بیش از ۷۸ هزار نفر اتباع خارجی تحت پوشش تامین‌اجتماعی

اتباع خارجی با رعایت مواد ۱۲۰ تا ۱۲۹ قانون کار می توانند در ایران اشتغال به کار داشته باشند؛ بنابراین مشمول قانون کار ایران هستند. مرجع صادرکننده مجوز اشتغال اتباع خارجی در ایران، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح استانها است.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، در خصوص چگونگی و نحوه و شرایط تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتن اتباع خارجی مقیم ایران گفت: اتباع خارجی ساکن در ایران باید دارای کارت اقامت یا مجوز اشتغال باشند. با داشتن شماره گذرنامه و شناسه فراگیر، امکان نامنویسی در سازمان و دریافت شماره تأمین اجتماعی (SSN) برای اتباع خارجی وجود دارد.

پوشش تامین‌اجتماعی بر سر بیش از ۷۸ هزار نفر اتباع خارجی

مهدی شکوری، با بیان این که بنا به آخرین آمارها تا اسفند ماه سال گذشته بیش از ۷۸ هزار نفر از اتباع خارجی و بالغ بر ۹۵  هزار نفر ایرانیان خارج از کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: به استناد مواد ۱۲۰ تا ۱۲۹ قانون کار، مرجع صادرکننده مجوز اشتغال اتباع خارجی در ایران، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح استانها است.

مدیرکل امور بیمه شدگان ادامه داد: علاوه بر بیمه اجباری، اتباع خارجی می توانند مشروط با دارا بودن مجوزهای لازم مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه بطور اختیاری،  زنان خانه دار، خبرنگاران خارجی، طلاب و روحانیون، مربیان و ورزشکاران خارجی و خویش فرمایان باشند.

وی تاکید کرد: هر کدام از این بیمه ها شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد و متقاضی باید مدارک مورد نیاز را برای تحت پوشش قرار گرفتن ارائه کند. طبیعتا حق بیمه پرداختی در هر نوع بیمه ای هم متفاوت است.

شکوری در خصوص تعهدات و حمایت های سازمان از بیمه شدگان اتباع خارجی گفت: بیمه شدگان اتباع خارجی مانند بیمه شدگان ایرانی از تمامی تعهدات و حمایت های سازمان به غیر از بیمه بیکاری برخوردار هستند.

وی افزود: تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان خارجی به شکل حمایت های بلندمدت شامل پرداخت مستمری بازنشستگی، پرداخت مستمری بازماندگان (مستمری فوت)، پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی غیر ناشی از کار، پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی و جزئی ناشی از کار است.

به گفته مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی، حمایت های کوتاه مدت هم شامل حمایت در برابر حوادث و بیماریها (استحقاق درمان)، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت غرامت نقص عضو، پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم،  پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی است.

وی در خصوص شرایط بازنشستگی بیمه شدگان اتباع خارجی گفت: بیمه شده مرد با داشتن حداقل ۶۰ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا داشتن حداقل ۵۰ سال سن و حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و بیمه شده زن با داشتن حداقل ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا داشتن حداقل ۴۵ سال سن و حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می توانند بازنشسته شوند.

شکوری ادامه داد: در شرایطی که بیمه شده مرد با حداقل ۶۰ سال سن و بیمه شده زن با حداقل ۵۵ سال سن، کمتر از ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می توانند بازنشسته شده و به نسبت سابقه از مستمری بازنشستگی بدون رعایت ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی برخوردار شوند.

پوشش تامین‌اجتماعی بر سر بیش از ۷۸ هزار نفر اتباع خارجی

وی تصریح کرد: اتباع خارجی با رعایت مواد ۱۲۰ تا ۱۲۹ قانون کار می توانند در ایران اشتغال به کار داشته باشند بنابراین مشمول قانون کار ایران هستند. لذا طبق قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور (مخل سلامتی) اشتغال داشته اند و در هر مورد حق بیمه مذکور را به سازمان پرداخته باشند، بدون شرط سنی می توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی افزود: مستمری فرد بازنشسته خارجی پس از فوت به بازماندگان وی (پدر و مادر تحت تکفل، فرزندان و همسر دائمی متوفی) تعلق می گیرد. برای فرزندان دختر نداشتن شغل و شوهر و برای فرزندان پسر داشتن حداکثر ۱۹ سال سن تمام یا ازکارافتادگی کلی نیازمند و یا ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی از شرایط پرداخت مستمری است.

وی ادامه داد: بازماندگان بازنشسته تبعه خارجی پس از فوت وی، چه در ایران اقامت داشته باشند و چه در خارج از ایران، به شرط داشتن شرایط مقرر در قانون می توانند از مستمری بازماندگان بهره مند شوند.

شکوری در خصوص شرایط بیمه شدن برخی گروه های خاص مانند خبرنگاران خارجی گفت: خبرنگاران اتباع خارجی در ایران با ارائه تأییدیه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون اخذ پروانه کار می توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

وی افزود: اتباع خارجی که در مأموریت های دیپلماتیک و کنسولی هستند و نیز کارکنان محلی سفارتخانه ها مطابق تبصره ماده ۱۲۰ قانون کار از دریافت پروانه کار مستثنی شده اند، ضمن اینکه تأییدیه این گروه، توسط وزارت امور خارجه صادر می شود.

مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی ادامه داد: اتباع خارجی که در باشگاه های ورزشی ایران در مشاغل سرمربی، مربی، کمک مربی، ورزشکار، بازیکن و ... فعالیت می کنند و در کشور خود بیمه پرداز نیستند، مشمول بیمه اجباری بوده و کارفرمای مربوطه باید صورت مزد یا حقوق آنان و همچنین حق بیمه متعلقه را با نرخ ۲۷ درصد به استثنای ۳ درصد بیمه بیکاری در مهلت مقرر قانونی به سازمان ارسال و پرداخت کند.

کد خبر: 21228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =