بارسلونا با «مسی» یا بدون «مسی»؛ مسئله این است!

عملکرد این روزهای لیونل مسی، ستاره آرژانتینی تیم بارسلونا زیر ذره بین منتقدان و هواداران این تیم است.

به گزارش آتیه آنلاین، رونالد کومان، سرمربی هلندی تیم فوتبال بارسلونا، این روزها و در شرایطی که به نظر می‌رسد نگاه سابق را به لیونل مسی، ستاره تیم‌ش ندارد تصمیم گرفته تا کمتر از این بازیکن استفاده کند. تصمیمی که بدون شک روی روند تیم بارسلونا تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

به نظر می رسد این تصمیم چندان هم بی ربط به سیل انتقاداتی که به لیونل مسی وارد می شود نباشد، هر چند خود کومان به طرق مختلف اعلام کرده است تصمیم برای عدم استفاده از لیونل مسی در بارسلونا در دیدارهای اخیر این تیم کاملا سیستماتیک و مربوط به شرایط فنی مسابقاتی است که برگزار می کنند. 

همه چیز از دیدار تیم بارسلونا مقابل اتلتیکو مادرید آغاز شد. در آن مسابقه تیم بارسلونا به همراه لیونل مسی در لالیگا در یک بازی حساس مقابل اتلتیکو مادرید قرار گرفت و در این مسابقه شکست خورد. بارسلونا با این شکست وضعیتش به مراتب بدتر از گذشته شد و در رده ۱۳ جدول با تنها ۱۳ امتیاز از ۸ مسابقه قرار گرفت. اما آنچه  بیشتر از شکست بارسلونا به چشم منتقدان و اهالی فوتبال اسپانیا آمد، این بود که مسی در مقابل شاگردان سیمئونه یکی از بدترین بازی‌های تاریخ زندگی‌اش را به نمایش گذاشت. مسی در این باز ی آمار ۲۳ توپ از دست رفته را ثبت کرد. از تمام پاس‌های او تنها ۳۶ تاش به بازیکنان بارسا رسید.همین عملکرد ضعیف موجب شد فشار روی کومان بیشتر شود و این مربی کم کم به این فکر کند که شاید بدون مسی هم بتواند نتیجه دلخواهی بگیرد. بدون توجه به اینکه حضور مسی به عنوان یک مهره کلیدی ، حتی وقتی بدترین عملکرد را داشته باشد چقدر می تواند وزنه روحی تیم را متعادل کند.

مسی در ۱۵ بازی آخر خارج از خانه‌ تیم بارسلونا تنها ۳ گل به ثمر رسانده است که این آمار نه چندان مطلوب هم مزید بر علت شده است که رسانه ها به طور مستقیم و غیر مستقیم او را دلیل مشکلات و عدم نتیجه گیری و ضعف بارسلونا بدانند. که خود لیونل مسی هم از سیل انتقادات و فشارهایی که به سمتش سرازیر شده ناراحت و دلگیر است و در آخرین اظهاراتش عنوان کرده از اینکه تمام مشکلات بارسلونا و تمام نتیجه نگرفتن‌ها را از چشم او می‌بینند، عصبانی است.

با این حال در آستانه دیدار بارسلونا مقابل دیناموکیف در اوکراین رونالد کومان سرمربی این تیم تصمیم گرفت به لیونل  مسیاستراحت بدهد. همین شد که تیم بارسلونا برای یکی از معدود دفعات در سال‌های گذشته بدون مسی عازم یک رقابت در سطح لیگ قهرمانان اروپا شد و این زنگ خطر به گوش مسی زده شد که اگر نتواند لئو همیشگی باشد، کومان ترسی از کنار گذاشتن او نخواهد داشت. با تمام این تفاسیر بارسا بدون مسی راهی دیدار با دیناموکیبف شد. دیناموکیف امیدوار بود بتواند از بارسلونای بحران‌زده و بدون مسی در زمین خود امتیاز بگیرد.  بویژه وقتی دید جای مسی در خط حمله بارسلونا مارتین برایتویت قرار است بازی کند؛ بازیکنی که هنوز کسی نمی‌داند بارسلونا چرا او را جذب کرد و انتقادات زیادی به جذب او وارد است.

اما بارسلونای بدون مسی چه شکل و شمایلی می‌توانست داشته باشد؟ در نیمه اول بارسلونا به شدت ناامید کننده و کسالت‌بار عمل کرد. اما این نمایش ضعیف بارسلونا در نیمه دوم ادامه پیدا نکرد و رفته رفته تیم خودش را پیدا کرد. به نوعی در نیمه دوم ورق برگشت و بارسا با ارایه یک نمایش هجومی عالی با ۴ گل برنده از زمین بازی خارج شد تا جای خالی لیونل مسی چندان هم حس نشود. نکته جالب توجه این بود که مارتین برایتویت که به جای مسی به میدان آمده بود و در ترکیب تیم کومان جای مسی را گرفته بود، دو گل زد و یک پاس گل داد.

سرجینیو دست خرید جدید تیم هم گل زد و آنتوان گریزمان هم بعد از مدت‌ها با گلزنی آشتی کرد. بارسلونا با یک نمایش خوب و قابل دفاع ، آن هم بدون حضور لیونل مسی برنده شد تا آن سوالی که همه دوست دارند پرسیده شود دوباره سر زبان‌ها بیفتد. آیا بارسلونا بدون مسی بهتر نیست؟

 مدت‌هاست در محافل مختلف فوتبالی این صحبت ها مطرح می‌شود که آیا مسی همچنان مهره تاثیرگذاری در تیم بارسلونا به شمار می رود و آیا بهتر نبود این بازیکن تیم بارسلونا را ترک می کرد و فصل جدید فوتبالی اش را در تیم تازه ای سپری می کرد؟

همه این صحبت‌ها درست و غلط رویکردهای متفاوتی را در بر دارد، اما آنچه کاملا واضح است و مخالفان و موافقان مسی آن را پذیرفته و به آن اذعان دارند این است که این لیونل مسی همان لیونل مسی همیشگی نیست. مسی درخشش همیشگی‌اش را ندارد و باید به دنبال پاسخ این سوال رفت که آیا مسی خودش نمی خواهد همان مسی همیشگی باشد و یا واقعا او دچار افت کیفی شده و باید به او فرصت داد تا دوباره همان ستاره درخشان در جمع آبی اناری ها شود. موضوع حائز اهمیت در این میان این است که همانطور که درخشش مسی در یک بازی می‌تواند کار چند بازیکن را انجام دهد، افت او هم به اندازه افت چند بازیکن تاثیر دارد. مسی محور بارسلوناست و همه بازیکنان از او انتظار دارند کار بزرگی به انجام برساند و وقتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد وضعیت به مراتب پیچیده‌تر شده و کار را برای بارسلونا سخت می‌کند.

افت مسی از لحاظ روحی و بدنی روی کل بازیکنان داخل زمین تاثیر می‌گذارد. حال باید منتظر ماند و دید  که کومان  سرمربی تیم بارسلونا باز هم در بازی‌های آینده بارسلونا لیونل مسی را کنار خواهد گذاشت و دوباره تیمش را بدون او تست می‌کند؟ آیا به واقع مشکل بارسلونا مسی است یا باید این افت تیمی را در جایی دیگری هم جستجو کرد؟

کد خبر: 2306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =