اشتغالزایی ارزان در قالب تعاونی‌ها

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در خصوص استفاده از طرفیت اشتغالزایی حوزه تعاون گفت: توجه دولت‌ها باید به این نکته باشد که اشتغالزایی در قالب تعاونی‌ها به مراتب ارزانتر از ایجاد اشتغال از روش‌های دیگر است، به این معنی که در این زمینه اختلاف بسیار فاحشی از نظر هزینه‌کرد در راستای ایجاد اشتغال وجود دارد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: یکی از دلایل ارزان‌بودن ایجاد اشتغال در قالب تعاونی‌ها این است که مردم سهامدار آن‌ها هستند و با نگاه به زمینه‌ها و ظرفیت‌های بهره‌گیری از تعاونی‌ها در کشور، می‌توانیم در حوزه اشتغال تحول ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات حوزه تعاون که مانعی در راستای اشتغالزایی است، شخصی‌سازی موضوعات مرتبط در این حوزه و سوء استفاده و عدم درک صحیح مسئولان مرتبط از شرایط و ظرفیت‌های اشتغال و تعاون است.

این فعال و کارشناس حوزه کارگری ادامه داد: اگر تعاون را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم، ظرفیت‌ها و نوآوری‌های فراوان درون این حوزه کاملاً روشن خواهد شد که نیازمند حمایت در مسیر پیاده‌سازی است.

ابوی گفت: در راستای حمایت از ایده‌های نوگرایانه اشتغالزا در حوزه تعاون، نیازمند درک درست مسئولان مرتبط از این حوزه و حمایت‌های همه جانبه در مسیر اشتغالزایی هستیم. مشکلات مطرح شده در واقع ایرادات اساسی حوزه تعاون در کشور است و این شرایط موجب اجرایی نشدن طرح‌های اشتغالزای تعاون شده است. انتظار از مسئولان حوزه تعاون کشور در استفاده از تمام ظرفیت‌های این حوزه این است که علاوه بر اعتقاد به ظرفیت‌های این بخش، با کارنامه قوی در این حوزه، تلاش لازم را به کار ببندند.

نقش پررنگ تعاون در طرح‌های مسکن

وی اعلام کرد: موفق‌ترین برهه زمانی خانه‌دار شدن کارگران در دهه ۶۰ در کشور اتفاق افتاد که این مهم از طریق شرکت‌های تعاونی کارگری بود که اساسی‌ترین دلیل این حرکت مهم این بود که افرادی از جنس کارگران، متولی امور مربوطه شده و با درک درست از شرایط زندگی اقشار مختلف کارگران در سطح جامعه، اهداف این مسئله مهم را از طریق تعاونی‌ها عملیاتی کردند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اضافه کرد: در دهه ۶۰، وزارت کار، شرکت‌های تعاونی را به اتحادیه‌های کارگران سپرده و فراخور حال آنها، اقشار مختلف کارگری را صاحب مسکن کردند. به این معنی که یک کارگاه با توجه به شرایط کلی فعالیت خود و بادر نظر داشتن شرایط کارگران، اقدام به تهیه یا ساخت مسکن برای کارگران داشتند.

ابوی گفت: در مجموع شایان ذکر است که اگر با درک درست شرایط، مدیران شایسته، اجرای کامل قوانین مرتبط با حوزه تعاون را در دستور کار داشته باشند و از تمام توانمندی‌های افراد و ظرفیت‌های موجود در حوزه تعاون، بهره‌مندی لازم را ببرند، اشتغالزایی مناسبی در این بخش اتفاق خواهد افتاد که منجر به مرتفع کردن بسیاری از مسائل حوزه اشتغال در کشور خواهد شد.

کد خبر: 21375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =