مشارکت واقعی کارگران در تصمیم‌سازی‌های کلان

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با تاکید بر اهمیت مشارکت جامعه کارگری در اخذ و اجرای تصمیمات کلان حوزه کار و تولید گفت: یکی از مسائل مهم مرتبط با جامعه کارگری که نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم است و می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل موجود کشور باشد، مشارکت دادن واقعی قشرهای مختلف بویژه جامعه کارگری در تصمیم‌سازیهای کلان کشوری است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: همانگونه که در شعارهای سیزدهمین دوره انتخابات از طرف رییس‌جمهور مطرح شد، تشکیل دولت ائتلافی، از اولویت‌های وی برای ترکیب کابینه و دولت سیزدهم است و منتخب مردم این ائتلاف را با اقشار مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد که کارگران به عنوان بخش بزرگی از جمعیت کشور نیز شامل این مهم خواهند شد.

وی افزود: با توجه به اینکه نظرات کارگران مبتنی بر تجارب بسیار ارزشمندی است که در شرایط مختلف در طی سال‌های اشتغال و کار بوجود آمده است، می‌تواند انتقال دهنده این تجربیات و اثرگذاری بر تصمیم‌گیریهای کلان باشد.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: اگر بنا بر تصمیم‌گیری در حوزه سیاست‌های کلان بخش تولید و کار باشد، جامعه کارگری است که با فعالیت گسترده در این حوزه و تسلط به شرایط خاص آن، می‌تواند واقعیات کار و تولید را برای تصمیم‌گیری‌ها در جلسات ارائه داده و باعث شکل‌گیری برنامه‌ریزیهای درست و کارآمد شوند.

ابوی بیان کرد: البته باید ببینیم که تصمیمات مختلف و سیاست گذاری های عاجل مورد نیاز جامعه کارگری در شرایط حاضر، شدنی است یا خیر و می‌توان افزایش حداقل دستمزد کارگران و رساندن آن به خط فقر را مثال زد که باید بررسی کنیم که آیا کارفرمایان نیز توان پرداخت این رقم را دارند؟

وی افزود: شایان ذکر است که دخالت دادن جامعه کارگری در راستای تصمیم‌سازی‌های ملی برای آنها قطعاً اثرگذاری مثبتی در راستای بهبود شرایط این بخش از جامعه خواهد داشت.

ضرورت تغییر ترکیب سازمان تامین‌اجتماعی  

ابوی در خصوص ضرورت مشارکت کارگران در قالب تصمیم‌سازی‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی که یک نهاد بین‌نسلی تشکیل شده از سرمایه‌های بیمه‌شدگان است باید در قالب دولت سیزدهم دستخوش تغییراتی در حوزه ترکیب مدیریتی و هیات امنا شود تا کارگران به عنوان اصلی‌ترین عامل شکل‌دهی این سازمان در قالب بیمه‌شدگان، نقش مهم‌تری در تصمیم‌گیری‌های کلان آن داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید به دنبال احیای شورای عالی نظارت تامین اجتماعی باشیم و نمی‌شود کارگران و کارفرمایان در خصوص پرداخت حق بیمه و تامین منابع سازمان تامین اجتماعی دغدغه داشته باشند اما در هنگام تصمیم‌سازی‌های کلان و نحوه تصمیم‌گیری برای جامعه تحت پوشش این سازمان به میزان لازم و اثربخش، نقش‌آفرینی نکنند.

این فعال و کارشناس کارگری اضافه کرد: امیدواریم که در عمل و در قالب فعالیت‌های دولت سیزدهم، شاهد مشارکت‌دادن واقعی کارگران در قالب تصمیمات سازنده برای آنها در چارچوب فعالیت نهادها و سازمان‌های اثرگذار در تصمیمات اقتصادی، تولیدی و حوزه کارگران باشیم.

کد خبر: 24296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =