آزادسازی براساس اصل غافلگیری

پیشروی انصارالله در استان البیضاء یمن و همچنین تقابل مستقیم آن‌ها با القاعده نشان می‌دهد که توازن میدانی در این جغرافیا دستخوش تغییرات جدی شده که موجبات اعتراض واشنگتن را به وجود آورده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نگاهی اجمالی به آمایش نیروهای مسلح حاضر در جغرافیای یمن به خوبی نمایانگر حضور القاعده، داعش و مزدوران ائتلاف عربی به فرماندهی نظامیان ارتش‌های عضو این ائتلاف است. در واقع در جبهه مقابلِ ملت و مقاومت مردمی یمن، عناصر مذکور با اشغال و تحرک در بخش‌های مختلفی از این کشور به اقدامات تروریستی خود ادامه میدهند و این در حالی است که سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری به خصوص فرستادگان ویژه غربی در گزارش‌های خود از رخدادهای تروریستی و عوامل تکفیری آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنند.

فتحِ البیضاء

در ادامه عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، محورهای میانی در نوار شرقی مناطق تحت مدیریت انصارالله شاهد اجرای عملیات‌هایی برای آزادسازی و تثبیت برخی نقاط بوده است. به عبارت ساده‌تر پس از مهندسی انصارالله برای اجرای عملیات آزادسازی مأرب که از نقاط مهم و استراتژیک در جنگ یمن به حساب می‌آید، حالا نوبت به البیضاء رسیده است.

در این راستا نیروهای ارتش و مقاومت مردمی یمن توانستند با ایجاد توازن نیرو و کاهش شدت فشار بر روی محورهای شمالی و جنوبی حجم عملیات‌های خود را با تمرکز بر روی توانمندی نیروهای تاکتیکال و زرهی در محورهای میانی یعنی مأرب و البیضاء افزایش دهند.

این اقدامات در حالی در دستورکار نیروهای مقاومت یمن قرار گرفت که بخش قابل توجهی از قبایل و نیروهای بومی مستقر در این مناطق که از سوی ریاض و سازمان‌های تروریستی فریب خورده بودند به دامان ملت و مقاومت بازگشتند. با تسلیم سلاح و همراهی بخش قابل توجهی از این طوایف، انصارالله موفق شد تا توانمندی انسانی ائتلاف عربی و بخشی از نیروهای القاعده را هدف قرار دهد. دومین محصول این اقدام، نفوذ نیروهای مقاومت به خطوط لجستیکی و مواصلاتی پشت جبهه دشمن در این مناطق بود.

در مرحله پایانی نیروهای انصارالله توانستند با پیشروی که در ماه‌های گذشته در استان مأرب داشتند معبرهای جدیدی را برای آزادسازی استان البیضاء باز کنند و در نهایت با استفاده از اصل غافلگیری در چندین عملیات سلسله‌وار، بخش‌های قابل توجی از استان البیضاء را نیز آزاد و پاکسازی کنند.

به دنبال کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مناطقی در البیضاء، معاون وزیر خارجه دولت صنعا اعلام کرد که ارتش حوادث غافلگیرکننده و هولناک دیگری برای آن‌ها دارد.

در همین راستا شبکه خبری المیادین با انتشار گزارشی در خصوص تحولات یمن و رخدادهای عملیاتی در البیضاء نوشت: «حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت صنعا در توییتی اذعان کرد که القاعده و شرکایش سریع‌ترین و بدترین شکست را خوردند و از برخی پایگاه‌هایشان در درگیری‌های اخیر البیضاء رانده شدند. ما کاملا درک می‌کنیم که قبول چنین شکستی آسان نیست، اما ما حوادث غافلگیرکننده بیشتر و هولناکی برای آن‌ها آماده کردیم تا ثابت کنیم که همواره اشتباه می‌کنند؛ پس منتظر باشید.»

العزی در ادامه تاکید کرد که مردم ما در البیضاء پیروز شدند و بدترین شکست را به القاعده وارد کردند. متأسفانه ائتلاف همچنان با حملاتش نشان می‌دهد که برای صلح آماده نیست. جامعه جهانی همچنان مشروعیت دروغین طرف‌هایی را قبول دارد که از امثال عناصر القاعده تشکیل شده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری المسیره رسانه منتسب به انصارالله، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پنجشنبه و جمعه گذشته دو عملیات نظامی در جنوب البیضاء انجام دادند و توانستند پایگاه‌هایی را پس بگیرند که بیش از ۸۰ تن از رهبران القاعده در این عملیات‌ها کشته و زخمی شدند.

اقدامات مقاومت یمن در استان‌های مأرب و البیضاء واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت که در این میان واکنش واشنگتن با اعلام هشدار به شورای انتقالی جنوب توجه رسانه‌های عربی را به خود جلب کرد.

در شرایطی که آمریکا خواستار توقف درگیری‌ها در استان‌های جنوب یمن شده و نسبت به عواقب آن به طرف‌های مسئول هشدار می‌دهد، برخی رسانه‌های عربی از فشار ریاض بر واشنگتن برای دخالت و ورود مستقیم به صحنه یمن خبر می‌دهند.

هراسِ علنی واشنگتن

از طرفی سایت خبری عربی ۲۱ در گزارشی در خصوص واکنش واشنگتن به رخدادهای داخلی یمن و پیروزی مقاومت در استان‌های مختلف این کشور مدعی شد، در سایه تشدید درگیری‌ها و افزایش عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی، بخش‌هایی از استان‌های جنوبی این کشور که از سوی شورای انتقالی تحت حمایت امارات اداره می‌شوند در مدار عملیاتی انصارالله قرار دارد و این به معنی تهدیدی جدی برای این مناطق است.

به گزارش عربی ۲۱  کاتی ویستلی، کاردار سفیر آمریکا در یمن در توییتی نوشت: «ادبیات تشدید و رشد روزافزون درگیری به علاوه  اقدامات تحریک‌آمیز در استان‌های جنوبی یمن باید متوقف شود. کسانی که امنیت، ثبات و اتحاد یمن را تضعیف می‌کنند در معرض واکنش بین‌المللی قرار گرفته و درد و رنج یمن را طولانی می‌کنند.» ویستلی طرف‌ها را به بازگشت به گفت‌وگو با مرکزیت اجرای توافق ریاض و در اولویت قرار دادن منافع ملت یمن ترغیب کرد.

این در حالی است که روز چهارشنبه عیدروس الزبیدی، رهبر جدایی طلبان جنوب یمن با اشاره به جدایی جنوب یمن از شمال این کشور، اعلام کرد که شورای انتقالی در اجرای پروژه باز پس‌گیری «کشور یمن جنوبی» مصمم است.

با وجود اینکه واشنگتن کماکان با طرح مسائلی چون گفت‌وگو و پایبندی بر مذاکرات به دنبال خلق مانعی برای جلوگیری از پیروزی‌های روزافزون مقاومت یمن است اما مقامات انصارالله معتقدند آنچه در عمل در حال وقوع است، عدم پایبندی ائتلاف عربی و شرکاء غربی آنها به هرگونه گفت‌وگو و توافق است.

در این میان عملیات‌های انجام شده در البیضاء نه تنها باعث غافلگیری ریاض و ابوظبی شده بلکه کادر عملیاتی القاعده در یمن را نیز با تهدیدی جدی رو به رو کرده است. در تایید این مدعا می‌توان به اظهارات سخنگوی انصارالله اشاره کرد. در این رابطه محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در توییتر نوشت: «ائتلاف متجاوز عربی تنها شکست را در هر جبهه و در هر سطحی تجربه می‌کند. این ائتلاف در البیضا، به لطف خدا، با ضربات شدیدی مواجه شد و در مناطق دیگر هم هرقدر تلاش کند، با واقعیتی غیرممکن برای عبور از آن روبه رو می‌شود.»

در آخر باید خاطر نشان کرد که به گفته سخنگوی انصارالله عبور از واقعیت میدانی برای نیروهای ائتلاف متجاوز دشوار است و مطمئنا اگر همین روند ادامه پیدا کند خروج آن‌ها در آینده با هزینه‌های بسیار سنگین‌تری همراه خواهد بود؛ چراکه آرایش میدانی در این کشور گویای شکست این ائتلاف در البیضاء و مأرب است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 21325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =