اصلاحات پارامتریک اجتناب‌ناپذیر است

رییس شعبه شش تبریز گفت: مجموع داده‌های علمی، آمارهای اجتماعی و اقتصادی طی دو دهه گذشته و بررسی منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی ما را به این نقطه می‌رساند که اصلاحات پارامتریک اجتناب‌ناپذیر است.  

حمیدرضا نایب خسروشاهی، رییس شعبه شش تبریز در گفتگو با آتیه آنلاین، افزایش شمار سالمندان را چالشی جدی برای کشور دانست و افزود: تحولات جمعیتی ساختار کشور را در شرایط نامناسبی قرار داده و این یک هشدار جدی است. متاسفانه آمارها از کاهش نرخ باروری می گویند و شیب تندی به سمت بحران پیری جمعیت داریم.

اصلاحات پارامتریک اجتناب‌ناپذیر است

وی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی در تغییرات ساختار اقتصادی جامعه و ساختار جمعیتی کشور نقش چندانی ندارد گفت: از بعد اقتصادی تامین اجتماعی شرکت سرمایه گذاری خود (شستا) را در بورس عرضه کرده است. در تغییرات جمعیتی هم نقش مستقیمی نمی تواند داشته باشد و نقش غیرمستقیم آن هم در حمایتهایی که از فرزندآوری دارد نظیر حمایت از زنان باردار و افزایش مرخصی زایمان و غرامت دستمزد ایام بارداری و چنین اموری است.

نایب خسروشاهی افزود: اگر برای موضوع سالمندی جمعیت و بحران کاهش جمعیت جوان در کشور فکری نشود طی دهه های آینده شاهد خواهیم بود که نهادهای بیمه گر مانند صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی آسیب بسیار بزرگی خواهند خورد.

وی تاکید کرد: روند پیری جمعیت به نفع هیچ نهادی در کشور نیست ولی آسیب و زیان ناشی از آن برای صندوق های بازنشستگی به ویژه تامین اجتماعی بسیار بیشتر است و ممکن است خدای نکرده به ورشکستگی این صندوق ها منجر شود.

این کارشناس تامین اجتماعی ادامه داد: کاهش ضریب پشتیانی در تامین اجتماعی زنگ خطر را برای همه به صدا درآورده است و به نظر می رسد ضروری است تا هر چه سریعتر اصلاحات پارامتریک در تامین اجتماعی اجرایی شود تا کسری منابع به جایی نرسد که این سازمان مهم از ایفای تعهدات خودش باز بماند.

وی با اشاره به این که ممکن است اصلاحات پارامتریک در تامین اجتماعی با مقاومت اجتماعی روبرو شود گفت: نقش روابط عمومی سازمان و روابط عمومی های ادارات کل در این جا بیشتر و مهمتر است و باید با اقناع افکار عمومی ضرورت این موضوع برای همگان روشن شود؛ این که در زمان تصویب قوانین مرتبط با تامین اجتماعی امید به زندگی بسیار کمتر از زمان حال حاضر بوده است و این موضوع تاثیر زیادی بر منابع سازمان دارد.

نایب خسروشاهی تاکید کرد: باید برای شرکای اجتماعی و جامعه بزرگ تحت پوشش سازمان این قضیه روشن شود که اگر سازوکار جدیدی برای پارامترهای تامین اجتماعی نظیر بازنشستگی وضع نشود پایداری منابع این سازمان با خطر جدی روبرو خواهند بود.

وی ادامه داد: مجموع داده های علمی، آمارهای اجتماعی و اقتصادی طی دو دهه گذشته و بررسی منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی ما را به این نقطه می رساند که اصلاحات پارامتریک اجتناب ناپذیر است.  

رییس شعبه شش تبریز در خصوص مقاومت اجتماعی احتمالی گفت: نکته مهم این است که اگر اصلاحات پارامتریک اجرایی شود عطف به ماسبق نمی شود و فقط برای کسانی که از تاریخ وضع قوانین جدید مشمول آن می شوند اعمال خواهد شد؛ همانطور که قبلا هم برخی قوانین تغییر کردند و آن تغییرات مشمول همه نبود و نشد.

وی تاکید کرد: اگر چه سازمان تامین اجتماعی نقش چشمگیری در تغییرات ساختار اقتصادی جامعه و ساختار جمعیتی ندارد، اما بحران سالمندی اگر تداوم داشته باشد به آن آسیب جدی وارد خواهد کرد.  

نایب خسروشاهی ادامه داد: خوشبختانه مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص تاثیر بحران سالمندی جمعیت بر نهادهای بیمه ای مثل تامین اجتماعی چند کار پژوهشی خیلی خوب انجام داده و آسیب شناسی کرده است. جا دارد که نمایندگان محترم مجلس به این پژوهشها توجه کرده و با وضع قوانین مقتضی، جلوی بروز پیری جمعیت که متخصصان و کارشناسان از آن به عنوان اَبَربحران یاد می کنند بگیرند.

کد خبر: 21509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =