. از سوی دیگر مشخص نبودن تکلیف شرایط خدمات پس از فروش را هم یکی دیگر از اشکالات طرح مصوب مجلس دانست.

وی افزود: طرح مجلس پیچیدگی‌های خیلی زیادی دارد و اثر آن در صنعت و بازار خودرو نیز با پیچیدگی‌های زیادی همراه خواهد بود. باید همه این جوانب دیده شده باشد. اگر این مسایل در نظر گرفته نشود، نتیجه این طرح معکوس خواهد بود و ممکن است سبب شود ما به جای کاهش قیمت خودرو، با افزایش قیمت در بازار مواجه شویم.

این کارشناس بازار خودرو گفت: با شرط آزادسازی قیمت در خودروسازی‌های داخلی، مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودروهای دست دوم را دارای اثر روانی مثبت در بازار به صورت کوتاه مدت است. همچنین در کوتاه مدت قیمت خودرو کاهش می‌یابد اما در میان‌مدت و بلندمدت از آنجا که نمی‌دانیم این طرح چطور قرار است، اجرایی شود، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که روند کاهش قیمت ادامه می‌یابد یا اینکه باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

کد خبر: 28413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =