کوچ اجباری دانش‌آموزان به فضای مجازی برای گذران اوقات فراغت تابستانی

شیوع ویروس کرونا امسال نیز پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان را به فضای مجازی به ویژه در شبکه شاد کشاند. بر این اساس به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف از دهه دوم تیرماه در فضای مجازی آغاز می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، معمولا روزهای گرم تابستانی برای دانش‌آموزان با نشاط و سرزندگی خاصی آغاز می‌شود؛ روزهایی که برای فرزندان سرشار از شادی و بازی‌های دسته جمعی گوناگون در فضاهایی مانند پارک‌ها، فضاهای سبز و کوچه‌های شهر خاطره ساز می‌شود.

از زمان‌های گذشته تاکنون دیدن صحنه‌های بازی کردن فوتبال کودکان و نوجوانان، دوچرخه سواری، والیبال و بسکتبال، رفتن به کلاس‌های متفرقه برای یادگیری مهارت‌های گوناگون و درنهایت ذوق و خنده کودکان و نوجوانان رنگی از زندگی به شهر می‌بخشد.

در واقع این فصل از سال برای دانش‌آموزان وقفه‌ای از حضور در مدارس محسوب می‌شود که در پرتوی این استراحت سه ماهه، سال تحصیلی جدید را با انرژی و قوتی بیشتر آغاز کنند.

تعطیلی سه ماهه مدارس و فارغ شدن دانش آموزان از رفتن به مدرسه و انجام تکالیف درسی سبب می‌شود تا چگونگی استفاده مناسب دانش آموزان از زمان در این مدت مورد توجه قرار گیرد.

هر چند که هر سال برنامه‌های متنوعی برای استفاده مناسب و بهینه از زمان دانش آموزان در نظر گرفته‌ می‌شود اما شرایط در تابستان امسال و سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا به گونه‌ای متفاوت از همیشه است.

دانش‌آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا از اول اسفند سال ۹۸ نه تنها نتوانستند در مدارس در کنار دوستان و همسالان خود حضور داشته باشند، بلکه روزهای تابستان را هم با شور و هیجانی بسیار کمتر در فضای مجازی می‌گذرانند؛  از این‌رو برنامه ریزی متناسب با سلیقه، روحیه و نیازهای فرزندان برای این دوره در حوزه‌های مختلف اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

وزارت آموزش و پرورش به منظور پرورش بهتر دانش‌آموزان در مهارت‌های مختلف و همچنین شکوفایی آنها متناسب با شرایط کرونایی تمهیداتی را در نظر گرفته است، این وزارتخانه با ایجاد پنجره ای در صفحه اصلی شبکه شاد "پایگاه تابستانی من" را مانند پنجره "مدرسه من " ایجاد کرده و با انتقال اطلاعات از سامانه همگام به شاد، شبکه شاد قادر خواهد بود طبق کلاس‌های تعریف شده در سامانه همگام توسط مدیران پایگاه‌های تابستانی گروه‌های کلاسی را ایجاد و در دسترس دانش آموزان قرار دهد.

به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش، قرار است که در فصل تابستان امسال کانون‌های ورزشی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، مدارس، پژوهش سراها و کتابخانه‌ها دست به دست هم دهند تا با ظرفیت‌های ایجاد شده در شبکه شاد، فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان به خوبی رقم خورد.

در این راستا محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز سی‌ام خرداد ماه در جمع خبرنگاران گفت: تابستان را برای خدمات جبرانی دانش آموزان اختصاص دادیم.

وی افزود: برنامه ریزی برای توسعه مهارت آموزی انجام شده است. هفته آینده جزییات فعالیت های تابستان و مدرسه تلویزیونی ایران در اولویت قرار می‌گیرد.

همچنین علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های درنظرگرفته شده برای اوقات فراغت دانش آموزان گفت: پیش بینی شده است، حدود سه میلیون دانش‌آموز در فعالیت‌های اوقات فراغت شرکت کنند.

وی درباره برنامه ریزی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان کرونایی اظهار داشت: برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌های وسیعی تدارک دیده شده؛ حدود ۳۰ هزار پایگاه هدف گذاری و در شبکه شاد زیرساخت‌های لازم در این باره ایجاد شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید از تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم اوقات فراغت خوبی را برای دانش‌آموزان رقم بزنیم.

ساماندهی دانش‌آموزان از ۱۲ تیرماه

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دوره‌های اوقات فراغت در تابستان برای دانش آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی رایگان برگزار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر مدیران مشغول مشخص کردن فعالیت‌های تابستانی تا ۲۰ خرداد ماه هستند تا از این تاریخ دانش آموزان به سامانه همگام وارد شوند و ثبت‌نام خود را بر اساس رشته‌ها انجام دهند.

رمضانی ادامه داد: پایگاه‌های تابستانی از اول تیرماه در ۲ ظرفیت سامانه همگام و شبکه شاد با افزودن ظرفیت جدید به نام پایگاه تابستانی من باز می‌شود.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ساماندهی دانش آموزان در کلاس‌های مختلف از ۱۲ تیرماه صورت می‌گیرد، هر دوره هفت هفته است.

رمضانی با بیان اینکه در هر پایگاه تابستانی هر دانش آموز یک مهارت می‌آموزد، توضیح داد: دوره‌های تابستانی به این صورت که معلمان با دانش آموزان تعامل دوسویه دارند و بر اساس نیاز و تنوع دانش‌آموزان برنامه‌ها به آنها ارائه می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان در مناطق محروم و کمتر برخوردار اطلاعات کمی در خصوص برخی از رشته‌ها دارند، یک کارگروه تولید محتوا در برخی از رشته‌ها تشکیل شد.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پس از تشکیل کارگروه تولید محتوا، استادانی از سراسر کشور مشغول تولید محتوا شدند که این محتوا نیز در کانال پایگاه تابستانی قرار گرفت.

رمضانی اظهار داشت: دانش آموزان در استان و شهرستان‌های کشور از این اطلاعات بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند نسبت به رشته‌های مختلف اطلاعات کسب کنند.

وی عنوان کرد: همچنین پوستر پایگاه اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان رونمایی شد، دبیرخانه این کار در استان زنجان قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های جدی این است که در حوزه سیاست‌های راهبردی فعالیت داشته باشیم و تلاش شده که در مناطقی که ستاد کرونا وضعیت را سفید اعلام کرده، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

رمضانی افزود: به همین منظور، مراکز اردوگاه‌ها، کانون‌ها، مراکز ورزشی و دارالقرآن‌ها ظرفیت مناسبی برای فعالیت حضوری دانش آموزان در ایام تابستان است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های تربیتی باید چهره به چهره صورت گیرد، گفت: با اخذ مجوز ستاد مقابله با کرونا در برخی مناطق امکان حضور دانش‌آموزان میسر می‌شود و همچنین سایر دانش آموزان از محتوای شبکه شاد می‌توانند بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: دوره‌های اوقات فراغت برای همه مقاطع تحصیلی تهیه شده است.

غنی کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در شاد

نیلوفر شرفی مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا به برنامه‌هایی برای توسعه و بهبود قابلیت‌های شبکه شاد در تابستان اشاره کرد و گفت: نگاه کلی در این برنامه ها غنی کردن اوقات فراغت دانش آموزان با فعالیت های مناسب و آماده کردن آن ها برای سال آینده است برای همین کانون های فرهنگی تربیتی مانند سال گذشته در شاد فعال هستند. فعالیت های دیگری هم برای اوقات فراغت دانش آموزان در نظرگرفته شده است.

شرفی خاطرنشان کرد:خدمت تدریس برتر که پیشتر رونمایی شد دانش آموزان را کمک می کند تا اگر علاقمند به یادگیری و تمرین بیشتر هستند، خودشان را برای سال بعد آماده کنند.

فعالیت ۴۰۰ پایگاه اوقات فراغت برای دانش آموزان استثنایی

سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی هم از آغاز فعالیت ۴۰۰ پایگاه اوقات فراغت ویژه دانش‌آموزان استثنایی از ۱۰ تیرماه با حضور هشت هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه، خبر داد.

رییس سازمان آموزش و پرورش درباره آغاز برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، اظهار داشت: در کنار سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۲۰تیرماه سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی نیز آغاز خواهد شد.

وی بابیان این‌که فرصت تابستان زمان بسیار خوبی برای برنامه‌ریزی‌های مدون و باکیفیت است، افزود: فعالیت ۴۰۰پایگاه اوقات فراغت تابستانی از ۱۰تیرماه با حضور هشت هزار دانش‌آموز استثنایی آغاز می شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: رویکرد فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت در تابستان جاری خانواده محور و مهارت محور است و این فعالیت‌ها در حیطه‌های دینی، اجتماعی، مهارتی، ادبی و ورزشی انجام خواهد شد.

حسینی گفت: از ایام تابستان و اوقات فراغت تابستانی باید برای آماده‌سازی دانش‌آموزان به منظور شرکت در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان عادی و شانزدهمین دوره مسابقات قرآن و مسابقات هنرهای آوایی و نمایشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نهایت استفاده را برد.

وی خواستار گسترش پویش‌های فرهنگی ورزشی شد و گفت: پویش کتاب‌خوانی خانوادگی، پویش عاشورایان، جشنواره بازی‌های بومی محلی و جشنواره‌های نشاط از جمله برنامه‌های هویت آفرین سال جاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

کد خبر: 19916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =