بازار نشر کتاب هنوز جای توسعه دارد

با این که درصد زیادی از ناشران و فعالان عرصه چاپ و نشر از وضع بد اقتصاد این حوزه و نیز کتاب‌نخوانی مردم گلایه دارند و خیلی از این گلایه ها بحق و بجاست، ولی هنوز بازار نشر کتاب ایران جای توسعه دارد.

بازنشسته برتر تامین اجتماعی و ناشر، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، در توضیح مشکلات صنف نشر کتاب کشور، گفت: صنعت نشر در کشور ما قبلا هم کم مشکل نداشت، اما گرانی و کمبود کاغذ به این مشکلات اضافه کرده است، با این همه به نظر من همچنان می توان به خوبی در این بازار فعالیت کرد که البته نیاز به مقداری خلاقیت و پشتکار دارد.

بازار نشر کتاب هنوز جای توسعه دارد

فرخ هاشمی ادامه داد: با این که درصد زیادی از ناشران و فعالان عرصه چاپ و نشر از وضع بد اقتصاد نشر و نیز کتاب‌نخوانی مردم گلایه دارند و خیلی از این گلایه ها بحق و بجاست، ولی هنوز بازار نشر کتاب جای توسعه دارد.

هاشمی افزود: اگر چه من به تازگی مجوز انتشارات خود را دریافت کرده ام اما سالهاست که در حوزه نشر کتاب با عناوینی چون مشاور فعالیت دارم و کار نشر کتاب را از گرفتن سفارش و انجام کارهای حروف چینی، ویراستاری و صفحه آرایی انجام می دهم.  

وی با ابراز گلایه از برخی تخلفات در این صنف مهم و گسترده نظیر فروش کاغذ دولتی و سهمیه ای در بازار آزاد گفت: ناشران و چاپخانه داران خودشان باید بزرگترین مشوق تالیف و ترجمه کتاب باشد، پای درددل نویسندگان بنشینند و در حد توان از آنان حمایت کنند؛ چون زنجیره چاپ و نشر و توزیع کتاب، از مولفان و مترجمان آغاز می شود.

این ناشر در خصوص وضعیت بازار نشر کتاب گفت: بررسی بازار این شغل نشان می دهد خوشبختانه در زمینه کار طراحی کتاب و تایپ و تولید محتوا و... عرصه کار بسیار گسترده است و رمز موفقیت در این حرفه در بین رقبا بیش از هر چیز کیفیت و نوآوری در کار است.

وی گفت: من خودم در حال تشکیل انجمنی هستم تا بتوانم نویسندگان قدیم و جدید را در محفلی جمع کنم و تا هم جوانترها از تجربه های قدیمی ترها استفاده کنند و هم انگیزه بیشتری برای کار تالیف و ترجمه پیدا کنند.

هاشمی با اشاره به فرصت های خوب موجود در بازار نشر کتاب گفت: جمعیت طبقه تحصیلکرده ما که بازار اصلی این نوع خدمات است خوشبختانه روز به روز افزایش یافته و با توجه به گسترش دانشگاه ها، ازدیاد افراد باسواد، برگزاری نمایشگاه ها، توسعه فضای اینترنت و ... زمینه بسیار مستعدی برای مشاغل مرتبط با حوزه تالیف، ترجمه، نشر، چاپ، طراحی، صفحه آرایی، توزیع، بسته بندی و ... در کشورمان فراهم است.

این بازنشسته برتر تامین اجتماعی افزود: خدمات چاپ و نشر شغلی است که برای پیشکسوتها و بازنشسته ها هم مناسب است، کما این که من خودم هم بازنشسته هستم و به تازگی مجوز نشر دریافت کرده ام.

وی با بیان این که دو سال پی در پی (۹۵ و ۹۶) از سوی خانه کارگر به عنوان «کارگر فرهیخته» و در سال ۹۹ از سوی سازمان تامین اجتماعی به عنوان «بازنشسته برتر» مورد تجلیل قرار گرفته است گفت: فعالیت در حوزه چاپ و نشر کتاب نیاز به دارا بودن روحیه ای هنری و عاطفی، نیز داشتن پشتکار، صبر و حوصله، مطالعه و استفاده از تجربیات دیگران است.

هاشمی ادامه داد: انجام خدمات طراحی و آماده سازی نشر کتاب، تولید محتوا و غیره با توجه به امکانات و تجهیزات مورد نیاز در منزل امکان پذیر بوده و برای تمام اعضای خانواده به ویژه پیشکسوت ها، نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی این کسب و کار است.

کد خبر: 21571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =