تخریب بیروت به سبک بروکسل

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه لبنان و حمایت ایالات متحده از این تحریم‌ها به نوعی باعث می‌شود تا یک بهم‌ریختگی جدید سیاسی در این کشور به وجود بیاید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، لبنان این روزها با بحرانهای متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و این کشور شرایط سختی را سپری می کند و این وضعیت سخت مردم لبنان را در تنگنا قرار داده است. به اعتقاد اغلب کارشناسان مسائل لبنان، این کشور به عنوان یک هدف، در میان دو جبهه قرار گرفته است. از یک سو مثلث عبری-عربی-غربی به دنبال ادامه استعمارگری در لبنان بوده و در طرف مقابل محور مقاومت با خلق رخدادهایی ماندگار در تاریخ این کشور به کمک عروس خاورمیانه آمده تا بتواند طعم استقلال را همچون سالهای ۲۰۰۰ یا ۲۰۰۶ به شهروندان این کشور بچشاند.

جنگ داخلی دوم؟

در زمان حمله اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶، لبنانی‌ها پناهگاه امنی غیر از سوریه نداشتند. سوریه درب‌ها را گشود. همچنین هنگامی که بیمارستان‌های لبنان با مشکل کمبود کپسول اکسیژن روبرو شدند این دولت سوریه بود که سریعاً به کمک لبنان شتافت نه آمریکا یا فرانسه. همچنین برای نجات بیماران کرونایی لبنان که به کپسول اکسیژن نیاز داشتند، دولت دمشق و تهران و بخشی از مقاومت عراق وارد عمل شدند و این در حالی بود که غرب با وعده‌های پوچ بازهم همچون گذشته به دید یک مستعمره به بیروت نگاه میکرد.

در شرایطی که فضای داخلی لبنان هر روز ملتهب‌تر میشود اما در واقع هیچ یک از شهروندان و دلسوزان این کشور نمیخواهد برای بار دیگری تجربه جنگ داخلی همچون بحران مسلحانه ۱۹۷۵ تکرار شود. با این وجود برخی تحلیلگران بر این باورند کسانی که فتیله جنگ داخلی سال ۱۹۷۵ را در لبنان روشن کردند به ویژه مثلث اسرائیلی-آمریکایی - اروپایی در ورای توطئه گرسنه نگه داشتن ملت لبنان هستند و مجدداً به دنبال شعله‌ور کردن مجدد این جنگ به شکل شدیدتر با تحریک مهره‌های خود هستند. رفتارهای نمایندگی دیپلماتیک واشنگتن و سفیر آمریکا به علاوه تحرکات مشکوک سفارتخانه‌های عضو اتحادیه در لبنان گواهی بر این مدعاست.

این در حالی است که روز جمعه مقامات اتحادیه اروپا چارچوب قانونی را برای وضع تحریم‌هایی علیه لبنان به دنبال رکود طولانی مدت در روند تشکیل دولت در این کشور بحران زده وضع کرد. در همین راستا خبرگزاری الجزیره در گزارشی در این رابطه مدعی شد، این اقدام اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه و با هدف اعمال فشار مضاعف علیه سیاستمداران لبنانی جهت تسریع در تشکیل دولتی با اختیارات گسترده و قادر به اصطلاحات صورت گرفت.

براساس اعلام الجزیره این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ممنوعیت چهره‌ها و نهادهایی خواهد بود که نامشان در فهرست تحریم‌های اروپا آمده است. همچنین این تحریم‌ها یک سال پس از بحرانی سخت و همه‌جانبه که اقتصاد لبنان را فلج و شهروندان را با تورم شدید و کمبود مواد غذایی و سوخت روبرو کرده، اجرایی می‌شود.

در بیانیه اتحادیه اروپا در اینباره آمده است که این چارچوب امکان اعمال تحریم علیه افراد و نهادهایی که به تضعیف دموکراسی و حاکمیت قانون در لبنان کمک کرده‌اند را فراهم می‌کند. در بیانیه اتحادیه اروپا تصریح شده است که این چارچوب امکان اعمال تحریم علیه افراد و نهادهایی که به تضعیف دموکراسی و حاکمیت قانون در لبنان کمک کرده‌اند را فراهم خواهد کرد.

در این بیانه آمده: «بسیار مهم است که رهبران لبنان اختلافات خود را کنار بگذارند و ضمن همکاری با یکدیگر برای تشکیل دولت، تدابیر لازم برای هدایت کشور به سوی بهبودی پایدار را در پیش گیرند».

لازم به ذکر است این رویکرد بخشی از یک تلاش بین‌المللی گسترده برای ملزم ساختن طبقه سیاسی لبنان به تشکیل یک دولت کارآمد و فراگیر است که بتواند ضمن انجام اصلاحات اساسی، کشور را از هرج و مرج و فروپاشی اقتصادی پس از تبعات ویرانگر انفجار بیروت نجات دهد.

از سوی دیگر فرانسه اعلام کرده آماده تشدید فشارها بر لبنان برای تشکیل دولت جدید پس از انتصاب نخست‌وزیر مکلف جدید آن است. روزنامه لوموند در گفتگویی با وزارت خارجه فرانسه در خصوص مواضع پاریس و اقدامات الیزه نوشت، اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با خبرنگار لوموند تأیید کرد که کشورش آماده است فشارها را بر سیاستمداران لبنانی برای تشکیل دولت افزایش دهد.

به نوشته لوموند اگنس فون در مول در ادامه خاطرنشان کرد: «پاریس آماده است تا با شرکای اروپایی و بین‌المللی خود فشارها بر رهبران سیاسی لبنان برای رسیدن به این هدف افزایش دهد.» در همین حال، برای برآوردن نیازهای لبنانی‌هایی که وضعیت آنها هر روز بدتر می‌شود، یک کنفرانس بین‌المللی جدید در حمایت از مردم لبنان در ۴ اوت به ابتکار فرانسه برگزار می‌شود.

غرب علیه بیروت

این اقدام اروپایی ها نه تنها با هماهنگی واشنگتن صورت گرفته است بلکه مقامات دمکرات آمریکا از پشتیبانی صد در صدی ایالات کتحده از طرح اروپایی‌ها خبر دادند. در همین راستا وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا در بیانیه مشترکی از تصمیمات اتحادیه اروپا برای تحریم سیاستمداران لبنانی استقبال کردند.

برهمین اساس خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در خصوص کنشگری واشنگتن و همراهی آمریکا با پاریس نوشت: «وزارت‌های خزانه داری و خارجه آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که با افزایش درد و رنج و مشکلات لبنانی‌ها به خاطر بحران اقتصادی لازم است رهبران لبنانی به درخواست‌های مکرر مردم برای پایان دادن به فساد و تشکیل دولتی که بتواند اصلاحات قطعی درباره اوضاع کشور انجام دهد، پاسخ دهند و هدف از تحریم‌ها در کنار مسائل دیگر تغییر رفتار و مجازات رهبران فاسد است».

در این بیانیه آمده است: «ما از اینکه اتحادیه اروپا از این ابزار قوی برای تقویت مجازات در سطح جهانی استفاده می‌کند استقبال می‌کنیم و به همکاری در آینده با این اتحادیه چشم دوخته‌ایم».

به گزارش خبرگزاری رویترز اتحادیه اروپا چارچوب قانونی را تصویب کرده که اجازه تحریم‌ها شرکت‌ها و افرادی را که مسئول ناکام گذاشتن دموکراسی و حاکمیت قانون در لبنان هستند، می‌دهد. تحریم‌ها شامل ممنوع سفر به کشورهای اتحادیه اروپا و بلوکه کردن دارایی‌های افراد و نهادها است که می‌تواند یک بحران دیپلماتیک جدید را به وجود بیاورد.

در آخر باید خاطرنشان کرد برخی از تحلیلگران داخلی و خارجی لبنان بر این باورند که اقدامات غرب علیه بیروت نه تنها با هدف جلوگیری از حل و فصل بحران داخلی در دستور کار قرار گرفته بلکه به شکل ساختارمندی به دنبال ایجاد بحران و هدایت لبنان به سوی درگیری‌های داخلی است. اقداماتی که علاوه بر معیشت و اقتصاد مردم لبنان حالا حیات و امنیت ملت این کشور را نشانه گرفته است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 23662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =