چتر درمان تامین‌ اجتماعی برای بیش از ۴۴ میلیون نفر

سازمان تامین‌ اجتماعی به عنوان نخستین خریدار خدمات درمانی و دومین تولید کننده این خدمات پس از وزارت بهداشت، نقش حیاتی در پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان دارد. پوشش بیمه‌ای بیش از ۴۴ میلیون نفر از افراد جامعه - که بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور را شامل می‌شود - مسئولیت خطیری است که این نهاد بزرگ برای اجرای آن هزینه‌های گزافی را پرداخت می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، یکی از تعهدات مهم سازمان، ارائه خدمات درمانی است که نه‌ تنها نقشی تعیین‌ کننده در تامین سلامت مردم دارد، بلکه موجب آسودگی خاطر بیمه‌شده‌ها در شرایط سخت اقتصادی به‌ویژه افزایش نرخ سرسام‌آور خدمات درمانی در بخش خصوصی شده است.

روند افزایش خدمات درمانی در کشور هر سال رو به افزایش بوده و در سال‌های اخیر با جهش مواجه شده است؛ به گونه‌ای که تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش‌های دولتی، عمومی ‌غیردولتی، خیریه و بخش خصوصی در سال جاری ۲۸.۵ درصد افزایش یافت. این افزایش هزینه‌های درمان در بودجه سلامت کشور از اعتبارات منابع عمومی ‌قابل توجه است؛ سهم اعتبارات بخش سلامت از بودجه عمومی‌ در سال ۹۲، به میزان ۱۰ درصد بود که در سال ۹۹ به ۱۷ درصد افزایش یافت.

با توجه به اینکه درمان سازمان تامین‌اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم (مراکز ملکی درمانی) و درمان غیرمستقیم (خرید خدمت) ارائه می‌شود، بودجه درمان مستقیم سازمان به میزان ۲۳ هزار میلیارد تومان، بودجه درمان غیر مستقیم به میزان ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در بخش برنامه‌های عملیاتی و طرح‌های توسعه‌ای بخش درمان اختصاص یافته است.  

به گفته عضو هیات‌ مدیره سازمان تامین‌ اجتماعی، برنامه‌های پیش‌روی حوزه درمان سال ۱۴۰۰ سازمان شامل ۲۶ برنامه عملیاتی بوده که در حال انجام است.

محمدعلی همتی در این باره اظهار کرد: ارتقاء خدمات هتلینگ، تامین تجهیزات با تکنولوژی بالا، ارتقاء سلامت غذایی مراکز درمانی و استقرار استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان‌های سازمان از موارد قابل ذکر این برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های تامین‌ اجتماعی از نظر اعتباربخشی وضعیت بسیار خوبی دارند و بیشتر این مراکز رتبه درجه یک یا درجه یک عالی اعتباربخشی را دارا هستند.

کد خبر: 24588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =