گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر پیشنهادی علوم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون در خصوص بررسی صلاحیت و ارزیابی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مقدمه: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. برای رسیدن به این چشم انداز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جهت که نیروی انسانی متخصص کشور را تربیت می نماید مهمترین نقش را دارا می باشد. بنابراین هدایت این وزارتخانه امری حساس و بسیار با اهمیت می باشد که نیاز به فردی دارد که شایستگی های این مهم را داشته باشد.

بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول:

انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی جناب آقای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۹ مدرک دکتری خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز أخذ نموده اند. ایشان عضو هیات علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیتهای فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و ریاست بسیج اساتید استان همدان برای دو دوره متوالی می باشند. ایشان دارای مقالات متعددی در زمینه علمی هستند تا جایی که در فهرست یک درصد دانشمندان پر استناد جهان در رشته شیمی قرار دارند و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور شناخته شده اند. همچنین، رتبه اول پژوهش های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۹ متعلق به ایشان می باشد. انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸ و در یافت لوح تقدیر مشترک از وزیر علوم و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سوابق ایشان است. آقای دکتر زلفی گل نویسنده بیش از ۵۶۰ مقاله هستند و بیش از ۱۷۰۰۰ ارجاع به مقالات ایشان وجود داشته است و بیش از ۳۵۹ مقاله در سمینارهای ملی و بین المللی ارائه داده اند.

ایشان علاوه بر فعالیت علمی در رشته شیمی، در انتشار ۲۰ مقاله در خصوص الزامات و راهکارهای بستر سازی علمی در کشور مشارکت داشته اند و کتاب "دانش برای دانایی" حاوی مطالبی در خصوص سیاستگذاری علم و فناوری در کشور را تالیف نموده اند. در مجموع می توان گفت ایشان به لحاظ علمی و پژوهشی دارای شایستگی های متناسب با پست پیشنهادی هستند.

بخش دوم:

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی

٢- کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافته های اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها از محل بالا سری (رویالیتی) طرح های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاهها

۳-حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکت های دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) -اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت های جامعه و با هماهنگی نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون ضمن موافقت نسبی با رأی اعتماد به ایشان، رئیس کمیسیون را مأمور أخذ تعهدات مدنظر کمیسیون در خصوص فرایند مدیریتی، شایسته سالاری متعهدانه، افزایش بیشتر بهره وری و موارد مطروحه دیگر در جهت اعتلای وزارت عتف نمودند که متعاقب آن ریاست کمیسیون و دو تن از اعضای هیأت رئیسه در جلسه ای که با ایشان داشتند مسائل مدنظر کمیسیون را مطرح و ایشان با کمال میل متعهد به انجام آن شدند و مقرر گردید حداکثر تعامل با مجلس و کمیسیون را داشته باشند.

بخش سوم:

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

۱- پوشش مسائل و مباحث آموزش عالی، تحقیقات و فناوری برنامه آقای زلفی گل، بسیاری از مباحث و مسائل مهم آموزش عالی را در نظر گرفته و به آنها پرداخته است که شامل موارد ذیل است:

- توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی - تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی

-توجه به مهارت آموزی و آموزش های کاربردی در آموزش عالی

- توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها

- توجه به فعالیت های فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان

-توجه به پروژه های کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان، اساتید و تقویت شرکت های دانش بنیان

 - توجه به دیپلماسی علمی - توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری

 - توجه به امکانات رفاهی دانشجویان

 ۲- ادبیات برنامه نویسی و ارزیابی نتیجه آن در برنامه وزیر پیشنهادی

در مواردی به ارائه برنامه های کلی اکتفا شده است و اقدامات و فعالیت های عملیاتی ناظر به هر یک از برنامه ها ارائه نشده است. همچنین برنامه فاقد زمان بندی برای اجرا است و عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه ها، نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی را دچار مشکل می کند.

 ٣- رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه

برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویت های اساسی مشخص می شد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیت های هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیازها نامحدود است.

- اولویت های مغفول مانده - برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پساکرونا

- توجه به اهمیت موضوع آموزش مجازی بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیب های جدی مرتبط با آن - ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارائه شده و جلوگیری از سطحی نگری در آزمون های دانشگاهی

بخش چهارم:

 انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.

بخش پنجم:

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت آقای دکتر زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگی های اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است:

 ۱- از منظر فرهنگی و بینش سیاسی سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی حکایت از مقبولیت فرهنگی آقای دکتر زلفی گل دارد. برخی سوابق فرهنگی ایشان به شرح زیر است:

- دارای سوابق ایثارگری و حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل - رئیس مجمع بسیج استان از اسفندماه ۱۳۹۱ برای دو دوره سه ساله (انتخاب با اکثریت آراء)

- استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸

- کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور

- انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه در بخش فرهنگی، حمایت از انجمن های علمی و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱

- انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابان های شهر به نام ایشان.

 ۲- از منظر علمی آقای دکتر زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور می باشند و می توان گفت ایشان مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین، سوابق علمی وی نشان از اشراف ایشان به تحولات علمی در مقیاس بین المللی می باشد که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.

۳- از منظر شایستگی حرفه ای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی آقای دکتر زلفی گل و برخی موفقیت های ایشان، می توان گفت که ایشان نسبتا آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. آقای دکتر زلفی گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده اند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت نمودند. همچنین، ایشان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشته اند. عضویت در هیئت امناء دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از دیگر سوابق ایشان است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بوده اند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان می باشند و همچنین برنامه هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.

ایزدخواه:نیمی از وزرای پیشنهادی از جمله زلفی گل برنامه تحولی ندارند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی علوم برنامه تحولی ندارد آقای رئیسی به ما اعتماد کرده و کابینه را اصلاح کند.

روح الله ایزدخواه در جلسه علنی صبح امروز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: ما با تشکیل دولت اسلامی فاصله داریم باید هدف و ملاک ما در راستای دولت اسلامی باشد.

وی ادامه داد: ما هم قبول داریم که آقای زلفی گل استاد تمام است و مقالات علمی زیادی دارد. اما بحث وزارت علوم با استاد تمامی فرق دارد همان طور که موضوع وزارت بهداشت با فوق تخصص تفاوت دارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم جوان گرایی گفت: جوان گرایی تنها مخصوص به سن نمی شود بلکه باید کارشناس  و توانمند هم باشد همان طور که در دولت آقای احمدی نژاد ۵ جوان ۲۸ ساله طرح مسکن مهر را به او دادند و اجرایی شد.

ایزدخواه افزود: آقایی که ۳۶ سال سابقه مدیریت و معاونت دارد می خواهد دوباره وزیر شود این یعنی تکرار نعمت زاده و زنگنه ها. من از ۷ سالگی یاد می آید که آقای زنگنه وزیر بوده و اکنون هم همچنان وزیر است. حضرت آقا  فرمودند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.

وی در پایان گفت: نیمی از وزرای پیشنهادی برنامه تحولی ندارند که آقای زلفی گل از جمله آنها است. ما انتظار داریم که در شش ماه تحول رخ دهد آقای رئیسی به ما اعتماد کند و کابینه را اصلاح کرده  تا به سمت دولت جوان حزب اللهی حرکت کنیم.

خدابخشی: وزیر پیشنهادی علوم فردی انقلابی و با بصیرت است

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وزیر پیشنهادی علوم فردی صادق، توانمند و جهادی با روحیه انقلابی است.

محمد خدابخشی در جریان جلسه علنی نوبت اول امروز (سه‌شنبه) مجلس، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: خداوند در قرآن کریم تاکید کرده که باید امانت را به اهلش بسپاریم. وزارت نیز یک امانت مهم به شمار می رود. یک وزیر باید فردی صادق، با پشتکار، امنتدار و با روحیه جهادی باشد. وزیر پیشنهادی علوم نیز هم دارای روحیه جهادی و هم دارای توانایی جسمی و ذهنی کافی است.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم هم دارای توانایی جسمی لازم برای اداره این وزارت خانه و هم دارای توانایی ذهنی برای مدیریت این وزارت خانه است. مقالات متعددی که ایشان نوشتند حاکی از توانایی ایشان در سازمان دهی و برنامه ریزی این وزارت خانه است.  

نماینده مردم علی گودرز در مجلس تصریح کرد: کارگران ساختمانی، زنان سرپرست خانوار همگی چشمشان به وزارت علوم و دانشگاهها برای حل مشکلات اشتغال آنان است. ایشان روحیه مسئولیت پذیری دارند همچنین نگاه ایشان در اداره کشور به ظرفیت های داخل است.

وی در ادامه تاکید کرد: برنامه پیشنهادی ایشان نیز بحث آموزش مورد توجه قرار گرفته است، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد روحیه و انگیزه علمی در دانشجویان، توسعه علمی فناوریهای نوین و حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت علم و فناوری و توجه به مساله اشتغال از محورهای برنامه ایشان است. ایشان فردی انقلابی و با بصیرت بوده و کارنامه موفقی در دوران فتنه ۸۸ دارد.

درخشان: زبانم از سخن گفتن درباره ویژگی‌های وزیر پیشنهادی علوم قاصر است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: زبانم از سخن گفتن درباره چنین انیشمندی قاصر است.

عبدالناصر در خشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس در جلسه علنی امروز سه شنبه، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امروز ما در برهه ای حساس برای تصمیم گیری قرار داریم، در تصمیم گیری ها و موضع گیری ها دچار احساسات نشویم و با عقلانیت تصمیم گیری کنیم.

وی عنوان کرد: وزیر پیشنهادی علوم شخصی است با تجربه و صاحب نام، وی با داشتن روح تحول گرا، دارای شخصیتی معتبر در جایگاه های علمی جهانی می باشند و جامعه دانشگاهی مفهوم علم را به خوبی درک کرده و می شناسد، امروز مجلس انقلابی با حمایت از اندیشمندی فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره می کند که نگاه مجلس به اقتدار ملی کشور می باشد.

درخشان گفت: وزیر پیشنهادی محرومیت را می شناسد و برای رفع چالش های علمی کشور برنامه دارد، تولید علم یکی از تاکیدات ایشان می باشد و در برنامه های وی به این مهم اشاره شده است.

وی با بیان اینکه امروز این ظرفیت نخبه علمی کشور می تواند سکان دار وزارت علوم باشد، بیان کرد: جامعه علمی ایشان را نخبه علمی و جامعه فرهنگی ایشان را به عنوان فرهنگ مداری ارزشمند می شناسد، با اطمینان می گویم با توجه به شناختی که از دانشگاه ها دارم عنوان می کنم که ایشان پشتیبانی جامعه علمی و تحقیقاتی را به عنوان‌ وزیر علوم دارد، که اکنون با آمدن ایشان موجی از شادی در کل جامعه دانشگاهی مناطق مختلف کشور به وجود آمده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی چهره ای وطن دوست، انقلاب دوست و وجودی حل شده در انقلاب اسلامی دارد، عنوان کرد: امروز که قرار است چهره ای وزین و دانشمند سکان دار باشد، بگویید چگونه نمی توانند از پس این مسئولیت برایند؟ شخصی که چنین ویژگی هایی دارد نمی تواند در چنین جایگاهی قرار بگیرد؟ کارنامه ایشان را با وزرای پیشین مقایسه کنید، مگر ایشان استاد نمونه بسیجی کشور نبودند؟ ایشان تنها شخصیتی است که جوایز بین المللی ارزشمندی کسب کرده است.

درخشان اضافه کرد: زبانم از سخن گفتن درباره چنین اندیشمندی قاصر است، امیدوارم در زمان وزارت ایشان تغییرات ارزشمندی را شاهد باشیم.

ویس کرمی: وزیر علوم برنامه ای برای تولید علم انسانی و اسلامی ندارد

نماینده مردم خرم آباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم به "عدم برنامه برای تولید علم انسانی"، "عدم برنامه برای نظریه پردازی"، "عدم ارائه راهکار برای کارآمدسازی رساله های دکتری " اشاره کرد.

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تایید سوابق علمی محمد علی زلفی گل  اظهار کرد: به نظرم تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته های دانشگاهی و رشته های نوین  و میان رشته ای است. بنا نیست وضع موجود که به روز مرگی معروف است ادامه پیدا کند. گام دوم انقلاب اسلامی سزاوار امتداد تربیت بی هدف دانشجو و رساله های سزاوار بایگانی ادامه پیدا کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان این که می تواند آموزش عالی را راهبری کند که در مورد تحول دانشگاه صاحب نظر باشد، گفت: ریز شدن آقای زلفی گل در رشته شیمی باعث شده است که حتی در برنامه نویسی به برخی مسائل توجه نکند. ترویج و تدوین نواندیشی دینی نیاز امروز دانشگاه ما است در برنامه آقای زلفی گل چیزی دراین خصوص دیده نمی شود.

وی با استناد به تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عدم برنامه برای تولید علم را به عنوان یک نکته منفی برای وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرد و گفت: مخصوصا در خصوص علوم انسانی و اسلامی مورد نیاز جامعه ما برنامه ای در خصوص تولید علم دیده نمی شود.   همه می دانیم که تحول جوامع غربی از علوم انسانی آغاز شد. گفته می شود که ایده ساخت کامپیوتر ابتدا در ذهن یک فیلسوف بوده است، این به معنی تایید ارزشی مدرنیته نیست. بلکه حرف من اهمیت تحول علوم انسانی و اسلامی است.

وی افزود: بسیاری رساله دکترا در کشور نوشته شده است اما هیچ کدام مشکلی را حل نکرده است. یکی دیگر از نکات منفی در مورد آقای زلفی گل فقدان برنامه در زمینه خانواده محوری و تسهیل ازدواج دانشجویی است. ایشان همچنین در زمینه ایجاد تعامل جدی و انتقادی در مورد علوم مرتبط حوزه و دانشگاه برنامه ای ندارند. سوال من این است که مشکل بانک و بیمه اسلامی را چه کسی باید حل کند؟ نکته دیگر این است که ما در کشور چندین نخبه داریم که خارج از دانشگاه هستند. در برنامه وزیر پیشنهادی علوم برنامه ای در خصوص ارتباط دانشگاه با نخبگان خارج دیده نمی شود. همچنین بنده برنامه ای در خصوص ارتباط دانشگاه با رسانه و توده مردم ندیده ام.

نماینده مردم خرم آباد در ادامه مخالفتش با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای زلفی گل برنامه موثر در جهت از بین بردن فساد، رانت و تعارض منافع ندارند. همچنین برنامه ای در زمینه عزیمت از ترجمه محوری و حرکت به سوی تولید علم ندارند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه ای در خصوص ساماندهی مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم ندارند. ایشان باید به قشر شریف کارمند در وزارت علوم توجه کند. شما همچنین برنامه ای در خصوص تامین خوابگاههای دانشجویی متاهلی ندارید و برنامه ای برای دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و فرزندان رزمندگان معسر ندارید.

یزدی خواه: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم افقی برای مواجهه با آموزش عالی نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم افق و دکترینی در خصوص مواجهه با آموزش عالی ندیدم.

سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: ماموریت وزرای بعضی وزارتخانه‌ها ماموریت حال فعلی است، مانند وزارت های صمت و بهداشت. و برخی وزارتخانه ها آینده ساز هستند و برنامه هایشان معطوف به آینده است مانند وزیر آموزش و پرورش که این وزارتخانه مشخص شد که کارنامه، برنامه و تجربه خوب نداشت.

وی افزود: در مورد وزارت علوم هم به شخصیت آقای زلفی گل احترام می‌گذاریم، ولی محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده  و با ۴، ۵ هزار دانشجو. حال می‌خواهند میلیون ها دانشجو و صدها واحد دانشگاهی را مدیریت کنند. همچنین با شوراهای مربوط به این حوزه چگونه می خواهند مواجه شوند؟ بدون اینکه تجربه قبلی در این حوزه را داشته باشد. همچنین در برنامه ایشان افق و دکترینی در خصوص مواجهه با آموزش عالی ندیدم.

یزدی خواه در ادامه با بیان اینکه اگر آقای زلفی گل انتخاب شوند کار فشرده و سنگینی باید انجام دهند، تصریح کرد: ایشان به بعضی حوزه‌ها هم اشاره ای نداشتند و در حوزه علوم انسانی که تحول در آن یکی از اولویت‌های ماست، دنیای غرب به فرزندان ما اجازه نمی دهد که در این حوزه ها تحصیل کنند اما همه منابع و رفرنس‌هایمان در اختیار اندیشه های غربی است و ایشان هیچ اشاره ای به تحول در علوم انسانی در برنامه خود نداشتند.

وی با اشاره به موضوع کنکور گفت: در این حوزه و معضلات آن که نظام آموزشی ما را زمین گیر کرده برنامه شفافی ندارند، علیرغم اینکه مجلس در دو مرحله مصوبه در این رابطه داشته است.

یزدی خواه بیان کرد: ایشان الان نماینده وزیر در خیلی از شوراها و هیات امناها هستند و با دولت فعلی همراه هست. در هشت سالی که اساتید ما تحت شدیدترین شرایط بودند هیچ جمله انتقادی از ایشان در ارتباط با این فضا شاهد نبودیم. در بحث مهاجرت نخبه ها نیز موضع خنثی دارند و انگیزه ای برای متقاعد کردن نخبگان کشور در خدمت با داخل کشور ندارند.

وی مدعی شد: وزیر پیشنهادی اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارند. یکی از ابزارهای مدیریت شرح صدر است و کمتر از این موضوع برخوردارند. هر موقع صحبت از فتنه می‌شود زود عصبانی می‌ شوند. در این موضوع خواستار موضع شفاف ایشان هستیم.

یزدی خواه خاطرنشان کرد: ایشان پژوهشگر ارزشمند و دانشمند قابل احترامی است ولی این کفایت نمی‌کند اگر بحرانی مثل کوی دانشگاه ایجاد شود آیا مرد میدان هستند که مدیریت کنند و یا موضوعی مثل فتنه ۸۸ را مدیریت کنند؟. ما وزیری قاطع و متفکر می‌خواهیم که اهل تحول باشند. رشد علمی کشور در این ۸ سال به قهقرا رفت.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: من خواهشم این است با توجه به این که این وزارتخانه  کلیدی است در مورد آن مماشات نکنیم.

رحیمی: انتخاب زلفی گل جای تحسین دارد

نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب زلفی گل به عنوان یک چهره شاخص علمی جهت وزارت علوم جای تحسین دارد.

بهزاد رحیمی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آقای زلفی گل کارش را از دانشگاه همدان شروع کرد، پس بیان این نکته به عنوان یک نقطه ضعف جفا در حق دانشگاه های غیر از مراکز استان است.

وی با اشاره به سوابق زلفی گل، گفت: آقای زلفی گل پنج سال مدیریت دانشگاه همدان را به عهده داشت. او در رشته های مختلف با اساتید کار کرده یقینا اداره این دانشگاه کمتر از اداره وزارتخانه نیست.

این نماینده مجلس افزود: انتظار می رود که از معرفی نخبگان و چهره ها استقبال شود نه اینکه به سراغ گزینه های معلوم برویم. باید از نخبگان حمایت کرد که از جمله آنها آقای زلفی گل است که در رشته شیمی تخصص دارد. البته برخی داشتن تخصص در یک رشته را به معنای مرجعیت علمی نمی دانند که این جای سوال دارد. کسی با این حجم از سوابق علمی وجود دارد و او را زیر سوال می بریم.

رحیمی با بیان اینکه زلفی گل دارای تجربه و تخصص کافی است، افزود: در حال انتخاب دولت سیزدهم در تراز انقلاب هستیم که معیارهایمان مبتنی بر چهارچوب نظام است. آقای زلفی گل از نوجوانی وارد جبهه و بعد جانباز شد. آیا این معیاری برای انقلابی بودن او نیست؟. از طرف دیگر زلفی گل تمامی مدارج علمی اش را در داخل ایران طی کرده و علی رغم تمامی پیشنهادات از نقاط مختلف دنیا ترجیح داد که در ایران بماند و کمک کند.

وی در پایان گفت: انتخاب این چهره شاخص علمی جای تحسین دارد. ایشان با طمانینه پاسخ می دهد و صراحت دارد. او شجاعت داشته و یک استاد انقلابی است، پس با انتخاب ایده آل نقطه عطفی را در وزارت علوم رقم زنیم.

نادری: وزیر پیشنهادی علوم استادی در تراز انقلاب اسلامی است

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وزیر پیشنهادی علوم فردی انقلابی، توانمند و علمی می باشد.

احمد نادری در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلای، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقان و فناوری، بیان کرد: با توجه به شناخت بیش از یک دهه که از آقای زلفی گل دارم، باید بگویم ایشان یکی از افتخارات علمی کشور در دنیا هستند. دریافت نشان پژوهش از رئیس جمهور وقت، انتخاب به عنوان شهروند نمونه و انتخاب به عنوان مدیر نمونه و مشی بسیجی و انقلابی که دنبال کردند حاکی از شایستگی ایشان است.

نادری در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم به عنوان دبیر مجمع بسیج اساتید استان همدان انتخاب شده و سال ها در سنگر بسیج فعالیت داشتند. چند بار در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کردند که یکی از این سخنرانی ها منجر به اجرای طرح بنیاد ملی نخبگان شد که خود ایشان مجری این طرح شد. ایشان چندین سال رییس دانشگاه بوده است. مسائل دانشگاه و وزارتخانه تقریبا یکی است. چگونه عده ای می گویند ایشان تجربه کافی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایشان ۱۲ سال تجربه معلمی در آموزش و پروش دارند نه تنها یک وزنه علمی و نظریه پرداز آموزش عالی بوده بلکه شخصیتی جامع و تحول گرایی دارند. ایشان هم فردی انقلابی، توانمند و هم علمی می باشد. در سال ۸۸ چه کسی درِ دانشگاه همدان را روی فتنه گران بست و نگذاشت وارد دانشگاه بشوند؟ مواضع انقلابی ایشان همیشه در همدان زبانزد بوده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تاکید کرد: ایشان سال ها رییس انجمن شیمی بودند. بسیاری از نخبگان و متدینین از ایشان حمایت می کنند. دوستان یکبار دیگر برنامه ایشان را بخوانند. هدفمند کردن آموزش و پژوهش یکی از محورهای برنامه ایشان است. ما در این چند سال فقط به بخش آموزش علوم در این وزارتخانه پرداختیم. شهادت می دهم حرف هایی که در رسانه ها در خصوص ایشان زدند، نارواست.

نادری در پایان گفت: آقای زلفی گل، ما شما را یک استاد در تراز انقلاب اسلامی می دانیم. مجلس از شما حمایت می کند منوط بر اینکه چهره تحولی خود را حفظ کنید و از نیروهای انقلابی در بدنه وزارتخانه خود استفاده کنید.

رجایی: برنامه‌های وزیر علوم کلی است

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه های وزیر پیشنهادی علوم بسیار خوب نوشته شده و با اسناد بالادستی هم همراهی دارد، اما کلی است و برنامه عملیاتی ندارند.

حسین رجایی نماینده مردم لنجان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: برنامه های آقای زلفی گل بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی هم همراهی دارد، اما کلی است و برنامه اقدام نیست و برنامه عملیاتی ندارند و وضعیت موجود و مسیری که طی خواهد شد را نشان نداده‌اند و بازه زمانی برای برنامه هایشان مشخص نکرده‌اند.

رجایی در ادامه گفت: برنامه وزیر پیشنهادی علوم نه قابل ارزیابی است و نه قابل سنجش. برنامه های وزیر پیشنهادی از یکسری موضوعات هم غافل است مثلا موضوع تامین اعضای هیات علمی مغفول است، ساماندهی کارکنان دانشگاه ها، دانشگاه های بلاتکلیف مانند علمی- کاربردی، موضوع مهم تعارض منافع در دانشگاه های خصوصی مغفول مانده است. دانشگاه های خصوصی به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند و به کارخانه مدرک صادر کردن تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه آقای زلفی گل ناظر به یک نگاه سنتی است، چند دهه است که کشورهای پیشرفته نگاهشان را تغییر داده اند، اما نگاه وی همچنان سنتی است و سیستم آموزش و پژوهش در دنیا به سمت نوآوری، کارآفرینی، تولید قدرت، ثروت و... رفته ولی در برنامه ایشان این موضوعات مشاهده نمی شود. وی ۶۰۰ مقاله در زمینه شیمی دارد و بسیار دانشمند است.

رجایی افزود: حضرت آقا در سال ۹۳ به ظلم بزرگی که نسبت به دانشجویان بورسیه اتفاق افتاده بود صحبت کردند و خواستند که در این موضوع اقدامی شود، ولی مشکل دانشجویان بورسیه هنوز حل نشده است و باید پاسخگو باشید.

وی با بیان اینکه منظومه فکری وزیر پیشنهادی درباره مسائل کشور منسجم نیست، گفت: جریان سیاسی وی نامشخص است و موضع گیری های چند سال اخیر زلفی گل قابل تأمل است و باید به جریانی که از وی حمایت می کند، توجه کرد.

رجایی تاکید کرد: وزارت علوم باید وزارت تربیت نیروهای متخصص و انقلابی و متعهد باشد. آیا این وزارتخانه نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی ندارد؟. باید وزیر پیشنهادی دیدگاه های خود را در این زمینه شفاف اعلام کند، چرا برخی جریانات سیاسی از شما حمایت می کنند؟

از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت ۱۳ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی،  صنعت، معدن و تجارت و وزیر پیشنهادی صمت مورد بررسی قرار گرفته است.

زلفی گل: مشی و منش شهید چمران و شهید سلیمانی الگوی مدیریتی بنده است

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بنده تلاش خواهم کرد تا نظام سنجش و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان به منظور توجه به پژوهشهای مبتنی بر نیازهای جامعه ایجاد کنم.

محمدعلی زلفی گل در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس ضمن تشریح برنامه های خود جهت تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی باشد چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نمی شود.

وی در ادامه گفت: به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران، شهید سلیمانی و شهدای هسته ای کشور می دانم چرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند. چون مسیر آنها در راستای اهدف نظام بود. این بزرگان مردمی بودند همه را خودی می پنداشتند مردمی را از هر قشری با هر فرهنگ و زبانی دوست داشتند و خادم مردم بودند در مراسم تشییع سردار سلیمانی بیش از ۳۰ میلیون نفر حضور یافتند و دلیل این حضور پر رنگ این بود که ایشان همه مردم را دوست داشتند و خادم همه بودند نهایت تلاشم را می کنم تا مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خودم در هر مسئولیتی قرار دهم.

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: اولین حکم مدیریتی که دریافت کردم در سن ۴۲ سالگی برای ریاست دانشگاه بود؛ در دوران فتنه ۸۸ بنده اجازه ندادم به هیچ یک از دانشجویان دانشگله بوعلی سینای همدان آسیبی وارد شود. همه می دانند این دانشگاه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است. بنده فتنه ۸۸ را به گونه ای مدیریت کردم که هیچکس آسیبی ندید. فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن نسبت به براندازی نظام به خیال خام خود امیدوار شد. چگونه می توانم با کسانی که به کشور آسیب زدند در یک خط باشم؟

وی در ادامه تاکید کرد: ادب حکم می کند اگر کسی آبروی خود را از طریق نظام کسب می کند در مواقع حساس آبروی خود را برای نظام هزینه کند. با کسانی که در بزنگاه های نظام و انقلاب سکوت کردند و آبروی خود را به خطر نینداختند نمی توانم هم خط باشم. سیاستمداران آمریکا بدانند که دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه آن قطع کردن دست آنها از منطقه خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات علمی نمایندگان گفت: یکی از افتخارات کشور دارا بودن رتبه اول در منطقه است برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند برخی از سالها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است؛ باید قدر دانشمندان و دانش پژوهان خود را بدانیم. رهبری بارها به موفقیت علمی کشور افتخار کردند؛ نباید به خود اجازه دهیم تا نتیجه دستاوردهای دانشمندان را زیر سوال ببریم. هم علم و هم فناوری و هم تکنولوژی خوب است اما باید بدانیم که زیربنای فناوری علم است که حاصل زحمات اساتید و دانشجویان کشور است.

وی در ادامه گفت: اما فرمایش شما کاملا به حق است؛ تولید علم باید آثارش را در زندگی مردم نشان دهد. ما سه دسته تحقیقات داریم؛ بنیادی، کاربردی و توسعه ای. تاکنون تمام قوانین و مقررات ما در حمایت از تحقیقات بنیادی بوده است که خروجی آن نیز مقالات علمی است اما اگر می خواهیم تقش دانشگاه در جامعه بروز و ظهور کند باید به سراغ تحقیقات کاربردی برویم. اگر به بنده اعتماد کنید برای ایجاد نظام های سنجش و انگیزشی جهت ترغیب دانشمندان برای انجام پژوهشهای مبتنی بر نیازهای جامعه گام برخواهم داشت. استادان و دانشجویان ما مقصر نیستند بلکه کار خود را به درستی انجام دادند. تاکنون قوانین و مقررات ما بوده که این اجازه را به آنها نداده که به سمت تحقیقات کاربردی حرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه خود گفت: اگر بخواهیم برنامه ای کاربردی و عملیاتی داشته باشیم باید سه اصل را مورد توجه قرار دهیم اول از همه اینکه سرمایه کشور اعم از مادی معنوی و انسانی وچار افت بها نشود بلکه هم افزایی داشته باشد. دوم اینکه آیندگان در برآوردن نیازهاشان با مشکل رو به رو نشوند و در کنار وضعیت های نسبی به مزیتهای ایجادی نیز توجه داشته باشیم و سوم اینکه محیط زیست مادی، معنوی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی کشور آسیب نبیند. بنده با توجه به مباحث مذکر برنامه  خود را آماده کردم.

وی افزود: بخش اول برنامه بنده مربوط به دانشگاه و ارتباط ِآن با آرمانهای جامعه است. این دانشگاه است که باعث تحقق آرمان های یک جامعه می شود چرا که تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست به همین دلیل دانشگاه ها مورد توجه ویژه هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشگاه ها بتوانند آرمان های یک جامعه را محقق کنند باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم رهبری و سند دانشگاه اسلامی گام بردارند. مجلس شورای اسلامی با ارائه قانون هیات های امنای دانشگاه ها خدمت بینظیر به دانشگاه ها کرده است و باید از این اعتماد به بهترین نحو استفاده شود. بنده قول می دهم از پتانسیلهای هیات های علمی دانشگاه ها بیشترین استفاده کنم و در کنار ظرفیت قانونگذاری از بعد نظارتی هیات امنا استفاده کنم علم نور و شفافیت است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه از پتانسیل هیئت‌های امنا بیشتر استفاده خواهیم کرد گفت: در حال حاضر تراز ظرفیت قانونگذاری هیئت‌های امنا استفاده می‌شود که بعد نظارتی آنها را هم فعال خواهیم کرد.

وی در رابطه با این که چگونه دانشگاه را از پلشتی و نادرستی دور کنیم گفت: باید شفافیت را در وزارت علوم توسعه دهیم چون با توسعه شفافیت از پلشتی ها پیشگیری خواهد شد. به جای اینکه فرهنگ مچ‌گیری را توسعه دهیم باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را دنبال کنیم.

زلفی گل گفت: از جمله کارهای دیگر برای تحقق اهداف بلند وزارت علوم تعامل و هم افزایی با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از ظرفیت آنها است. اگر وزیری تعامل مناسبی با شما داشته باشد می‌تواند از ظرفیت آنها برای ارتباط دانشگاه و وضعیت و مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نهایت استفاده را ببرد.

وزیر پیشنهادی علوم در رابطه با بخش آموزش گفت: مشکل موجود در جامعه عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف تحصیلی است و در حال حاضر استعدادها به طور متناسب توزیع نمی شود که در آینده مشکل ایجاد می‌کند. در رشته‌های علوم انسانی تقاضا کم شده در صورتی که پایه و اساس علم رشته های علوم انسانی و پایه است که این بخش سیاست‌های فرابخشی لازم دارد که با تعامل و کمک بخش های آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت و وزارت علوم و... باید چاره ای اندیشید چون این بخش نیاز به عزمی فرابخشی دارد.

وی گفت: از جمله مشکلات دیگر آموزشی به روز نبودن سرفصل ها و نادیده گرفتن توانایی ها است که باید به روز رسانی شود. همچنین باید آموزش های مهارتی را جدی بگیریم و در این راستا دانشگاه های علمی- کاربردی مورد توجه ویژه ما خواهد بود که باید در کل کشور آنها را توسعه داد.

وی افزود: جزء برنامه‌های من است که برای موسسه پژوهش و آموزش عالی تعریف جدیدی تهیه کنم. باید بدانیم که دانش آموخته های ما بعد از اتمام تحصیلاتشان کجا شاغل هستند. وزارت علوم باید سرلوحه باشد.

زلفی گل یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر در آموزش عالی توجه ناشایست به تحقیقات بین رشته‌ای است که باید سیاست گذاری خاصی انجام گیرد و حتماً در دستور کار ما قرار دارد.

زلفی گل با اشاره به اینکه بخش بعدی سیاست‌گذاری پژوهشی است، گفت: یکی از سوالات نمایندگان مخالف هم این بود که نقش دانشگاه های ما در جامعه اسلامی کمرنگ است. بنابراین از پتانسیل جهان اسلام استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ما برای رشته ها ماموریت عام و خاص تعریف نکرده‌ایم و سعی می‌کنیم برای آنها مأموریت عام و خاص تعریف کنیم تا از لحاظ علمی و دانش در دنیا همچون خورشیدی بدرخشیم.

زلفی گل در رابطه با برنامه هایش در بخش فناوری گفت: خوشبختانه پارک‌های علمی و فناوری توسعه خوبی داشته‌اند اما نهایت تلاشمان را داریم که در برنامه هفتم توسعه کشور خلأهای قانونی موجود برای توسعه آنها را اصلاح کنیم و امکان حفظ و حمایت ویژه از بخش فناوری و دانش پایه ایجاد شود. یکی از مشکلاتی که الان در زمینه فن آوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید شرکتهای دانش بنیان را تایید کند.

وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که در دستور کار ما خواهد بود.

وی در رابطه با برنامه ها برای بخش فرهنگی گفت: واقعیت این است که علم و فناوری جدید با خود فرهنگ جدیدی ایجاد می کند چه بخواهیم و چه نخواهیم فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت. اگر در پی پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم باید بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری کنیم و اگر می‌خواهیم فناوری کشورهای مسلمان، ایران را الگوی خود قرار دهند باید دانش و فناوری را توسعه دهیم و همچنین باید از انجمن های فرهنگی نهایت استفاده را کنیم.

کد خبر: 25904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =