سهم‌خواهی تل‌آویو در کاخ‌سفید

نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن تنها موضوعی را که بیش از هر چیز دیگر برجسته کرد، تهدید ایران بود و به دنبال آن رفت تا بتواند ائتلافی علیه تهران به وجود آورد.

به گزارش آتیه‌انلاین، در میانه تحولاتی که در افغانستان روی می‌دهد و توجه‌های بسیاری را که به خود جلب کرده است، در آن سوی آب‌ها دیداری در کاخ سفید روی داد که بسیاری مدت‌ها چشم انتظار آن بودند و معتقدند که می‌تواند آینده دیپلماسی آمریکا در زمینه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد.

بنت در کاخ‌سفید

«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بالاخره توانست با «جو بایدن»، رییس‌جمهوری آمریکا دیدار کند، دیداری که البته حتی پیش از شروع نیز خالی از حاشیه نبود. در پی انفجار مرگبار فرودگاه کابل که در آن شماری از نظامیان آمریکایی نیز کشته شدند، اعلام شد که دیدار نفتالی بنت و جو بایدن به جمعه موکول شد. به گزارش ‌شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، روزنامه جوروزالم پست روز پنج‌شنبه اعلام کرد یک ساعت پیش از زمان مقرر برای انجام این دیدار در کاخ سفید، یک حمله بمب‌گذاری به فرودگاه کابل روی داد و در نتیجه هیات همراه نخست‌وزیر اسرائیل که در کاخ سفید مستقر شده بودند، مجبور به ترک محل شدند.

رسانه‌ها ابتدا اعلام کردند که جلسه دیدار بایدن و بنت به ساعت شش عصر روز پنج‌شنبه موکول شد، ولی بعد اعلام شد یک روز بعد و روز جمعه برگزار خواهد شد. کاخ سفید در ابتدا این گزارش‌ها را تایید نکرد و زمان دقیقی برای این نشست ارائه نداد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از سفر به واشنگتن گفته بود که دیدارهای او با مقامات آمریکایی بر ارائه یک دیدگاه استراتژیک جدید در راستای ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران متمرکز خواهد بود.

‌روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در بخشی از یک گزارش درباره سفر نفتالی بنت ‌به واشنگتن نوشت: «بنت که برای دیدار با جو بایدن عازم واشنگتن شده است،‌ در فرودگاه گفت که عمده تمرکز دیدارهایش با مقامات آمریکایی بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود، به ویژه پیشرفت‌هایی که این برنامه در سال‌های اخیر کرده است.» بنت در این‌باره گفت‌: «ما برنامه‌ریزی خواهیم کرد که چگونه جلوی برنامه هسته‌ای ایران را سد کنیم.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که بنت همچنین در بخشی از یک گفت‌وگو با این روزنامه گفته که یک دیدگاه استراتژیک جدید درباره ایران با واشنگتن مطرح خواهد کرد که شامل تقویت روابط با کشورهای عربی مخالف با آن چه نفوذ منطقه‌ای ایران و «بلندپروازی‌های هسته‌ای» آن می‌خواند، اقدام دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران و تداوم حملات مخفیانه اسرائیل علیه ایران می‌شود.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «کاری که باید انجام دهیم و همین حالا هم انجامش می‌دهیم، شکل دادن یک ائتلاف منطقه‌ای شامل کشورهای منصف عرب است که باعث ممانعت از این توسعه می‌شود.»

البته همین‌طور هم شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر دفاع آمریکا طی دیداری که صورت دادند به موضوعات مختلف منطقه‌ای پرداختند که از موارد اصلی آن نقش ایران در منطقه و پیشرفت برنامه هسته‌ای آن بود. به گزارش رویترز، نفتالی بنت ‌روز چهارشنبه در دو دیدار پشت سر هم با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «آنتونی بلینکن»، وزیر ‌خارجه این کشور دیدار کرد که طی این دیدارها به او اطمینان داده شد دولت جو بایدن رژیم صهیونیستی را به توان لازم برای دفاع از خود در برابر ایران تجهیز خواهد کرد.

آستین پیش از دیدار با بنت در جمع خبرنگاران با اشاره به آنچه «اقدامات هسته‌ای نگران‌کننده ایران و خصومت مداومش در منطقه» خواند، درباره روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: «وزارت دفاع همچنین به حفظ توان نظامی اسرائیل و اطمینان یافتن از این که اسرائیل می‌تواند از خود در برابر تهدیدهای ناشی از ایران، نیروهای نیابتی‌اش و گروه‌های تروریستی دفاع کند، متعهد است.» آستین با ادعاهایی علیه ایران، ادامه داد: «ایران باید برای اقدامات و تجاوزاتش در خاورمیانه و آب‌های بین‌المللی پاسخگو دانسته شود.»

محورهای اعمال فشار

بنت پیش از دیدار با بایدن گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران از مهم‌ترین موضوعاتی خواهد بود که بناست با رهبر کاخ سفید مطرحش کند. دیدار وی با رؤسای نهادی نظامی و دیپلماتیک آمریکا نیز البته بر این امر صحه گذاشت.

نخستین دیدار نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی و رییس‌جمهوری جدید آمریکا آکنده از دیدگاه‌های یکسان و مغرضانه دو طرف علیه ایران بود. وی پس از دیدار با بایدن گفت: ‌«رییس‌جمهوری آمریکا و ما بر سر اینکه ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود، به اتفاق نظر رسیدیم و من از این موضوع خوشحال هستم.» وی با اشاره به ترس رژیم صهیونیستی نسبت به دستیابی ایران به موفقیت هسته‌ای افزود: «زمان زیادی وجود ندارد. موضوع فوری است و نمی‌توان آن را به تأخیر انداخت.»

بنت پس از دیدار با بایدن در نشست خبری گفت: «احساس کردم که ما مدت‌هاست یکدیگر را می‌شناسیم و رهبری را پیدا کردم که اسرائیل را دوست دارد و دقیقاً می‌داند که چه می‌خواهیم، یک رهبر که به نیازهای ما نیز توجه دارد.»

از سوی دیگر، کاخ سفید در بیانیه‌ای جزئیات دیدار کوتاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رییس‌جمهوری آمریکا را فاش کرد. طبق بیانیه کاخ سفید جو بایدن‌ در دیدار با نفتالی بنت‌ در کاخ سفید بر اهمیت بهبود وضعیت معیشتی فلسطینی‌ها و فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای آن‌ها تأکید کرد. وی همچنین بر راهکار تشکیل «دو کشوری» برای حل نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید کرد. بایدن و بنت همچنین درباره گسترش روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بعد از امضای توافق نامه‌های عادی‌سازی روابط با امارات، بحرین، مراکش و سودان بحث و گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «بایدن در دیدار با بنت از حمایت کامل دولتش از احیای سیستم گنبد آهنین اسرائیل خبر داد.» با اینکه کاخ سفید اشاره‌ای به مخالفت بایدن با افزایش شهرک‌سازی‌های یهودی در اراضی فلسطینی نکرد اما بایدن بر اهمیت خودداری از اقداماتی تأکید کرد که احتمالا به وخامت و افزایش تنش‌ها می‌انجامد.

شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که نخست‌وزیر این رژیم از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا رییس‌جمهوری مصر را برای ممانعت از آنچه «قاچاق سلاح بین نوار غزه و شمال سینا» خواند، تحت فشار قرار دهد. بنا به این گزارش، ‌بنت ‌از ‌بایدن‌ خواست، علیه نظام «عبدالفتاح السیسی»، رییس‌جمهوری مصر برای اتخاذ اقدامات بیشتر با هدف جلوگیری از گذرگاه‌ها و خروجی‌های قاچاق بین نوار غزه و شمال سیناء اعمال فشار کند.

این مولفه‌ها نشان می‌دهد که بایدن و بنت تلاش بسیار دارند که تا ائتلافی را علیه نگرانی‌های اصلی تل‌آویو شکل دهند؛ نگرانی‌هایی که اسرائیل آن‌ها را بخشی از سهم خود در سیاست‌ورزی‌های کاخ سفید می‌داند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 26372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =