کسب مهارت جدید راهکار مقابله با بیکاری

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در ارتباط با راهکارهای مقابله با بیکاری گفت: وقتی که جامعه امروز با خیل عظیم بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی روبه‌رو است و زمانی که این بخش از جامعه در مسیر برون‌رفت از این شرایط، با انسداد در استخدام روبه‌رو می‌شوند، راهکار این مشکل در واقع، تغییر است.

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: اینکه به افراد دارای مهارت گفته شود که مهارت آنها در بازار امروز و شرایط کسب و کار حاکم بر جهان و کشور، کارایی لازم را ندارد و نیازمند تغییر رشته در مهارت‌آموزی است، شرایط سختی برای افراد دارای مهارت است که صرفاً با تغییر بهبود می‌یابد.

وی افزود: تغییر را با یک راهکار فرهنگی و اجتماعی در کنار نوع استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی و خدمات الکترونیک باید مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  روی‌آوری به مهارت نوین را باید به یک گفتمان ملی تبدیل کرد، افزود: تبدیل مهارت نوین به گفتمان ملی در راستای تقویت مباحث مهارت آموزی و ایجاد تغییر، باعث می‌شود که جامعه جویای کار با کسب مهارت به موضوع دستیابی به موقعیت متنوع در بازار ملی و جهانی روی آورند.

وی در راستای اهمیت کسب مهارت جدید و اثرگذاری مباحث مهارت آموزش پیرامون کسب و کار و اشتغال، با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر انگلیس خطاب به آنانی که فرصت شغل خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند می‌گوید که ما بیشتر از این توان صیانت از مشاغل گذشته را نداریم و این شما هستید که باید به مشاغل جدید با ایجاد تغییر روی آورید.

گواهینامه مهارت؛ ویزای اقامت است

هاشمی در ادامه گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: ‌با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی بر اساس نیازهای روز بازار و شرایط جهان، گفت: افرادی که دارای مهارت متناسب با نیاز بازار و زمانه باشند، در واقع گواهینامه‌های مهارت و ویزای اقامت دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ادامه داد: متأسفانه در دهه‌های گذشته از تعامل و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشورهای دیگر بخصوص همسایگان فاصله داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در راستای تبادل تجربیات در حوزه کسب مهارت، آنگونه که شایسته همسایگی است بین مردمان قلمرو یک حوزه فرهنگی، زبانی، مذهبی و قومی‌ که با هم زندگی می‌کنند، منطبق با این داشته‌های ارزشمند، موفق به سرمایه‌سازی نشده‌ایم.

هاشمی بیان کرد: در دو سال اخیر البته به فعالیت در حوزه‌های مختلف در این ارتباط و گسترش ارتباط با همسایگان در زمینه مهارت‌آموزی و تبادل تجارب این بخش روی آورده‌ایم.

ضرورت وفق مهارت با شرایط روز کسب‌وکار در جهان

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در ادامه بیان کرد: کرونا نیز در این بین و در کنار این اجماع جهانی پیامدها و تجربیات خاص خود را داشت.

وی گفت: زمانی که یک بیماری این میزان ریزش از مشاغل را در جهان شکل می‌دهد، با ورود فناوری و ریزش مشاغل، اگر آدمی ‌خود را با شرایط وفق نداده باشد، عمر مهارت‌های خود را به سمت انقضاء حرکت داده است.

کاهش همزمان عمر فناوری و مهارت

هاشمی در ادامه تصریح کرد: می‌توان گفت که مهارت با توجه به ماهیت خود و شرایط روز جهان و تغییرات حوزه کسب و کار و اشتغال، دارای عمری کوتاه است.

وی اضافه کرد: شرایط روز جهان دیگر مانند گذشته نیست که یک فرد با دارا بودن یک مهارت، دهه‌های متمادی بتواند معیشت خود و خانوده را تأمین کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: امروز با کاهش عمر فناوری در سطج جهان، شاهد کاهش عمر مهارت نیز هستیم و بازآموزی و بازسازی در این حوزه به عنوان یک ضرورت جهانی مطرح است.

کد خبر: 20458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =