یک نسل در خطر کم‌سوادی

3‌ماه پس از آغاز سال تحصیلی در زمانه کرونا، کلاس اولی‌ها و خانواده‌هایشان متوجه مسئله نگران‌کننده‌ای شده‌اند: پایه اولی‌ها از طریق آموزش از راه دور، الفبا را یاد نگرفته‌اند، در آموزش سایر درسها و فهم مطالب، مشکلات زیادی دارند و مفاهیم آموزشی را از راه دور به‌درستی درک نمیکنند.

به گزارش آتیه آنلاین، 3‌ماه پس از آغاز سال تحصیلی در زمانه کرونا، کلاس اولی‌ها و خانواده‌هایشان متوجه مسئله نگران‌کننده‌ای شده‌اند: پایه اولی‌ها از طریق آموزش از راه دور، الفبا را یاد نگرفته‌اند، در آموزش سایر درسها و فهم مطالب، مشکلات زیادی دارند و مفاهیم آموزشی را از راه دور به‌درستی درک نمیکنند. کرونا به گروهی از دانش‌آموزان بیش از بقیه آسیب رسانده و آن دانش‌آموزان ابتدایی به‌ویژه پایه اول و دوم هستند؛ کسانی که نخستین گامهای تحصیلی‌شان را برداشته‌اند. نظرسنجی معاونت آموزش ابتدایی در ابتدای آذرماه از والدین دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی در 31 استان کشور نشان میدهد که نیمی از والدین خواستار تشکیل کلاس حضوری به شکل محدود در ساعاتی از هفته هستند؛ البته در مقابل نیمی دیگر از آنها به‌دلیل ترس از ابتلا به کرونا در محیط کلاس، همچنان مخالف حضور فرزندشان در مدرسه‌اند.

والدین چه می‌خواهند؟

 مهری رضازاده، ساکن رشت که دخترش، نازنین امسال در پایه اول ابتدایی درس میخواند، یکی از کسانی است که میخواهد فرزندش در هفته یک یا 2روز به مدرسه برود: «من هم مثل بسیاری از والدین هنوز نگران حضور دخترم در مدرسه هستم و سلامت جسمانی او برای من در اولویت است، اما واقعیت این است که هرچه از سال تحصیلی میگذرد، می‌بینم که یادگیری بچه‌های ما در کلاس مجازی حداقلی است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت 30 یا 40درصد از یک مطلب را میفهمند. محتوای درسی هم به‌قدری سخت و پیچیده شده که ما والدین نمیتوانیم خودمان به آنها درس بدهیم. اما از همه اینها مهمتر نحوه تعامل کودکان ما با مقوله مدرسه است.»

رضازاده ادامه داد: «فرزند من اصلا به مهد هم نرفته؛ بنابراین هیچ تصوری از کلاس درس و مسئولیت دانش‌آموزی ندارد و اصلا چنین شخصیتی در او شکل نگرفته؛ به همین دلیل با مقوله آموزش مثل بازی گذرا برخورد میکند و این کار ما را خیلی سخت کرده. تصور من و پدرش این است که اگر او 3تا 4ساعت در هفته به مدرسه برود و با معلم و محیط مدرسه روبه‌رو شود، بهتر متوجه فرایند آموزشی و مسئولیتش در قبال آن میشود.»

والدین دانش‌آموزان بر سر دوراهی بزرگی قرار گرفته‌اند؛ از سویی اجتماع فرزندانشان در محیط مدرسه و کلاس درس و خطر ابتلا به ویروس کرونا تصویر پیش روی چشمان آنهاست و از سوی دیگر شاهد افت تحصیلی و انزوای شخصیت فردی و اجتماعی فرزندانشان پشت رایانه و تبلت و تلفن همراه هستند. عطیه سماواتی، مادر 2دانش‌آموز پایه اول و ششم ابتدایی معتقد است که آموزش و پرورش نتوانسته این اطمینان خاطر را به خانواده‌ها بدهد که میتواند از پس بازگشایی مدارس بربیاید.

کارشناسان چه میگویند؟

زهرا علیان، کارشناس آموزش ابتدایی و پژوهشگر : مقاله‌ها و سخنرانیهای زیادی درباره اهمیت 3سال اول دوره ابتدایی وجود دارد که چکیده همه آنها این است که فرایند شکل گیری شخصیت اجتماعی و آشنایی با دنیای پیرامون در 7 تا 10سالگی از طریق حضور در مدرسه میسر می‌شود. کودک در این محیط است که نخستین‌بار استقلال را تجربه میکند و گروههای دوستی پیرامون او شکل میگیرد. در محیط مدرسه است که با نظرات مخالف و متفاوت از خود آشنا میشود و در کلاس است که به تواناییهای فردی و گروهی خود پی میبرد. حواس پنجگانه کودک به‌خصوص دیدن و شنیدن در کلاس درس تقویت می‌شود و تمرکز در این دوره شکل واقعی به‌خود میگیرد؛ بنابراین میتوان گفت که انزوای اجباری و مستمری که ویروس کرونا برای بشر به ارمغان آورد، بیش از سایر افراد جامعه به فرایند رشد کودکان لطمه زده است.

آموزش الکترونیکی برای بزرگسالان طراحی شده

او سپس به یادگیری دانش‌آموزان از طریق دست‌ورزی و عملی اشاره کرد و توضیح داد: تفکر انتزاعی کودک 7 یا 8ساله هنوز کامل رشد نکرده و به همین‌خاطر آموزشها وقتی در او ماندگار میشود که در کلاس حضور پیدا کند. از سوی دیگر، یادمان نرود که خاستگاه آموزش الکترونیکی در دنیا، آموزش بزرگسالان بوده است.

نظر مسئولان آموزش و پرورش چیست

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی :«زنگ خطر کم‌سوادی و بی‌سوادی یک نسل به صدا درآمده است و مدیران مدارس و معلمان ما دائم افت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری را به ما گوشزد میکنند. این موضوع از نظر علمی اثبات شده است که آموزش کامل کودکان، رشد اجتماعی و مهارتهای ارتباطی‌شان در گروی تعامل آنهاست و این میسر نمیشود، مگر از طریق حضور در مدرسه و کلاس واقعی درس. برای دانش‌آموزی که هنوز وارد مدرسه نشده، تصور اینکه بخواهیم آموزش حروف الفبا و خواندن و نوشتن را به او از طریق گوشی موبایل بدهیم، دور از ذهن و غیرواقعی است.سایر کشورها هم سال تحصیلی گذشته و هم امسال تأکید بر بازگشایی مدارس و آموزش حضوری به‌خصوص در دوره پیش‌دبستانی و دبستان را داشته است.»

فهیمه طباطبایی 

کد خبر: 2666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =