تعارض منافع به معنی مبارزه با فساد نیست

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر با موضوع مدیریت تعارض منابع در سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین؛ پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تامین اجتماعی فراگیر با موضوع مدیریت تعارض منافع در سازمان تامین اجتماعی با حضور مدیرعامل سازمان، معاونین، مدیران کل و صاحب نظران برگزار شد. در این نشست صاحب‌نظران و دانشگاهیان به بیان نظرات خود پرداختند.

اعلام آمادگی کانون عالی بازنشستگان با کمیته تعارض منافع جهت همکاری

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در این جلسه با بیان اینکه توسعه خدمات غیرحضوری، اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ایجاد سامانه وام بازنشستگان این سازمان از اقدامات ارزشمند تأمین اجتماعی طی سال‌های اخیراست، اظهار داشت: کنترل و مدیریت تعارض منافع تاثیرات ارزشمندی بر منافع بازنشستگان خواهد گذشت و کانون عالی بازنشستگان اعلام آمادگی می‌کند که در این زمینه پیشگام بوده و با کمیته تعارض منافع نیز همکاری داشته باشد.

فتح الله بیات با تاکید بر ضرورت این همکاری افزود: جامعه ٣ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری بازنشستگان تأمین اجتماعی که با خانواده برابربا ١١ میلیون نفر برآورد شده و در بسیاری از تصمیم‌سازی‌ها حضور نداشته است،یک نوع تعارض منافع محسوب می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنین با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه کشور گفت: براساس این قانون، دولت تاپایان سال ١۴٠٠ موظف به پرداخت کامل بدهی‌ به سازمان تأمین اجتماعی، عدم تحمیل بدهی‌های جاری به سازمان و همچنین تعهدات حاکمیتی بود و این مسائل نیز در راستای کنترل تعارض منافع باید مورد توجه قرار گیرد. 

بیات با قدردانی از اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی پس از ١٢ سال تاکید کرد: دائمی شدن متناسب‌سازی نیز از مطالبات اصلی جامعه بازنشستگان است و بی‌توجهی به این مساله نیز از مصادیق تعارض منافع به‌شمار می‌رود.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این نشست اظهار داشت: زمینه ساز اصلی تعارض منافع تصویب قوانین دارای ابهام است که براساس بخشی‌نگری و نگاه‌های حزبی و منطقه‌ای اجرا می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعارض منافع زمینه‌ساز فساد است، گفت: برای مقابله با فساد، تربیت نیروی انسانی وفادار به سازمان یکی از مهمترین مسائل است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

موسی بیات، رئیس انجمن مدیران صنایع نیز در این نشست گفت: در سازمان تامین اجتماعی عدم مشارکت شرکای اجتماعی در اداره سازمان ریشه اصلی تعارض منافع است و جا دارد که ارکان تصمیم گیری این سازمان بار دیگر همچون ادوار گذشته که سابقه آن وجود داشته است، به صورت سه جانبه شکل گیرد.

سخت‌گیری در مدیریت تعارض منافع، خروج نخبگان از ساختار دولتی را بدنبال دارد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه با بیان اینکه تعارض منافع به معنی مبارزه با فساد نیست اما ممکن است در پیشگیری از فساد موثر باشد، گفت: تعارض منافع موضوعی تفسیر پذیر و قابل گسترش است اما باید مصادیق مهم و تاثیرگذار آن را هدف قرار دهیم. رویکرد حداکثری و آرمانگرایانه نسبت به این موضوع موجب عدم امکان اجرای قانون خواهد شد.
باقر انصاری با بیان اینکه نگاه حداکثری در مدیریت تعارض منافع ممنون است موجب امتناع از تصمیم‌گیری و قفل شدن ساختار اداری شود، خاطر نشان کرد: اگر ممنوعیتی در مدیریت تعارض منافع ایجاد میکنیم باید برای آن راهکار موثر پیش‌بینی شود. سخت گیری در مدیریت تعارض منافع موجب خروج نخبگان و افراد توانمند از ساختار دولتی خواهد شد.

فساد در دامن تعارض منافع بوجود می‌آید 
یک استاد دانشگاه در ادامه این جلسه با بیان اینکه مدیریت تعارض منافع در پیشگیری از فساد قرار میگیرد؛ اظهار کرد: نسبت بین تعارض منافع و فساد کاملا مشخص است و قطعا هزینه مدیریت تعارض منافع بسیار کمتر از هزینه مقابله با فساد است.
عابد جعفری با بیان اینکه میزان موفقیت در مدیریت تعارض منافع با میزان قانون گرایی ارتباط مستقیم دارد و قبل از شروع کار مدیریت تعارض منافع باید میزان قانونگرایی جامعه را بررسی کنیم، افزود: در کنار آن باید نظامات اخلاقی را نیز توجه کنیم. باید برای اجرای این بخشنامه نظام سنجش و رصد دقیق و موثر طراحی کنیم. اعلام تعداد جلسات کمیته ها کمکی نخواهد کرد و باید تاثیرگداری این بخشنانه را مورد توجه قرار دهیم.

محمد عطاردیان، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران نیز در این نشست گفت: اقداماتی که در سازمان تأمین اجتماعی برای مدیریت تعارض منافع آغاز شده است بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما تداوم این برنامه‌ها و موفقیت در رسیدن به اهداف مقرر در این برنامه‌ها نیازمند همراهی و مشارکت شرکای اجتماعی در مدیریت این سازمان است.

وی احیای شورای عالی تأمین اجتماعی را مطالبه شرکای اجتماعی این سازمان دانست و افزود: در صورت تحقق این امر بسیاری از خواسته‌ها و مطالبات جامعه درباره این سازمان از جمله مدیریت تعارض نافع قابل انجام خواهد بود.

کد خبر: 21773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =