علاقه ایرانیان به ارمنستان با تورهای واکسن کرونا

این روزها که سفر به برخی از کشورهای اطراف برای واکسیناسیون رونق گرفته است، این سوال به وجود می‌آید که چرا مسئولان برای واردات این واکسن ها اقدامی نکرده اند؟

به گزارش آتیه آنلاین، به گفته وزارت بهداشت ایران، تا کنون تنها ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دُز رسیده، این در حالی ست که  بیشتر کشورهای دنیا نیمی از جمعیت خود را واکسینه کردند اما در ایران حتی همان اندک جمعیتی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند در انتظار نوبت دوم آن هستند و و مابقی هنوز در انتظار آینده‌ای نامشخص برای واکسیناسیون سراسری به سر می برند.

حالا با  شروع موج پنجم کرونا که  ویروسی خطرناک‌تر و مسری‌تر است و به دنبال  تاخیرهای ایجاد شده در واکسیناسیون عمومی و همچنین خستگی از فاصله گرفتن از زندگی عادی، این روزها موج عظیمی از سفرهای خارجی به کشورهای همسایه در سودای واکسن کرونا آغاز شده است و برخی با وعده و تبلیغات تزریق واکسن رایگان کرونا در کشورهای همسایه، راهی سفر به این کشورها می شوند. یکی از این مراکز ارمنستان است که این روزها حسابی اخبارش در فضای مجازی داغ شده است چراکه دولت ارمنستان اعلام کرده که به صورت رایگان به گردشگران واکسن تزریق می‌کند. آمریکا و روسیه نیز تزریق مازاد واکسن به گردشگران خارجی را اغاز کرده اند، البته روسیه اعلام کرده تزریق واکسن کووید در این کشور برای گردشگران خارجی هزینه دارد و رایگان نیست. با این حال، روسیه تبلیغات گسترده‌ای برای تورهای واکسن در بیشتر کشورها راه انداخته است.

حالا این روزها با وجود گران شدن بلیط هواپیما و اتوبوس برای رسیدن به ایروان، بازهم روایت‌ها حاکی از انبوه مسافران ایرانی است که حول مراکز تزریق واکسن در ایروان جمع شده‌اند. افرادی که نه از قشر مرفه جامعه که از طبقه متوسط هستند اما از محدودیت‌ها و استرس‌های کرونا به تنگ آمدند و حاضرند برای دریافت هر واکسن حداقل ۳۰۰ دلار پول و حدود یک هفته زمان هزینه کنندر و ۱۲ هفته بعد باردیگر برای دریافت دوز دوم باید به ایروان سفر کنند. تمام این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که هنوز مشخص نیست وضعیت تولید ۶ گونه مختلف واکسن تولید ایران چگونه است.

با افزایش اخبار در خصوص علاقه ایرانیان برای سفر به ارمنستان به ایروان، مقام‌های دولتی ایران به این مسئله واکشن نشان دادند. کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت که به خاطر اظهارات جنجالی‌اش بسیار مورد توجه قرار گرفته، مدعی شد به دلیل اینکه مردم ارمنستان از واکسن‌ کرونا استقبال نکرده‌اند، دولت این کشور تصمیم گرفته برای جلوگیری از خراب شدن واکسن‌ها، آنها را به گردشگران تزریق کند.

روز گذشته نیز اسماعیل برات، معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشوربا بیان اینکه  تور واکسن کرونا را غیر مجاز اعلام کردیم، گفت: این تورها با سلامت مردم سروکار دارند و بحث سلامت مردم اولویت اصلی به هر حال هر دستگاه اجرایی است. او افزود: متولی قانونی این موضوع در کشور وزارت بهداشت است، به همین دلیل  وزارت بهداشت هیچ نوع تاییدیه برای برگزاری این تورها نداده است، ما این تورها را مجاز اعلام نمی‌کنیم چراکه  اطمینان از واکسن کرونا در کشور مقصد نداریم. او تاکید کرد: تزریق واکسن توسط کشورهای اطراف مورد تایید وزارت بهداشت نیست. کشورهای خارجی برای سفیر و کاردارها در کشور ما واکسن تزریق می‌کنند اما  برای کارمندان ایرانی که در سفارتخانه‌ها کار می‌کنند مجوز ندارند که از واکسن خودشان یعنی واکسنی که کشور متبوعشان داده تزریق کنند. معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور گفت: از طرفی واکسن دو دز دارد و  فاصله بین تزریق دو واکسن و مسائل بهداشتی آن باید رعایت شود. در این شرایط برگزاری یک تور میسر نمی‌شود. او ادامه داد: برخی آژانس‌ها مردم را از طریق تبلیغات تشویق به شرکت در این تورها می‌کنند. بنابراین تاکنون برای این تورها از سوی وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاییدیه‌ای صادر نکردیم. در واقع این اقدام را  غیر مجاز اعلام  می‌کنیم.

در حالیکه ایران به صراحت اعلام کرده است چیزی به اسم «تور واکسن» غیرقانونی است اما تورهای گردشگری ارمنستان بدون اشاره به واکسن این روزها رونق گرفته‌اند. قیمت تور چهار روزه ارمنستان با هواپیما و اقامت در شهر ایروان برای هر نفر شش تا هفت میلیون تومان است که این قیمت با توجه به نوع هتل و برخی از خدمات کم و زیاد می‌شود. تور زمینی به ارمنستان ارزان‌تر در می‌آید و برای اقامت چهار روزه به‌طور میانگین سه میلیون تومان برای هر نفر خواهد بود.  اتفاقی که بسیار ناخوشایند است و باعث خروج ارز از کشور می شود و به کام گردشگری ارمنستان است.

کد خبر: 21227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =