کمبود نیروی انسانی متخصص، مشکل بزرگ دولت الکترونیک

بیشتر وضعیت زیرساختهای فن‌آوری اطلاعات در کشور بیانگر نبود انسجام کافی و کمبود پیش نیازهای لازم برای توسعه فن‌آوری اطلاعات است و کمبود نیروی انسانی متخصص چه از لحاظ فنی و چه از نظر مدیریتی یک مشکل عمده در راه سرعت بخشیدن به روند تغییر به دولت الکترونیک به شمار می‌رود.

عباس اورنگ، مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران در گفتگو با آتیه آنلاین، با بیان این که ایجاد رضایت در مخاطبان در وهله اول نیازمند شناخت نیازها و خواسته­های آنان و سپس انتقال خواسته­ها به موقعیتی است که محصولات، خدمات و شیوه ارائه نوین تولید و ارائه ­شود؛ گفت این امر با توجه به پیچیده شدن روزافزون سیستم­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خودبه‌خود اتفاق نمی­افتد؛ بلکه به روش­ها و رویه­هایی نظام‌مند نیاز دارد که این مفاهیم را به فرآیندی سازمانی مبدل کند.

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران افزود: از طرفی تغییر خواسته­ها، نیازها و انتظارات مشتریان یک واقعیت انکارناپذیر است. امروز افراد جامعه انتظار دارند که کلیه خدمات و سرویس های دولتی با حداقل هزینه، ‌حداکثر سرعت و در حداقل زمان در اختیار آنان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این امر بسیار حائز اهمّیت است که سازمان تامین اجتماعی این توانایی را داشته باشد که بهترین خدمات را در کمترین زمان و با بیشترین راندمان در اختیار اقشار مختلف جامعه قراردهد.

اورنگ افزود: بیشتر وضعیت زیرساختهای فن‌آوری اطلاعات در کشور بیانگر نبود انسجام کافی و کمبود پیش نیازهای لازم برای توسعه فن‌آوری اطلاعات است.

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران ادامه داد: کمبود نیروی انسانی متخصص چه از لحاظ فنی و چه از نظر مدیریتی یک مشکل عمده در راه سرعت بخشیدن به روند تغییر به دولت الکترونیک به شمارمی رود.

وی افزود: اگر چه استخدام مدیران و کارشناسانی که توانایی های گسترده ای در فناوری اطلاعات دارند یک اقدام اساسی و اصولی محسوب می شود اما بهبود کیفیت زیر ساخت های تکنولوژیک برای پیاده سازی دولت الکترونیک و استفاده از ابزار و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری مطابق با استاندارهای روز از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اورنگ ادامه داد: می توان با تعامل و استفاده از تجربیات و کارشناسان کشورهای پیشرو در این امر هم از آموزش مناسب نیروی انسانی استفاده نمود و هم در بخش تجهیزات بهره برداری لازم را داشته باشیم.

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران در خصوص اهمیت منابع انسانی گفت: نیروی انسانی متخصص و دانش مدار جزء دارایی های یک سازمان و به عنوان مهمترین مزیت رقابتی و کمیاب ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است.

وی تاکید کرد: پرسنل هر سازمان نقشی کلیدی در رشد و توسعه آن در محیط متغیر و چالشی امروز بر عهده دارند. جذب نیروهای مستعد و توانمند و حفظ و نگهداشت آنها از دغدغه های جدی در هر سازمانی محسوب شده که این روند نیازمند بسیاری عوامل از جمله؛ دیدگاه مدیریتی، ساختار شناسی، بالینی و ... خواهد بود.

اورنگ افزود: شعب اداره کل شهرستانهای استان تهران بسان کمربندی در پیرامون استان تهران کسترده شده اند، همین سبب گردیده فاصله بین شعب تابعه از استانداردی که برای شهر تهران وجود دارد چندین برابر گردد که تردد و جابجایی نیرو را دچار مشکل سازد.

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران افزود: به همین علت، سکون منجر شده تا یک کارمند از ابتدای استخدام تا زمان بازنشستگی در یک واحد و یک شعبه و حتی یک اتاق گذران خدمت کند.

وی تصریح کرد: ما در اداره کل شهرستانهای استان تهران با برنامه ریزی و اولویت آموزش برای تمامی کارکنان و بعد از آن جابجایی کارکنان در واحدها و یا در سطح شعب توانستیم ضمن جلوگیری از سکون و روزمرگی کارکنان پیشگیری کنیم.

اورنگ افزود: همچنین کوشیدیم تا با توانمندسازی نیروهای در یک جایگاه و محل جدید و استفاده از گردش شغلی به منظور بهبود مهارت‌ها، توانایی کارکردن در نقش‌های مختلف و کسب تجربه‌های جدید، انگیزه و کارایی پرسنل را افزایش داده و همچنین از معایب فراوان ناشی از سکون جلوگیری نماییم.

کد خبر: 22531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =