گام بلند تأمین‌اجتماعی در مسیر پیشگیری از بیماری‌ها

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی تشکیل پرونده بیماران مزمن را که از سال‌های گذشته در سازمان به اجرا درمی‌آید، به عنوان یک اقدام زیربنایی در پایش بیماران برشمرد که علاوه بر مساله بیماریابی، به پیشگیری از بیماری‌ها و عوارض آن نیز کمک می‌کند و از سوی دیگر، دستیابی به اطلاعات بیمار، می‌تواند در اجرای برنامه «سلامت محور» سازمان موثر واقع شود.

 دکتر هوشنگ فولادی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به روند پایش بیماران مزمن در پیشگیری از عوارض بیماری، افزود: بیماران مزمن با بهره‌گیری از متون علمی، شناسایی شده و برای آن‌ها تشکیل پرونده داده می‌شود تا از خدمات مناسب دارویی و درمانی برخوردار شوند. از سوی دیگر، با تشکیل اداره‌های جدید پیشگیری و نیز به‌کارگیری نیروهای متخصص مانند (MBH) سالمندی، قدم‌های مؤثری در حفظ سلامت بیماران مزمن و جلوگیری از پیشرفت بیماری برداشته شده است.

وی با بیان اینکه عوارض بیماری‌های مزمن سالیانه هزینه‌های سنگینی را بردوش بیمار و نیز سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌دهد، اظهار کرد: با تشکیل این پرونده‌ها، سوابق درمانی و دارویی بیماران در مراکز ملکی سراسر کشور با درج کدملی یا کد بیمه بیمار در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد تا بر اساس آن تصمیم‌گیری مناسبی برای درمان اتخاذ شود.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده پیشگیری، عدم دسترسی گسترده به سوابق درمانی بیماران است، گفت: با توسعه برنامه نسخه الکترونیک در آینده‌ای بسیار نزدیک، پایگاه‌های درمانی وزارت بهداشت و تأمین‌اجتماعی به هم متصل شده و به این ترتیب، سوابق درمانی بیماران در مراکز غیرملکی و حتی خصوصی نیز در اختیار پزشک معالج قرار می‌گیرد که خود اقدام بسیار بزرگی است.

شناسایی شایع‌ترین بیماری‌های مزمن

فولادی تصریح کرد: یکی دیگر از نتایج مثبت تشکیل پرونده بیماران مزمن، مربوط به بحث شناسایی رنکینگ بیماری‌های مزمن برای پیشگیری است. در بررسی پرونده بیماران مزمن مشخص شد که بیماری فشار خون شایع‌ترین بیماری بین بیمه‌شده‌ها در سنین میانسالی و پیری است. پس از آن، بیماری دیابت و سپس بیماری‌های اعصاب و روان قرار دارد.

وی ادامه داد: با مطالعاتی که انجام شده و در مرحله تکوین و تدوین برای ارائه یک راهکار مناسب در زمینه پیشگیری قرار دارد؛ چنانچه با همین سرعتی که در یک سال اخیر پیش می‌رویم، ادامه دهیم، در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم مجموعه بسیار منسجم و قابل اتکایی را در حوزه درمان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن در سازمان داشته باشیم.

کد خبر: 20836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =