گسترش پوشش بیمه‌ای با بیمه‌های توافقی

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان ها، انجمن های صنفی، کانون ها و نهادها (کارگزاران) می توانند اعضاء غیرمشمول نظام  حمایتی خاص  فاقد رابطه مزدبگیری  خود را از طریق بیمه های توافقی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند.  

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با آتیه آنلاین، با بیان این که این سازمان انواع مختلفی از طرحهای توسعه بیمه ای را در دستورکار خود قرار داده تا بوسیله ساز وکارهای پیش بینی شده، اقشار مختلف جامعه بتوانند در زمره بیمه شدگان این سازمان قرار بگیرند، گفت: بیمه های توافقی یکی از طرح های گسترش پوشش بیمه ای است که طیف وسیعی از افراد فاقد نظام حمایتی جامعه را بالقوه می تواند تحت پوشش خود قرار دهد.

وی افزود: قرارداد بیمه های توافقی در اجرای مواد (۱) و (۷) قانون تامین اجتماعی و به منظور تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با  برنامه‌های  تامین‌اجتماعی و با تاسی از مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد منعقد می شوند.  

وی ادامه داد: بر این اساس، سازمان ها، انجمن های صنفی، کانون ها و نهادها (کارگزاران) می توانند اعضاء غیرمشمول نظام  حمایتی خاص  فاقد رابطه مزدبگیری  خود را از طریق بیمه های توافقی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند.  

وی تصریح کرد: بیمه های توافقی ماهیت اختیاری داشته و مشمولان می توانند با انجام تشریفات مقرر و پرداخت حق بیمه از حمایت های قانونی مربوطه برخوردار گردند.

وی در خصوص حمایت های کوتاه مدت و بلند مدت موضوع قانون تامین اجتماعی در خصوص بیمه شدگان توافقی گفت: بیمه شدگان توافقی از کلیه حمایت¬های مقرر در ماده (۳) قانون تامین اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴ به استثنای بند (ج) (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) و همچنین سایر حمایت ها با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی بهره مند می شوند.

به گفته وی این حمایت ها عبارتند از بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، درمان، کمک هزینه اردواج، پروتز و اروتز، کمک هزینه مراسم ترحیم و کمک هزینه سفر بیمار و همراه.

وی افزود: با توجـه به اینکه این گروه از بیمه شدگان، فاقد رابطه مزدبگـیری با کـارگزار ذی ربـط (مرجـع معرفی کننده) می باشند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶‌/۶‌/۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (۳ درصد مبنای پرداخت حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.

وی ادامه داد: خدمات درمانی بیمه شدگان مذکور تابع ضوابط مورد عمل سازمان تامین اجتماعی، همانند بیمه شدگان اجباری و نیز تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود و این گروه از بیمه شدگان از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی سازمان، اعم از ملکی و استیجاری، همانند  بیمه شدگان اجباری معاف هستند.

وی تاکید کرد: مفاد توافق نامه های بیمه های توافقی به لحاظ ضوابط و مقررات تعیین شده یکسان هستند.

وی افزود: از زمان شروع طرح بیمه های توافقی تا کنون گروه های زیادی با انعقاد توافق نامه با سازمان، مشمول قانون تامین اجتماعی قرار گرفته و از خدمات و حمایتهای آن بهره مند شده اند، نظیر طلاب و روحانیون، رزمندگان و بسیجیان فعال، مداحان و شاعران اهل بیت، پزشکان و پیراپزشکان، هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، اعضاء سازمان نظام دامپزشکی، اعضاء انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران و اعضای بسیاری دیگر از سازمان ها، انجمن های صنفی، کانون ها و نهادها.  

کد خبر: 24017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =