جهاد دانشگاهی یک مجموعه انقلابی پیشران است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه انقلابی پیشران است یعنی می‌خواهد برای ما در الگوی اسلامی- ایرانی در زمینه فناوری برای ما پیشران باشد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، محمد باقر قالیباف در مراسم گرامیداشت سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی گفت: اینکه چرا ما کارنامه قابل قبولی نداریم آیا به این دلیل است که ما امکانات نداریم؟ اینطور نیست. ما امکانات قابل توجهی داریم. من نمی‌خواهم در اینجا عدد و رقم بدهم اگر به طور کلی و عددها را گرد هم حساب کنیم، اگر همه انرژی‌های فسیلی و گازی را تبدیل به بشکه نفت کنیم، حدود ۵ میلیون بشکه نفت مصرف داخلی داریم که البته کمی بیشتر از این است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: البته با توجه به مشکلات در کشور، ظرفیتی هم برای صادرات داریم، که سرجمع حدود ۸ میلیون بشکه نفت مجموعه ظرفیت‌هایی است که اکنون وجود دارد.

قالیباف عنوان کرد: با یک ضرب و تقسیم اگر بشکه‌ای ۵۰ دلار هم مصرف کنیم، بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار در سال در این بخش مصرف و هزینه می‌کنیم که رقم کمی هم نیست. البته نمی‌خواهم در اینجا وارد معادن، صنعت و کانی‌ها شوم و فقط همین یک بخش را اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: ما دچار مشکلات جدی هستیم. مهمترین مشکل ما در کشور مدیریت و نداشتن حکمرانی درست در جای خود است که همه ظرفیت‌های مادی و ظرفیت‌های منابع انسانی ما هم‌افزایی ندارند و این موضوع ظرفیت‌ها را از بین می‌برد.

رییس مجلس با اشاره به ناعدالتی و تبعیض گفت: در همین نمونه‌ای که من در هزینه انرژی در مصرف داخلی‌مان مثال زدم افراد ما بین ۱ تا ۲۳ برابر از این انفال استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برخی‌ها در روز یک بشکه و برخی‌ها هم در روز ۲۳ بشکه مصرف می‌کنند اینها انفال است.

قالیباف عنوان کرد: همانطور که می‌بینید در اینجا ناترازی وجود دارد، این ناترازی در مصرف، تولید، ساختار بودجه، مدیریت، صندوق بازنشستگی‌ها، کسری بودجه هم وجود دارد. حتی این ناترازی در جمعیت، آب و در توزیع جمعیت هم هست.

وی ادامه داد: در برخی از نقاط کشور مانند همین اطراف تهران ۲۳-۲۴ برابر ظرفیت متراکم است یعنی در یک درصد خاک بیش از ۲۳ درصد جمعیت‌مان را متراکم کرده‌ایم. چه‌ کاری در اینجا می‌توانیم انجام دهیم؟ شما در اینجا هرگونه علم و تکنولوژی‌ را هم بیاورید، نمی‌توانید به آلودگی آب و هوا و خاک و صوتی مبارزه کنید و سیستم را در محیط زیست اصلاح کنید. این ناترازی‌ها ریشه در مدیریت و نحوه حکمرانی ما دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما همین الان وقتی که از بحث جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه انقلابی پیشران یاد می‌کنیم یعنی می‌خواهد برای ما در الگوی اسلامی- ایرانی در زمینه فناوری برای ما پیشران باشد.

کد خبر: 24508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =