ابرهای اختلاف بر فراز آسمان رباط و الجزیره

تشدید اختلاف و تنش میان الجزایر و مراکش باعث شده که حالا کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و عراق به موضوع ورود کنند تا مانع از تعمیق این نزاع شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روابط الجزایر و مراکش مدت‌هاست که بر پایه تنش و اختلاف می‌چرخد. دو طرف مدت‌هاست که اظهاراتی را علیه یکدیگر بر زبان آورده و حال به نظر می‌رسد که این نزاع‌ها وارد مرحله دیگری شده است.

بالا گرفتن درگیری

طی روزهای گذشته، وزیر خارجه الجزایر قطع روابط دیپلماتیک خود با مراکش را اعلام کرد. وی در این رابطه تاکید کرد که تصمیم کشورش به منزله خسارت زدن به شهروندان دو کشور نیست. به گزارش النشره، «رمطان لعمامره»، وزیر خارجه الجزایر مراکش را به ارتکاب اقدامات غیردوستانه و خصمانه علیه کشورش متهم کرد. وی افزود: «سیستم‌های امنیتی و اطلاع‌رسانی مراکش با شایعه‌پراکنی‌ها حمله‌ای علیه الجزایر راه انداخته‌اند.»

وزیر خارجه الجزایر تاکید کرد: «تحقیقات امنیتی در مورد جاسوسی از شهروندان و مسئولان الجزایر به واسطه برنامه اسرائیلی پگاسوس را فاش کرد که قبلا انگشت اتهام در این باره به سمت مراکش گرفته شده بود. لعمامره همچنین انحراف دیپلماتیک مراکش در سازمان ملل با حمایت آنچه استقلال ملت قبایل خوانده می‌شود را محکوم کرد.

در ادامه، وزارت خارجه مراکش در بیانیه‌ای از تصمیم الجزایر مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ابراز تاسف کرد. در بیانیه وزارت خارجه مراکش آمده است: «مراکش از این تصمیم کاملاً غیرموجه و با توجه به تشدید تنش در هفته‌های اخیر قابل انتظار بود. مراکش‌ همچنین از تأثیر این تصمیم بر مردم الجزایر متاسف است.» همچنین در این بیانیه تاکید شده که مراکش با قاطعیت بهانه‌های دروغین و پوچی را که پشت این تصمیم نهفته است رد می‌کند.‌ در پایان این بیانیه آمده است: «مراکش، به نوبه خود  شریک صادق و وفادار به مردم الجزایر خواهد بود و به کار مسئولانه برای توسعه روابط سالم و پربار ادامه خواهد داد.»

این در حالی است که وزیر خارجه الجزایر پس از تصمیم یک‌جانبه مقامات الجزایر برای قطع روابط دیپلماتیک با رباط، سفیر مراکش در این کشور را احضار کرد اما او امتناع کرده و تصمیم دارد به رباط بازگردد. به گزارش سایت خبری هسپرس مراکش، «حسن عبدالخالق»، سفیر مراکش در الجزایر به درخواست رمطان لعمامره‌ برای حضور در دفترش پاسخ نداد.

یک منبع به سایت هسپرس گفت: «عبدالخالق تصمیم دارد طبق توافق‌نامه‌های بین‌المللی مربوط به روابط دیپلماتیک، به مراکش بازگردد.» این منبع افزود: «کاردار سفارت مراکش در الجزایر به کشورش بازنخواهد گشت و همین‌طور کنسولگری‌های مراکش به فعالیت‌های اداری خود در راستای خدمت به شهروندان دو کشور ادامه خواهند داد.»

این در حالی است که نخست‌وزیر مراکش گفت که، از اعلام الجزایر برای قطع روابط با کشورش متاسف است اما امیدوار است این وضعیت به زودی برطرف شود. «‌سعدالدین العثمانی»، نخست‌وزیر مراکش در مصاحبه با وبسایت «اصوات مغاربیه» گفت که اظهارات پادشاه مراکش متضمن دعوت به گفت‌وگو و تاکیدی بر این امر است که امنیت و ثبات مراکش و الجزایر با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. العثمانی در مورد احتمال عادی شدن مجدد روابط با الجزایر گفت: «این امر حتمی است، چراکه اول از همه و قبل از هر چیزی منافع مشترک، ساخت آینده مشترک و نیز چالش‌های موجود در جهان برقراری روابط را می‌طلبد.»

واکنش‌ها به بالا گرفتن اختلاف‌ها

تشدید تنش‌ها میان مراکش و الجزایر واکنشی گسترده را در میان کشورهای عرب منطقه به دنبال داشت. پس از اعلام الجزایر مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با مراکش که واکنش رباط را به دنبال داشت، پارلمان عربی و دبیرکل اتحادیه عرب از هر دو طرف خواستند تا روابط برادرانه را در اولویت قرار داده و ضمن خویشتنداری، از تشدید روابط جلوگیری کنند.

پارلمان عربی از الجزایر و مراکش خواست تا به منظور مهار تنش، گفت‌وگوی سازنده آغاز و درباره مسائل مورد اختلاف بین آنها در چارچوب برادرانه بحث و تبادل نظر کنند. پارلمان عربی تأکید کرد که مراکش و الجزایر نیروهای اصلی و تأثیرگذار در جهان عرب و منطقه هستند و مسئولیت بزرگی در تقویت همبستگی عرب‌ها و رد اختلافات و تفرقه دارند.

پارلمان عربی همچنین بر اعتماد کامل خود به حکمت رهبران هر دو کشور و توانایی آنها برای غلبه بر این بحران در اسرع وقت تأکید کرد. «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب نیز از تنش در روابط الجزایر و مراکش ابراز تاسف کرد و از دو کشور خواست تا ضمن خویشتنداری مانع از تشدید بیشتر در روابط شوند.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای نسبت به تحولات در روابط بین مراکش و جمهوری دموکرات الجزایر ابراز تاسف کرد.

به گزارش روسیاالیوم، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور «برادر» در اسرع وقت به حالت عادی بازگردد. عربستان از برادران در دو کشور خواست برای ایجاد راه‌حل‌هایی جهت مسائل اختلاف برانگیز که منجر به گشودن صفحه‌ای جدید در روابط دو کشور برادر می‌شود و به نفع دو ملت خواهد بود و امنیت و ثبات منطقه را محقق کرده زبان مذاکره و دیپلماسی را ترجیح دهند و فعالیت عربی مشترک را در پیش بگیرند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه امارات ضمن ابراز تاسف از تصمیم الجزایر برای قطع روابطش با مراکش، تاکید کرد که کشورش به دنبال توسعه روابط دوجانبه خود با هر دو کشور است. به گزارش المنار، «عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر خارجه امارات در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور الجزایر و مراکش تاکید کرد: «امارات همواره به دنبال حفظ استحکام و قدرت روابط مثبت کشورهای عربی و همسوسازی و گسترش آنها در راستای منافع مردم این کشورها و شکوفایی آنها است.»

وزیر خارجه امارات در ادامه اظهار کرد: «کشور امارات همواره به دنبال تقویت و توسعه روابط کشورهای عربی است و از این منظر بابت تحولات رخ داده میان الجزایر و مراکش و قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور متاسف است. امارات با هر دو کشور روابط برادرانه مستحکمی دارد و در راستای توسعه این روابط همسو با رویکرد خود در حمایت از اقدامات مشترکی که به مسایل کشورهای عربی کمک می‌کنند، تلاش می‌کند.»

از سوی دیگر، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن ابراز تاسف نسبت به قطع روابط دیپملماتیک میان کشورهای مراکش و الجزایر اظهار کرد: «عراق اتخاذ راهکارهای دیپلماتیک و آغاز گفتگو برای حل اختلافات و اتکا به هر چیزی را که بتواند به دور از تنش به روابط پایدار منجر شود، خواستار شد.»

با این وجود به نظر می‌رسد که تیره و تار شدن روابط الجزایر و مراکش برگی جدید از روابط دو کشور را رقم می‌زند و باید منتظر ماند و دید که این تنش‌ها تا چه زمانی و تا چه سطحی ادامه خواهد یافت.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 26503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =