نگاهی به شرایط و مزایای بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، شرایط و مزایای بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را تشریح کرد.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با بیان این که بیمه اجتماعی، از نوعی که سازمان تامین اجتماعی مجری آن است، به نحوی طراحی شده که فقط افراد شاغل را می تواند تحت پوشش قرار دهد، گفت: با وجود این، در قانون تأمین اجتماعی، برای پوشش بیمه ای کسانی که فاقد رابطه استخدامی مزدبگیری با کارفرما هستند و به حرفه و شغل آزاد اشتغال به کار دارند، تدابیری اندیشیده شده است.

وی افزود: از این رو سازمان تأمین اجتماعی اقدام به راه اندازی سرویس انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد کرده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به آدرس Es.tamin.ir نسبت به ثبت نام و عقد قرارداد اقدام کنند.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در خصوص شرایط بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد گفت: حداکثر سن برای برخورداری از پوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ۵۰ سال تمام برای مردان و زنان است و در غیر این صورت فرد متقاضی باید معادل مازاد سنی مذکور، سابقه پرداخت حق  بیمه داشته باشد.

وی افزود: حداقل سن جهت پذیرش درخواست و عقد قرارداد برای متقاضیان ۱۸ سال تمام تعیین شده و در غیر این صورت ارائه گواهی رشد الزامی است.

به گفته شکوری تمامی متقاضیانی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند بدون رعایت شرط سنی تقاضای آنان پذیرفته خواهد شد.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و افراد تحت تکفل آنان می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان به تعداد افراد تحت تکفل از تمامی امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند.

به گفته وی، میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان که فرانشیز نامیده می‌شود، برای خدمات سرپایی ۳۰ درصد و برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد است.

نگاهی به شرایط و مزایای بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

شکوری درباره نحوه محاسبه درآمد مبنای پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد گفت: تعیین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با توجه به سن، جنسیت و میزان سابقه ای که متقاضی نزد سازمان تامین اجتماعی دارد متفاوت خواهد بود.

شکوری با ذکر مثال، توضیح داد: به عنوان مثال متقاضی مردی که بین صفر تا ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان قرارداد انتخاب کند.

وی افزود: افرادی که بین ۵ تا ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، انتخاب دستمزد آنان با توجه به دامنه سنی تعیین می شود. به عنوان مثال متقاضی مردی که در تاریخ ارائه درخواست بین ۴۹ الی ۵۰ سال سن داشته باشد، می تواند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را از حداقل تا حداکثر ۳ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار انتخاب کند و متقاضی مردی که بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه داشته باشد می تواند با هر سنی دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل تا حداکثر ۳ برابر حداقل دستمزد انتخاب کند.

به گفته مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی افرادی که در تاریخ ارائه درخواست ۱۵ سال و بیشتر دارای سابقه بیمه باشند می توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل تا حداکثر میانگین دستمزد ۳۶۰ روز آخر انتخاب کنند.

وی درخصوص نرخ پرداخت حق بیمه و حمایت‌های بیمه‌ای در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد گفت: متقاضی بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می تواند یکی از این ۳ نرخ پرداخت حق بیمه را در صورت احراز شرایط مقرر انتخاب کند: نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد که ۱۲ درصد سهم بیمه شده و ۲ درصد کمک دولت است و شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است؛ نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد که ۱۴ درصد سهم بیمه شده و ۲ درصد کمک دولت است و شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی است و یا نرخ پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد که ۱۸ درصد سهم بیمه شده و ۲ درصد کمک دولت است و شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است.

شکوری با بیان این که انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و پرداخت حق بیمه غیرحضوری شده است، گفت: بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد می بایست با ورود به سامانه سازمان به آدرس Es.tamin.ir، منوی بیمه‌شدگان/ بیمه شدگان خاص / انعقاد قراداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، نسبت به عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه برای اولین بار حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ ثبت قرارداد و در ادامه نیز جهت هر ماه حداکثر تا آخرین روز ۲ ماه بعد اقدام کنند، در غیر این صورت قرارداد منعقده از تاریخ عدم پرداخت حق بیمه لغو و ادامه بیمه آنان موکول به انعقاد قرارداد جدید و موافقت سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

وی در خصوص نحوه انجام معاینات متقاضیان گفت: متقاضیان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می بایست حداکثر ۲ ماه بعد از از انعقاد قرارداد توسط پزشک معتمد سازمان مورد معاینه پزشکی قرار بگیرند.

به گفته مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، آن گروه از متقاضیانی که طبق گواهی پزشک معتمد در زمان انعقاد قرارداد، ازکارافتاده کلی شناخته شوند، نمی توانند نسبت به انعقاد قرارداد با نرخ پرداخت حق بیمه ۱۸ درصد اقدام کنند.

شکوری افزود: تمامی متقاضیان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در صورت احراز همزمان این ۲ شرط از انجام معاینات پزشکی معاف خواهند بود: ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ انعقاد قرارداد یک سال سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ کامل را داشته باشند و ظرف یک سال قبل از تاریخ انعقاد قرارداد دارای ۹۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ کامل باشند.

کد خبر: 27877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =