تصویب راه‌اندازی ۶۱ مرکز درمانی تامین‌اجتماعی/ دریافت ۱۲۰هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان از دولت

نشست خبری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین، مصطفی سالاری با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار و آرزوی توفیق و سربلندی برای این قشر،اظهار کرد: در دو سال اخیر اقداماتی که در تامین اجتماعی صورت پذیرفته است، تغییراتی اساسی بوده که با سال ها بر اجرای آن تاکید وجود داشته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم این دوره نظام نسخه الکترونیک سلامت بوده است، بیان داشت: این طرح بزرگترین طرح تحول دیجیتال در کشور أست که به منظور حذف کاغذ از چرخه درمان و توقف چاپ دفترچه کاغذی؛ از ١٨ ماه پیش توسط سازمان صورت گرفته و در اول اسفند ٩٩ به توقف کامل صدور دفترچه منجر شد.

وی افزود: از لحاظ زیرساخت فنی برای نسخه نویسی، کفایت لازم وجود داشت و نیاز به امکانات گسترده و پهنای باند بالا ندارد.این کار باید شروع می‌شد. کار بسیار سخت بود با این حال مشکلات آن از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، کمتر بود. به هرحال این مراحل باید طی می‌شد و باید نواقص و مشکلات در حال اجرا حل شوند. امروز معتقدیم در هرجای ایران می توان از نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی استفاده کرد. این ادعا را به لحاظ فنی اثبات می‌کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ درصد داروخانه به سامانه ما متصل شده‌اند و پیشرفت کار خوب بوده است.

سالاری ادامه داد:  ما عادت کرده‌ایم هر کاری را سخت می دانیم.  دلایلی مثل زیرساخت نبودن را مطرح میکنیم.  امروز در غالب روستاهای بالای ۹۰ درصد کشور اینترنت و دسترسی وجود دارد.  امکان استفاده از نسخه الکترونیک هم بصورت  آنلاین و آفلاین وجود دارد. ما نباید بهانه‌ای برای انجام نشدن کارها داشته باشیم. از نظر فنی، برای انجام نسخه الکترونیک مشکلی وجود ندارد. نسخه الکترونیک کاری بود که باید شروع می شد و ما این کار را انجام دادیم. می‌دانستیم کار مشکلی است اما این طرح، حتی اگر ده سال دیگر هم اجرایی می‌شد تمامی این مراحل سختی که پشت سر گذاشتیم را باید سپری می‌کرد تا بتواند به هدف اصلی خود برسد. 

وی گفت: آغاز تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای یکایک شهروندان، جلوگیری از تجویزهای پزشکی و دارویی مضاعف و تکراری، دارای تداخل، مضر و غیرضروری، مدیریت بهینه منابع در حوزه سلامت و برداشتن گام های بلند در مسیر درمان رایگان پایه از ویژه‌گی‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیک است. 

سالاری بیان داشت: در مسیر درمان رایگان قدم‌های مثبتی برداشتیم. اولین اقدام این است که برای  ۴۵ میلیون نفر بیمه شدگان سازمان در سراسر کشور بیمارستان های دولتی در شهرستان هایی که سازمان تامین‌اجتماعی بیمارستان ملکی ندارد، درمان رایگان شده است. برای ۶۵ ساله ها و بالاتر، خواه در شهر آنها بیمارستان تامین اجتماعی وجود داشته یا نداشته باشد، درمان به صورت ۱۰۰ درصد رایگان شده است. برای بیماری های صعب العلاج، خاص و مزمن با پرداخت غالبأ ۱۰۰ و بعضا ۹۵ یا ۹۰ درصد کل هزینه درمان آنان اعم از ویزیت، بستری، دارو، شیمی درمانی، فیزیوتراپی، تصویربرداری، آزمایشگاه و ...، فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در بحث وسایل کمک پزشکی، قیمتی که بابت تجهیزات داده می‌شده است، ده برابر شده است.

سالاری بیان داشت: در حوزه درمان و در راستای تحقق عدالت و رفع تبعیض در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان سراسر کشور اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. تصویب راه اندازی ۶۱ مرکز درمانی در نقاط مختلف کشور بر حسب رعایت سطح بندی خدمات درمانی و در این راستا صورت پذیرفته است. همچنین ۳۵۷ تخت بیمارستانی ظرف یکسال گذشته اضافه کرده‌ایم. همچنین احداث درمانگاه بیمارستانی در محل ورودی و خارج از بخش بستری بیمارستان ها برای ۲۶ بیمارستان ملکی سازمان در ۲۶ شهرستان کشور پیش بینی شده است. هیچ شهرستان بالای ۲۰ هزار نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی وجود نخواهد داشت که دارای بیمارستان تامین اجتماعی نباشد. در بحث افزایش تخت های بیمارستانی ۳۵۷ هفت تخت در روزهای گذشته اضافه شده است. 

وی با بیان اینکه بدهی مراکز درمانی تسویه صد در صد شده است؛ افزود: علاوه بر این موضوع، تاکید می کنیم صددرصد مطالبات کارکرد مبتنی بر نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت شده است.

سالاری در خصوص طرح ۳۰۷۰ گفت: طرح ۳۰۷۰ با تبدیل ۳۰ خدمت پر مراجعه تر و مهم تر بیمه ای سازمان به خدمت کاملا غیر حضوری و دیجیتال، با هدف کاهش ۷۰ میلیون مورد مراجعه سالیانه (معادل ۷۰ درصد کل مراجعات) به شعب و کارگزاری های سازمان در سراسر کشور، از اواسط سال ۱۳۹۹ شروع و هر هفته از ۱ الی ۲ خدمت دیجیتال در برنامه های هفتگی دوشنبه های دیجیتال، رونمایی شد و در دوشنبه‌های دیجیتال مجموع ۳۰ خدمت تکمیل شد و سپس تا پایان تیرماه ۱۴۰۰، بازبینی مجدد فرایندهای یکایک ۳۰ خدمت انجام شد. 

وی ادامه داد: اکنون، کاهش حدود ۷۰ درصدی مراجعات محقق شده است. ادامه این طرح با دیجیتال (غیرحضوری) نمودن ۱۰ طرح دیگر (مجموعا ۴۰ طرح برای تحقق کاهش ۸۰ درصدی مراجعات (در قالب طرح ۴۰۸۰)، می تواند گامی دیگر در مسیر حذف درصد بیشتری از مراجعات حضوری باشد. 

سالاری در خصوص رد دیون دولت بیان داشت: در ۱۸ ماه اخیر با رویکرد و مساعدت بی‌سابقه دولت به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و محاسبات ما بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی مجدد را نشان می‌دهد. از حیث روش محاسبه و به روز رسانی مبالغ تفاوت نظر کارشناسی با ما و دولت وجود دارد. این ادعای ماست و ممکن است با رقم اعلامی دولت تفاوتی وجود داشته باشد. امید است تسویه بدهی ها در برنامه‌های توسعه‌ای دیده و ظرف چندسال تسویه شود.

سالاری افزود: منشاء بدهی دولت، تصویب قوانینی است که دولت را مکلف به پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی برخی اقشار کرده است. ما این افراد را بیمه کردیم و بدهکاری برای دولت‌ها شکل گرفته است. هیچ دولتی از تامین اجتماعی پول نمی‌گیرد و منشاء بدهی‌ها، حق بیمه حمایتی دولت از برخی اقشار و معادل سه درصد حق بیمه‌ای است که باید بابت همه بیمه شدگان بپردازد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: درباره بدهی شهرداری‌ها نیز تفاهم هایی انجام شده تا بدهی هایشان را به شیوه تهاتر تفاهم با ما تسویه کنند.

وی درباره آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی نیز اظهار کرد: سال ۹۰ تفاهم شد که دولت نیمی از حق بیمه رانندگان را بپردازد و سازمان هدفمندسازی فهرستی را به ما دادند و باید نیمی از حق بیمه شان را سازمان هدفمندی پرداخت می کرد. اکنون پس از۱۰ سال این لیست نیازمند بروزرسانی است. از سازمان هدفمندی استعلام کردیم که در پاسخ گفتند تفاهم نامه مربوط به سال ۹۰ بوده است و ما تعهدی نداریم.

سالاری افزود: اما در نهایت به صورت شفاهی با سازمان برنامه و سازمان هدفمندی توافق شد که کماکان سازمان هدفمندی بپذیرد و اگر نپرداخت، جزو دیون دولت محاسبه شود. ما گفتیم این تفاهم برقرار شود که حق بیمه در تعهد و دین دولت باشد که کار غیرقانونی انجام نداده باشیم. ما منتظریم تفاهم نامه امضا شود و به دست ما برسد. چون فهرست اول را سازمان هدفمندی داده، آنها باید فهرست جدید به ما ارائه دهند که اگر توافقات عملیاتی شود، مشکلات رانندگان تاکسی حل می‌شود و امید است در فضای مدیریت جدید مشکل حل شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره روند درمان کرونا و تقبل هزینه‌های آن نیز اظهار کرد: خدمات درمانی کرونایی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی در مراکز ملکی، ۱۰۰ درصد رایگان است. برای غیربیمه شدگان نیز مطابق با تعرفه‌های عمومی غیردولتی ارائه می شود. افراد با هرپوشش بیمه‌ای که داشته باشند پذیرش می‌شوند و مانند بقیه بیماری‌ها خدمات می‌دهیم.

وی ادامه داد: تنها یک تفاوت وجود دارد و آن هم این است که در بیمارستان‌های دولتی کسی که مراجعه می‌کند و داروی کرونا (مشخصا رمدسیور) برایش نوشته می شود اگر بستری نشود باید ۳۰ درصد هزینه را خودش بپردازد و اگر بستری شود ۱۰ درصدش را بپردازد. ولی ما حتی اگر بیمار بستری هم نشود همان ۱۰ درصد هزینه دارو را از وی می گیریم و ۹۰ درصد هزینه دارو برعهده خودمان خواهد بود که مصوبه شورای عالی بیمه هم هست.

سالاری در پاسخ به پرسشی درباره عدم پذیرش نسخ کاغذی از سوی برخی داروخانه‌ها گفت: از داروخانه ها می خواهیم همراهی کنند. اگر کسی متصدی خدمت عمومی شود نمی تواند تبعیض ایجاد کند و باید مقررات کشور را رعایت کند. نظارت بر این امر برعهده وزارت بهداشت و سایر مراجع نطارتی است. هرچند عمده داروخانه ها رعایت می‌کنند

وی همچنین به اقدامات دیگر سازمان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به بخشنامه محور بودن فعالیت های سازمان و انباشت حدود ۲۰۰۰ بخشنامه در طی سنوات گذشته در حوزه های مختلف وصول حق بیمه، مستمری، از کارافتادگی، بیکاری و سه طرح مقررات زدایی در سازمان انجام و حدود ۲۰۰۰ بخشنامه ذیل ۳۶ عنوان تعریق، تجمیع و تلخیص شد.

سالاری در خصوص طرح مدیران آینده گفت: در راستای انتصاب مدیران بر اساس شایستگی و جلوگیری از اعمال سلیقه، توصیه، دخالت معیارهای غیر تخمشی و غیر حرفه ای در انتصاب مدیران ستادی و استانی در سطوح مختلف، شناسایی افراد واجد شرایط برای تصدی سمت های مدیریتی انجام شد. همچنین جذب نیروها در دوره ۲ ساله اخیر صرفا با اعمال رقابت و فراخوان سراسری، برگزاری آزمون از طریق سازمان سنجش (برای بکارگیری پیمانی) و جهاد دانشگاهی برای جذب نیروی شرکتی)، صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: در راستای شفاف سازی عملکرد مدیران، رفع تعارض منافع بین مسئولیت عمومی و منافع خصوصی، منع تصدی همزمان سمت های مدیریتی با فعالیت هایی که با آن مسئولیت در تعارض هستند، تقویت زمینه بی طرفی مدیران در اتخاذ تصمیمات و جلوگیری از بروز زمینه فساد اداری، بخشنامه جامع مدیریت تعارض منافع در سازمان تامین اجتماعی» صادر و جهت اجرا ابلاغ شد.

کد خبر: 24596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =