آسمان خاکستری در شبه‌جزیره کره

عملکردهای تند کره‌شمالی برای پاسخ به رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی نشان از آن دارد که پیونگ‌یانگ در حال نشان دادن یک رفتار جدید و رادیکال است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چنین به نظر می‌رسد که وضعیت در شبه‌جزیره کره شاهد نوعی سکون و آرامش پیش از طوفان است. این امر البته همراه است با اظهارنظرهای گاه و بی‌گاه از سوی مقام‌های کشورهای درگیر درباره لزوم پیشبرد مذاکرات صلح، اما وضعیت فعلی نشان از آن دارد که این صلح لااقل به این زودی‌ها بنا نیست حاصل شود.

خیز موشکی کره‌شمالی

منابع مطلع ‌روز پنج‌شنبه اعلام کردند که کره‌شمالی اوایل هفته، منطقه ممنوعه برای کشتی‌ها در سواحل شرقی اعلام کرده بود و این نشان‌دهنده برنامه‌های آن برای پرتاب موشک در بحبوحه رزمایش مشترک سئول و واشنگتن است. به گزارش ‌خبرگزاری یونهاپ، به گفته منابع نظامی، هشدار کشتی‌رانی از روزهای یکشنبه تا دوشنبه برای مناطق شمال شرقی دریای شرقی صادر شد. چنین توصیه‌ای معمولاً قبل از پرتاب موشک یا سایر آزمایش‌های تسلیحاتی برای هشدار دادن به کشتی‌ها مبنی بر دور ماندن از مناطقی که انتظار می‌رود تحت تأثیر قرار گیرند، صادر می‌شود.

این در حالی است که به گفته مقامات ستاد مشترک ارتش سئول‌، در این مدت هیچ پرتاب موشک بالستیک واقعی یا شلیک توپخانه صورت نگرفت. البته هنوز مشخص نیست که آیا کره‌شمالی برنامه‌ای برای انجام آزمایش تسلیحاتی داشته، اما آن را به دلایل فنی لغو کرده یا به عنوان «استراتژی فریب» هشدار تردد کشتی را صادر کرده بود. اگر واقعا آزمایش سلاح برنامه‌ریزی شده بود، کره‌شمالی می‌تواند پیش از پایان مانور نظامی در کره‌جنوبی در ۲۶ اوت آن را به انجام برساند.

از سوی دیگر، ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که هیچ حرکت عجیب و غریبی از سوی کره‌شمالی شناسایی نشده است، اما منابع گفتند که ارتش کره‌شمالی در واکنش به کره‌جنوبی و ایالات متحده در حال تمرین در نزدیکی مناطق مرزی بین دو کره بوده است.

«ران گارین»، تحلیل‌گر مسائل شبه‌جزیره کره در این رابطه گفت: «این هشدار نشان‌دهنده عزم کره شمالی برای مقابله با رزمایش‌های نظامی مشترک میان واشنگتن و سئول است. بحث بر سر این نیست که آیا کره شمالی دست به چنین اقدامی خواهد زد یا نه. نکته مهم تاثیری است که چنین هشداری بر روی افکار عمومی و معادلات در منطقه می‌گذارد. از یاد نباید برد که به‌رغم کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، وضعیت آنچنان پرآشوب است که هر اقدام اشتباه می‌تواند بدل به کبریتی در انبار باروت شود.

این تحلیل‌گر در ادامه گفت: «از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، کاخ سفید نشان داده که علاقه چندانی به حل‌وفصل بحران در شبه‌جزیره کره ندارد و تمرکز اصلی خود را بر مسائلی چون افغانستان، عراق، تهدیدهای سایبری و مقابله با چین گذاشته است. اما از سوی دیگر، کره شمالی دارد کم‌کم صبرش را از دست می‌دهد و این خود می‌تواند مولفه‌ای منفی باشد، چراکه وضعیت در این کشور به خاطر پاندمی کرونا و همچنین سیل‌های ویرانگر اخیر چندان جالب‌توجه نبوده و واشنگتن نیز علنا نشان داده که مانند ترامپ نمی‌خواهد با سرعت این کلاف سردرگم را از هم بشکافد، چراکه در حال حاضر پتانسیل تغییر را در این این وضعیت ندیده و از سوی دیگر نمی‌خواهد بخشی از نیروی خود را بر روی بحرانی متمرکز کند که مدت‌هاست دیگر نشانی از خطر عینی در آن به چشم نمی‌خورد. بایدن به این نتیجه رسیده که بهتر است درپوش آش جوشان کره شمالی را فعلا بگذارد و زمانی دیگر به سراغ آن برود.»

رزمایش پر دردسر

در حالی که تحلیل‌های بسیاری از صدور فرمان هشدار از سوی کره شمالی وجود دارد، از یک نکته نباید غافل شد و آن این‌که پیونگ‌یانگ این روزها دل خوشی از سئول و واشنگتن ندارد. کره جنوبی و آمریکا بدون توجه به اعتراض شدید کره شمالی و تهدیدات مربوط به بروز یک بحران امنیتی جدی، رزمایش نظامی مشترک سالانه خود را از روز دوشنبه شروع کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس اعلام ستاد کل مشترک ارتش کره جنوبی، این مانور ۹ روزه پست فرماندهی به اجرا در آمده در شبه‌جزیره کره، عمدتا مبتنی بر یک شبیه‌سازی کامپیوتری بدون مانور میدانی است. این ستاد در بیانیه خود تصریح کرد که این رزمایش طبق معمول دارای ماهیت دفاعی است.

همچنین تعداد سربازان شرکت کننده با در نظر گرفتن وضعیت مربوط به همه گیری کووید-۱۹ محدود خواهند بود و ابعاد این رزمایش مشترک کوچکتر از رزمایش برگزار شده در ماه مارس خواهد بود. یک منبع آگاه گفت که فرماندهی سازمان ملل رسماً به کره شمالی شروع این مانور را اطلاع نداده است. این در حالی است که معمولاً این فرماندهی به کره شمالی از قبل نسبت به برنامه زمانی و خصوصیات رزمایش عادی این کشورهای همپیمان اطلاعیه می‌دهد. پیونگ‌یانگ دو طرف را متهم به اصرار بر برگزاری مانور جنگی به رغم تلاش‌هایش در جهت گفت‌وگو و صلح کرده است. این کشور نسبت به وقوع تبعات جدی هشدار داد و مجددا ارتباط روزانه خود از طریق خط تلفن داغ نظامی با کره جنوبی را متوقف کرد.

این در حالی است که سئول همچنان و به رغم همکاری نظامی با واشنگتن بنا دارد که به پیونگ‌یانگ نیز دلگرمی داده و اجازه ندهد که روابطش با همسایه شمالی رو به سردی بگذارد. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی ‌روز ‌یکشنبه‌ پیشنهاد داد که سئول و پیونگ‌یانگ صلح را در شبه‌جزیره کره نهادینه کنند و یک سیستم اعتمادسازی به سبک آلمان در مورد هدف بلندمدت‌تر اتحاد مجدد ایجاد کنند. به گزارش ‌خبرگزاری اسپوتنیک، «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی این اظهارات را در نطق روز آزادی به مناسبت هفتاد و ششمین سالروز استقلال شبه‌جزیره کره از حکومت استعماری ژاپن بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ میلادی پس از جنگ جهانی دوم مطرح کرد.

این در حالی است که نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور کره شمالی قصد دارد در بحبوحه تنش‌ها بر سر رزمایش مشترک این کشور با کره جنوبی، به سئول سفر و درباره تحولات شبه‌جزیره کره رایزنی کند. وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد «سونگ کیم» نماینده ویژه بایدن در امور کره شمالی، در بحبوحه تنش‌ها با پیونگ‌یانگ بر سر رزمایش نظامی سئول با واشنگتن، به کره جنوبی سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری ‌رویترز، کیم که برای سفری چهار روزه راهی سئول می‌شود، قرار است با مقام‌های کره جنوبی از جمله «نو کیودوک»، نماینده این کشور در امور کره شمالی دیدار و رایزنی داشته باشند.

به نظر می‌رسد که کره شمالی در وضعیت بینابینی گرفتار آمده؛ میان سئول که در پی بهبود روابط با پیونگ‌یانگ است و واشنگتن که فعلا بنا دارد روی خود را از شبه‌جزیره کره برگرداند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 25475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =