«تحول ساختار» انتظارِ اهالی ورزش از وزیر جدید

اهالی ورزش پس از روی کار آمدن حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان از وی انتظار دارند که ساختار ورزش ایران را متحول کند.

به گزارش آتیه آنلاین، وقتی در سال ۱۳۹۰ وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد٬ قرار بود حمید سجادی اولین وزیر آن باشد. محمود احمدی‌نژاد رئیس وقت دولت سجادی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس پیشنهاد داد اما تنها ۸۷ رأی موافق کسب کرد و با توجه به ۱۳۷ رأی مخالفی که به او داده شد٬ نتوانست سکان هدایت وزارت تازه‌تأسیس را برعهده بگیرد.

حالا بعد از ۱۰ سال حمید سجادی موفق شده از مانع مجلس عبور کند و به عنوان چهارمین وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران وارد وزارتخانه خیابان سئول شود. بعد از محمد عباسی٬ محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر.

وزارت ورزش شاید نسبت به وزارتخانه‌های اسم و رسم‌دار دیگر٬ کم اهمیت‌تر تلقی شود اما تجربه ثابت کرده حساسیت‌ها روی آن اگر بیشتر از وزرای دیگر نباشد٬ کمتر نیست. کما اینکه رأیی که دیروز مجلس شورای اسلامی به حمید سجادی داد نسبت به خیلی از وزرای دیگر شکننده‌تر بود. او ۱۰۸ رأی مخالف داشت و تنها ۱۶۵ رأی موافق.

از همین دیروز بسیاری از صفحات فوتبالی پر شد از شوخی‌هایی از این دست که سجادی پرسپولیسی‌ست یا استقلالی؟ ماجرای شوخی «بابا مسعود» که کم‌کم برای خیلی از هواداران جدی شد٬ حالا به شوخی دارد در مورد سجادی مطرح می‌شود و شاید یکی از وظایف مهم او و مدیران زیرمجموعه‌اش حل کردن گره خصوصی‌سازی سرخابی‌هاست.

حمید سجادی باید این مشکل قدیمی را حل کند. یا استقلال و پرسپولیس را واگذار کند و از شر مدیریت‌شان خلاص شود یا اگر قرار است همچنان مثل سابق مدیران این ۲ باشگاه را بچیند٬ طوری رفتار کند که احساسات طرفداران ۲ تیم جریحه‌دار نشود. در این بین قطعاً روابط عمومی و تیم رسانه‌ای سجادی نقش مهمی خواهند داشت. وزارت ورزش قبلی به درست یا غلط در مظان اتهام طرفداری قرار داشت و سجادی باید این اتهام‌ها را از وزارتخانه‌اش دور کند. این مسأله البته گفتن و نوشتنش آسان است و در عمل قطعاً با سختی‌های زیادی همراه است.

سجادی دیروز در جلسه بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت ورزش٬ صحبت‌های مهمی در مورد کم لطفی‌هایی که به خودش در دوران ورزش شده انجام داد و به این مسأله اشاره کرد که قصد دارد ورزشکاران ایرانی را در مسابقات بین‌المللی از غربت در آورد. به تیم همراه ورزشکاران اشاره کرد که در ایران کمتر جدی گرفته می‌شود و از تدارک بد سفرهای زمان خودش گله کرد. او گفت معتقد است که ورزشکاران وقتی در رقابت‌های جهانی حذف می‌شوند٬ باید تا آخر بمانند و از تماشای مسابقات فینال درس بگیرند. سجادی در حالی این مسأله را مطرح کرد که از روز سه‌شنبه مسابقات پارالمپیک در توکیو شروع شده و ایران تنها ورزشکارانی را به این مسابقات اعزام کرده که شانس مدال دارند. در نتیجه بسیاری از ورزشکاران پارالمپیکی که سهمیه کسب کرده بودند٬ به دلیل اینکه شانس مدال نداشتند از کسب تجربه در مهم‌ترین مسابقات جهان محروم شده‌اند.

وزیر جدید ورزش به خوبی می‌داند که شاید دلیل اصلی چنین تصمیمی٬ کمبود بودجه و نقدینگی فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک و پارالمپیک است. در نتیجه او باید برای تحقق وعده‌اش ساختار مالی ورزش ایران را متحول کند.

جذب منابع مالی٬ تقسیم منصفانه و بازگشت وجهه و اعتبار وزارت ورزش شاید از جمله مهم‌ترین خواسته‌های جامعه ورزش از وزیر جدید باشد. مردی که خودش از جنس ورزش است. همیشه وقتی ورزش ایران با مشکل مواجه می‌شد٬ یکی از دلایل ضعف آن نبود مدیریت ورزشی عنوان شده. حالا با حضور سجادی در رأس تشکیلات ورزش ایران٬ عملاً این بهانه از ورزش کشور گرفته شده و چنانچه سجادی موفق به تحول وضعیت موجود نشود٬ شاید تا مدت‌های زیادی شانس رسیدن ورزشی‌ها به کرسی وزارت ورزش از بین برود و دوباره سکان هدایت این وزارتخانه به دست سیاسی‌ها بیفتد. از این رو مأموریت سجادی برای ورزش ایران بسیار مهم به نظر می‌رسد.

کد خبر: 26153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =