یورش به قدس

دور جدید درگیری‌ها در مسجدالاقصی که به دستور نخست‌وزیر اسرائیل انجام شده نشان از آن دارد که به زودی قرار است یک تنش چند جهته در سرزمین‌های اشغالی کلید بخورد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هنوز پرونده نبرد در غزه و حملات بی‌امان جنگنده‌های اسرائیل به این منطقه تمام نشده که صدای درگیری‌ها مجدداً در قدس اشغالی به گوش می‌رسد؛ صدایی که بسیاری انتظار داشتند حداقل در دوران نخست‌وزیر نفتالی بنت یا شنیده نشود یا حداقل چندین ماه بعد از شروع به کار او شنیده شود.

دستور حمله به مسجدالاقصی

زمانی که نفتالی بنت قرار بود در کنست و قبل از آنکه او را به عنوان نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به جای بنیامین نتانیاهو تایید کنند، بسیاری بر این عقیده بودند که او دستکم سعی می‌کند برای آرام نگه داشتن اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، تا حدودی اوضاع را سر و سامان دهد و از تشدید درگیری‌ها در این منطقه اجتناب کند. موافقان او معتقد بودن که بنت نمی‌خواهد و شاید نمی‌تواند مجدداً بر آتش درگیری‌ها در قدس بدمد، اما دستوری که او روز گذشته (یکشنبه) صادر کرد، نشان داد که تحلیل‌ها کاملاً غلط بوده است.

روز گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر تازه کار رژیم صهیونیستی به صورت رسمی خواستار ادامه تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی شد.  مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در همین راستا اعلام کرد که دفتر نفتالی بنت در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی در جلسه‌ای با وزیر امنیت داخلی و کمیسر پلیس این رژیم اوضاع قدس را بررسی کرده است و پس از این جلسه دستور داده است که تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست‌ به مسجد الاقصی به شکل منظم ادامه داشته باشد.

زمانی که این بیانیه به صورت کامل منتشر شد یکباره نه تنها متحدان بنت مانند یائیر لاپید، بلکه بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی هم برایشان این سوال پیش آمد که چرا یک مرتبه او دستور چنین اقدامی را صادر کرد؟ پاسخ این سوال کمی پیچیده است اما بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که بنت با بخشی از بدنه سیاسیون مذهبی در کنست ائتلاف تشکیل داد و توانست به همین دلیل حالا بر صندلی نخست‌وزیری بنشیند. به همین دلیل بسیاری اعتقاد دارند که این اقدام بنت به نوعی در راستای راضی نگه داشتن طیف سیاسیون مذهبی است.

از سوی دیگر کسانی که سابقه نخست وزیر فعلی اسرائیل را مطالعه کرده‌اند به خوبی می‌دانند که او یک افراط‌گرای سیاسی است که از جناح راست متولد شده و طی فعالیت سیاسی‌اش همواره از این جناح و اعمال خشونت و افراط حمایت کرده است. در این میان بعید نبود که او دستور بدهد تا نیروهای نظامی صهیونیست به مسجدالاقصی یورش ببرند و در کنار آنها هم شهرک‌نشین‌ها را در این راه تحریک کند. همه به یاد دارند که او به صورت رسمی مجوز راهپیمایی پرچم‌ها را طی یک ماه گذشته صادر کرد و این موضوع موجب خشمگین شدن جناح‌های مقامت فلسطین شد اما به هر ترتیب این مساله اجرایی شد.

سرکوب هدفمند

کمی از دستور بنت نگذشته بود که یکباره خبرگزاری‌های دنیا مجدداً اخبار مربوط به مسجدالاقصی را در صدر فهرست اخبار خود قرار دادند. هاآرتص در این بین اعلام کرد که نظامیان اسرائیلی صبح دیروز (یکشنبه) به مسجد الاقصی یورش برده و با شلیک گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب نمازگزاران فلسطینی کردند که طی آن شماری زخمی شدند. آناتولی هم نوشت شاهدان عینی اعلام کردند، در جریان حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران در الاقصی شماری زخمی و برخی از آنها هم دستگیر شدند.

از سوی دیگر سایت والا هم اعلام کرد روز گذشته نیز صدها تن از شهرک‌نشینان اسرائیلی در راهپیمایی تحریک‌آمیز در شهر قدس شرکت کردند و این راهپیمایی مقدمه‌ای برای راهپیمایی اصلی است که گروه‌های افراط‌گر قرار است نهم آگست برگزار کنند. این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود آورده است که پیشتر، گروه‌های افراطی اسرائیلی خواستار افزایش یورش‌ها به مسجد الاقصی طی روز گذشته (یکشنبه) به مناسبت فرارسیدن سالروز آنچه «خراب الهیکل» نامیده می‌شود، شدند.

در مقابل محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس خواستار خیزش ملت فلسطین به سمت قدس، حضور در محوطه‌های مسجدالاقصی و نگهبانی در بخش قدیمی شهر قدس و اعتکاف در داخل این مسجد در آستانه عید سعید قربان شد. او در حساب توئیتری خود اعلام کرد که «رها کردن عنان و افسار شهرک‌نشینان اشغالگر، بیانگر سلطه‌گری و سیطره آنها بر این مسجد نیست، بلکه نشان دهنده عجز و نقص اشغالگران به ویژه پس از رویارویی ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری و غزه است».

کمی بعد هم طارق سلمی، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن اشاره به آنچه صبح دیروز (یکشنبه) در مسجدالاقصی رخ داد، تاکید کرد که آنچه اکنون در مسجد الاقصی رخ می‌دهد، به مثابه تروریسم و تجاوزی است که همه اعراب و مسلمانان جهان را هدف قرار می‌دهد. او همچنین تصریح کرد: «در زمانی که دشمن صهیونیست با تعرض به یکی از مقدس‌ترین مقدسات مسلمانان، اهداف خصمانه خود را نشان می‌دهد، حکام برخی کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی پافشاری می‌کنند».

اما واکنش‌ها علیه این اقدام صهیونیست‌ها به اینجا ختم نشد دامنه آن وسیع‌تر از آنچه بود که تل‌آویو فکر را میکرد. اتحادیه اروپا در واکنش به رویدادهای روز گذشته در قدس شرقی و یورش شهرک‌نشینان یهودی به مسجدالاقصی خواستار خویشتنداری طرفین شد. از سوی دیگر نمایندگی اتحادیه اروپا در فلسطین با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتر خود با ابراز نگرانی از بروز درگیری در مسجد الاقصی افزود: «مقامات اسرائیلی و یهودیان تندرو و همه طرف‌ها باید فوراً برای جلوگیری از افزایش درگیری‌ها و اطمینان از برقراری ثبات و آرامش همکاری کنند».

ترکیه هم در این میان ساکت ننشست و اقدام به موضع‌گیری کرد. وزارت امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حمله روز گذشته پلیس اسرائیل به فلسطینیان در مسجدالاقصی اعلام کرد: «بازداشت گروهی از فلسطینیان از جمله کودکان و زنان توسط نیروهای امنیتی اسرائیل که با نقض کرامت انسانی انجام می‌گیرد را محکوم می‌کنیم». اداره اوقاف اسلامی در شهر قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن هم این اقدام را محکوم کرده و خواستار توقف آن شد. احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز مخالفت کامل کشورش با این تعرض‌ها را اعلام کرد و گفت که مصر با توجه به جایگاه والای مسجد الاقصی نسبت به هرگونه هتک حرمت آن هشدار می‌دهد.

رد و بدل شدن این پیام‌ها و یورش ۵۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست به قدس در حالی انجام شد که ساعاتی پس از این واقعه، منابع عبری زبان از وقوع دو مورد آتش‌سوزی در شهرک‌ صهیونیستی اشکول در مجاورت غزه خبر دادند. این منابع گفتند که احتمالا علت این آتش‌سوزی‌ها ارسال بالون‌های آتش‌زا از سمت غزه بوده است.

به هر ترتیب وضعیت جدید در قدس و یورش مجدد به مسجدالاقصی آنهم در حالی که تنش‌ها همچنان در غزه همانند آتش زیرخاکستر است، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی و در رأس آن نفتالی بنت به دنبال آغاز یک درگیری و تنش جدید است تا بتواند وعده‌های خود به راستگرایان مذهبی را عملیاتی کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 22300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =