استقلال-فولادخوزستان/ تقابل مربیان آبی در ایستگاه آخر

فینال جام حذفی فوتبال امشب در شرایطی برگزار خواهد شد که دو مربی جوان استقلالی باید مقابل هم صف آرایی کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، مسابقات جام حذفی فوتبال ایران در نهایت به ایستگاه پایانی خود رسید؛ جایی که دو تیم استقلال تهران و فولاد خوزستان از ساعت ۲۰:۳۰ در اصفهان به مصاف هم می‌روند تا با مشخص شدن چهره تیم قهرمان، پرونده این دوره از مسابقات جام حذفی بسته شود. با پایان مسابقه فینال جام حذفی مسابقات این فصل فوتبال ایران به پایان خواهد رسید و تیم‌ها رفته رفته بای خود را برای حضور در رقابت‌های فصل بعدی آماده کنند. 


نکته جالب فینال جام حذفی اما فارغ از حساسیت زیادی که برای هر دو تیم دارد؛ این است که دو مربی جوان که هر دو سال‌های نه چندان دور در استقلال توپ زده‌اند، این بار در کسوت سرمربی دو تیم فوتبال مقابل هم قرار خواهند گرفت.در واقع این بازی جدال اندیشه‌های فرهاد مجیدی و جواد نکونام است؛ دو مربی از نسل جدید مربیان فوتبال ایران که هر دو سابقه بستن بازوبند کاپیتانی استقلال را در کارنامه دارند. با وجود اینکه این دو نفر چند سالی می‌شود به صورت رسمی به جرگه مربیان پیوسته‌اند؛ ولی تا به حال جامی را به دست نیاورده‌اند. فرهاد مجیدی این فرصت را داشت تا فصل گذشته با استقلال جام حذفی را به دست بیاورد؛ ولی در فینال کم آورد. پس در بازی امشب یکی از دو مربی نسل جدید استقلال اولین جام قهرمانی زندگی‌اش را دریافت خواهد کرد.

فرهاد و جواد در حالی رودرروی هم قرار می‌گیرند که پیش‌ازاین دو بار با هم بازی کرده‌اند و هرکدام یک پیروزی در کارنامه ثبت کرده‌اند. برنده امشب علاوه بر بردن بازی دوم، جام ارزشمندی را هم به دست خواهد آورد. اگرچه جواد نکونام از زمانی که به‌عنوان سرمربی کارش را شروع کرده، فقط یک بار و آن هم به همین فرهاد مجیدی، بازی‌هایش برابر استقلال را واگذار کرده؛ ولی کارنامه استقلال در جام حذفی برابر فولاد بهتر است. این دو، دو بار در جام حذفی رودرروی هم قرار گرفته‌اند که هر دو بازی را استقلال برده است.
 

هر دو تیم استقلال و فولاد که حالا به فینال رسیده‌اند، تنها و تنها به قهرمانی فکر می‌کنند و تلاش هر دو تیم این خواهد بود که بعد از زدن سوت پایان بازی، جام قهرمانی را روی دست کاپیتان تیم‌شان ببیند و پایان شیرینی را برای خود رقم بزنند. در یک طرف این نبرد فرهاد مجیدی و تیمش در شرایطی به دیدار نهایی رسیده‌اند که گویی در این جام فوق تخصص دارند. استقلال برای سیزدهمین بار در تاریخ، فینال جام حذفی را تجربه خواهد کرد و از این نظر تیمی نزدیکش هم نشده است. این موضوع در حالی است که در چهار فصل اخیر آبی‌های تهران سه بار به فینال جام حذفی رسیده‌اند که آخرینش همین سال گذشته بود که با شکست مقابل تیم تراکتورسازی دست‌شان از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه ماند.

تیم استقلال تهران البته کمی قبل از آن با وینفرد شفر آلمانی در همین جام، عنوان قهرمانی را به دست آورده بودند. به هر روی، استقلال با ۷ عنوان قهرمانی بیش از هر تیم دیگری در ایران فاتح جام حذفی شده و از این نظر رکورددار است. برخلاف استقلال که پرافتخارترین تیم جام حذفی در ایران است.

مجیدی به این جام به مانند یک اهرم در مقابل مدیران استقلال نیز خواهد نگریست. او می‌داند که اگر صاحب جام حذفی شود بیش از هر زمان دیگری مورد اقبال تماشاگران استقلال قرار خواهد گرفت و کفه ترازو به سمت و سویش سنگین خواهد شد. برای بازیکنان نیز رسیدن به جام حذفی حکم بازگرداندن اعتبار را خواهد داشت. بازیکنانی که سال‌ها است جامی به هواداران خود هدیه نداده‌اند و به شدت آبی دلان را از خود آزرده خاطر کرده‌اند.

حال شاید به دلیل محرومیت سید حسین حسینی و محمد دانشگر دست مجیدی که خود نیز نمی‌تواند به دلیل محرومیت روی نیمکت تیمش بنشیند، خالی‌تر از جواد نکونام باشد اما به واقع استقلال باید آنقدر با انگیزه ظاهر شود که فقدان این بازیکنان و حتی سرمربی‌اش در این میدان هرگز احساس نشود و به سمت قهرمانی در این جام پیش برود. استقلال به احتمال زیاد با ترکیب رشید مظاهری، محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی، محمد نادری، مسعود ریگی، آرش رضاوند، متین کریم زاده (فرشید اسماعیلی)، مهدی مهدی‌پور، مهدی قایدی و ارسلان مطهری وارد این میدان شود.

اما فولاد اولین حضورش در  دیدار نهایی این تورنمنت را تجربه می‌کند در واقع فولاد خوزستان برای اولین بار است که توانسته‌اند به فینال جام حذفی برسند. و اگر در پایان این دیدار موفق به شکست دادن استقلال شوند، برای اولین بار خواهد بود که می‌تواند قهرمانی در جام حذفی را تجربه کند. 

انگیزه اصلی تیم فولاد خوزستان برای تصاحب جام قهرمانی این است که بتوانند سهمیه آسیایی را بدست آورند و مانند دوره قبل در فصل آینده نیز نماینده فوتبال ایران در آسیا باشند. این تیم در رقابت‌های لیگ برتر نتوانسته در زمره چهار تیم بالای جدول قرار بگیرد و حالا اگر می‌خواهد فصل بعد همچنان در آسیا بازی کند، چاره‌ای به غیر از برتری مقابل استقلال در دیدار امشب نخواهد داشت. استقلال اما از این بابت خیالش راحت است؛ آنها در رقابت‌های لیگ برتر به‌ عنوان سومی رسیده‌اند و تا اینجا سهمیه حضور در بازی‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده‌اند. اگر استقلال فاتح جام حذفی شود، آن وقت به صورت مستقیم وارد لیگ قهرمانان آسیا می‌شود و تراکتور به‌عنوان تیم چهارم رده‌بندی لیگ برتر راهی رقابت‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد خواهد شد.

نکته جالب درباره استقلال و بازی فینال اینکه، فولاد پنجمین رقیب لیگ برتری این تیم در رقابت‌های جام حذفی است! برخلاف دیگر تیم‌هایی که خود را به نیمه‌نهایی و همین فینال رسانده‌اند، استقلال کلا با هیچ تیم غیر لیگ برتری در جام حذفی مواجه نشد و یکی پس از دیگری از سد رقبای لیگ برتری گذشت. این تیم ابتدا پیکان و ذوب آهن را برد و سپس در یک‌چهارم نهایی در دیداری حساس در ضربات پنالتی از سد پرسپولیس، رقیب سنتی‌اش عبور کرد. بازی استقلال در نیمه‌نهایی مقابل گل‌گهر هم چندان بازی بدون حاشیه‌ای نبود؛ ولی به هر روی شاگردان فرهاد مجیدی با دو پنالتی، موفق به شکست‌دادن تیم امیر قلعه‌نویی شده و به فینال رسیدند. بازی با فولاد، پنجمین تقابل استقلال با تیم‌های لیگ برتری در این دوره از بازی‌های جام حذفی است؛ اما فولاد برای رسیدن به فینال رقیب گردن‌کلفتی به اسم سپاهان را در یک‌چهارم نهایی برده است. ماشین‌سازی، قشقایی و ملوان دیگر رقبای این تیم در مسیر رسیدن به فینال بوده‌اند.

کد خبر: 24448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =