بازگرداندن ۲۳۰ کارتن‌خواب در تهران به خانواده‌های خود

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۲۳۰ کارتن‌خواب را به خانواده بازگرداندیم، گفت: با بازگشت پایدار هر کارتن‌خواب به خانواده سالانه ۱۵ میلیون تومان از هزینه‌های شهرداری کاسته می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا،  سیدمالک حسینی در بازدید سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران، از مرکز بهاران منطقه چهار، سامان‌سرای لویزان و مرکز مهارت‌آموزی و کارآفرینی این منطقه در تشریح اقدامات این سازمان اظهارداشت: اداره گرمخانه‌ها یکی از اقدامات ویژه سازمان است که هیچ ارگانی در اداره آنها به شهرداری تهران کمک نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه بر مبنای توجه به مقوله کرامت انسانی، شرایط گرمخانه‌ها را ارتقا دادیم، گفت: گرمخانه‌ها در دو سال گذشته، شبانه‌روزی شدند.

حسینی افزود: شهروندانی که در جوار گرمخانه‌ها زندگی می‌کردند از اینکه کارتن خواب‌ها صبح در محل زندگی‌شان حضور پیدا می‌کردند، ناراضی بودند، با شرایط کنونی، به طور متوسط ۳۰ درصد و در مواقعی تا حدود ۵۰ درصد از این افراد به طور کامل در گرمخانه‌ها می‌مانند و با توجه به اینکه غذا و وسایل مورد نیاز در اختیارشان قرار می‌گیرد، بخش زیادی از بزه‌ای که ممکن است توسط آنان برای تامین مایحتاجشان انجام شود، کاسته می‌شود.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی بازگشت کارتن ‌خواب‌ها به خانواده در یک سال گذشته‌ اظهارداشت: در سال ۱۳۹۸، ۱۰۴ نفر از مددجویان به طور پایدار به خانواده برگردانده شدند و از اوایل سال ۱۳۹۹ تاکنون نیز این تعداد به بیش از ۲۳۰ نفر رسیده که با بازگشت هر نفر به خانواده سالانه ۱۵ میلیون تومان از هزینه‌های شهرداری کاسته می‌شود و این کار که می‌تواند جز افتخارات نظام باشد، باید تقویت شود.

وی، حضور کودکان زباله‌گرد را یکی از مسائل مهم کلان شهر تهران عنوان کرد و گفت: منشأ حضور این کودکان وجود پسماند است و تا زمانی که در حوزه مدیریت پسماند برخی فرآیندها اصلاح نشود و  به طور جدی با پیمانکاران متخلف برخورد نشود، این معضل حل نخواهد شد.

حسینی با بیان اینکه در حوزه آموزش کودکان کار اقدامات مؤثری صورت گرفته است، افزود: هم اکنون ۲۴ مرکز پرتو و پنج مرکز صبح رویش داریم که در این مراکز به کودکان در معرض آسیب و آسیب‌دیده، سواد، مهارت‌های زندگی آموزش داده و به آنان خدمات مددکاری داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: هم اکنون به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ کودک در مراکز پرتو و صبح رویش خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کودکان از اتباع خارجی هستند و مدارک شناسایی ندارند، گفت: این کودکان نمی‌توانند از مدارس عادی استفاده کنند، در این مراکز تلاش می‌شود مهارت‌های سوادآموزی و زندگی به آنان داده شود تا نسبت به سنشان از این خدمات و مهارت‌ها عقب نمانند البته برای اینکه آنان بتوانند مدرک اخذ کنند، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش امضا کردیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت متوقف شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه بیشتر کودکان کار و آسیب‌دیده اجتماعی به ظرفیت‌های آنلاین و تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند، افزود: عدم دسترسی به این امکانات علاوه بر اینکه باعث عقب ماندن آنان از امکانات تحصیلی شده است، آنان را دچار حقارت عجیبی کرده است که تلاش داریم با اجرای یک پویش تا حدودی به کاهش این مشکل کمک کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: یکی از مسائلی که برنامه خوب و مشخصی نداریم این است که در حوزه کودکان توجه ما به خانواده‌های آسیب‌دیده است اما برای خانواده‌هایی که سطح متوسط داشتند و به فقر نزدیک می‌شوند، هیچ برنامه‌ای نداریم، در واقع برای پیشگیری برنامه‌ای نداریم و فقط به دنبال درمان هستیم؛ در صورتی که پیشگیری اثرگذارتر است.

وی گفت: یکی از الزامات قانونی شهرداری‌ها بر اساس قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار و ایجاد بازارچه‌های محلی‌ست، می‌توان از ظرفیت‌های مکانی شهرداری برای ایجاد این بازارچه‌ها در هر منطقه استفاده کرد. اگر مکان در اختیار افراد بی‌بضاعت شناسایی شده قرار دهیم، به جای دست‌فروشی در مکان‌هایی مثل مترو می توانند در این بازارچه‌ها کسب درآمد کنند و به اقتصاد خانوارشان کمک شود.

حسینی افزود: راه‌اندازی این بازارچه‌ها یک تحول اساسی را به دنبال خواهد داشت و چون اشتغال منطقه‌ای ایجاد می‌شود، میزان فروش و درآمد این افراد کاملا مردمی و محلی‌ست.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره حمایت از مشاغل خانگی اظهارداشت: در کشورهای در حال توسعه دنیا، از مشاغل خانگی حمایت می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند، این افراد فقط مشکل برندینگ و بازاریابی دارند که باید در این زمینه حمایت شوند.

وی گفت: هم اکنون یک مرکز تسهیل و توسعه کسب و کار و کارآفرینی اجتماعی (توتیا) به صورت رسمی و پنج مرکز دیگر به صورت غیررسمی در تهران آغاز به کار کرده‌اند که در این مراکز به افرادی که تصمیم دارند کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کنند، مشاوره داده می‌شود و در پرورش ایده، طرح و تامین مالی حمایت می‌شوند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباه فعالیت همراه‌سراها اظهارداشت: این مراکز خدمتی بسیار خوب و مناسب برای همراهان بیماران است، همراهان بیمارانی که برای مداوا از شهرستان می‌آمدند، به دلیل هزینه بالای مسافرخانه‌ها و هتل‌ها، اطراف بیمارستان‌ها چادر می‌زدند، در واقع با این اقدام و با وجود گرمخانه‌ها برای افراد بی‌سرپرست می‌توانیم بگوییم در تهران اگر کسی خودش بخواهد، گرسنه و بی‌سرپناه نمی‌ماند.

وی افزود: ساخت همراه سراها از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است اما سال گذشته طبق یک توافق همراه سراها را برون سپاری کردیم و با کاهش هزینه‌ها توانستیم خدمات بهتری را به همراهان بیماران ارائه دهیم، این افراد توسط مددکاران بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند و در صورتی که محل استقرارشان تا بیمارستان فاصله داشته باشد، طبق توافقی که با یکی از تاکسی‌های اینترنتی انجام شده است، رایگان تردد می‌کنند.

حسینی درباره ساماندهی کارگران فصلی گفت: بانک اطلاعات کارگران فصلی را تهیه کردیم که در آن اطلاعات، تخصص و توانمندی کارگران درج شده است. اطلاعات افرادی که تخصص‌های مورد نیاز فنی و حرفه‌ای دارند، در این سایت ثبت می‌شود و افرادی که تخصص‌های مورد نیاز ندارند، توسط مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند و در نهایت نام آنان در سایت ثبت می‌شود، اطلاعات افرادی هم که هیچ تخصصی ندارند به عنوان کارگران خدماتی ثبت می‌شود.

کد خبر: 26384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =