موزه به فراموشی سپرده می‌شود

با توجه به قرمز شدن تهران و ۹۱ شهر دیگر،مقرر شده تا تعطیلی موزه‌های کشور که در دروان کرونا با مشکلات سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش آتیه آنلاین،اسفند ۹۸ ،با اعلام نخستین خبرها از شیوع ویروس کرونا در کشور،با ابلاغ بیانیه‌هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،موزه‌ها و اماکن تاریخی زیرنظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بطور موقت تعطیل شدند اما با توجه به تشدید اوضاع کرونا و قرار داشتن این فضاهای تاریخی  در یک فضای سر بسته با جمعیت زیاد ، ستاد کرونا موزه‌ها را در لیست مشاغل و مکان‌های پر خطر و با رتبه‌ی ۴۹ قرار داد و این تعطیلی ها  تمدید شد. در این میان موزه‌داران تلاش کردند تا در صفحات مجازی خود بخشی از فضای موزه‌ای که خود در آن فعالیت دارند را معرفی کنند و  از سوی دیگر با انجام گپ و گفت‌های آنلاین در فضای مجازی و بیشتر اینستاگرام با هم صنفی‌های خود که دستی بر آتش دارند مشکلات موزه‌ها در شرایط کرونایی در کشور را بررسی کنند.

در سال جدید نیز موزه‌ها از ۱۸ فروردین‌ماه با دستور ستاد ملی کرونا در کشور تعطیل شدند اما  چندی پیش خبرهایی از احتمال بازگشایی آن‌ها منتشر شده بود که حالا با ورود به موج پنجم این بیماری و قرمز شدن ۹۲ شهر کشور مدیرکل موزه‌ها اعلام کرده که تعطیلی موزه‌ها ادامه پیدا می‌کند. محمدرضا کارگر ـ مدیرکل موزه‌ها ـ می گوید:« موزه‌ها از فروردین‌ماه که با دستور ستاد کرونا تعطیل شده بودند، تا امروز فرصت بازگشایی پیدا نکرده بودند و با وضعیت پیش‌آمده در تهران و دیگر شهرهای قرمز همچنان بسته خواهند ماند، اما بخش‌های اداری به فعالیت خود مطابق با دستورالعمل ستاد کرونا ادامه می‌دهد. کارگر گفت: طبق دستوری که از ستاد ملی کرونا گرفته شد، موزه‌ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافتند که درصورت اعلام وضعیت نارنجی، اجازه بازگشایی با رعایت پروتکل‌های  بهداشتی را دارند. در تهران نیز تصمیم بر این بود که در هفته پیش ‌رو موزه‌ها پس از سه ماه تعطیلی باز شوند، اما با قرمز شدن تهران و ۹۱ شهر دیگر، دستور به ادامه تعطیلی آن‌ها داده شد.مدیرکل موزه‌ها با اشاره به تعطیلات پی در پی موزه‌ها در یک و نیم سال گذشته، اظهار کرد: زیان مالی ویروس و تعطیلی‌های مکرر در موزه‌ها رقمی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در سال برآورد شده که این خسارت فقط از محل فروش بلیت بوده است.»

با وجود اینکه موزه ها به عنوان یک نهاد مهم فرهنگی حافظ میراث تاریخی، فرهنگی و هنری و انتقال دهنده آن در کشورهای مختلف هستند،بعضی از موزه‌داران می گویند: میراث فرهنگی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون، حتی در حد تهیه مواد ضدعفونی‌کننده به آن‌ها کمک نکرده است، چه برسد به تخصیص وام بلاعوض. برخی دیگر هم دنبال تسهیلات رفته‌اند و وعده‌هایی به آن‌ها داده شده بود، اما حالا میان اداره میراث فرهنگی استان خود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران سرگردان شده‌اند و نمی‌دانند کجا پاسخ رد به درخواست وام آن‌ها داده است.

از این‌رو، باتوجه به تجربه‌های موجود در این زمینه و شرایط کرونایی که در آن به سر می‌بریم که قطعا مراکز گردشگری و به‌ویژه موزه‌ها را با چالش‌ها و محدودیت‌هایی مواجه کرده‌است، باید نخست تعداد، ظرفیت‌ها و کارکردهای موزه‌های کشور را بهتر شناخت و طبقه‌بندی کرد و  در ادامه با داشتن انجمن صنفی به یک برنامه‌ریزی دقیق برای نحوه کمک‌های مالی، پژوهشی رسید و مسیرهای جدیدتری برای موزه‌ها باز کرد.از طرفی دولت باید سرمایه گذاری بسیار واجبی در توسعه زیرساخت های فنی لازم موزه ها انجام دهد تا موزه ها بتوانند فعالیت بیشتر و بهتری در فضای مجازی برای مخاطبان آنلاین داشته باشند.

کد خبر: 20968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =