روزهای گرم تئاتر

بعد از بیش از یک سال رُکود و سکون در روند اجراهای آثار نمایشی، بالاخره شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر در این روزها هستیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از گذشت یک ماه ونیم از صدور ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر از سرگیری فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی از هجدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌بردن از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان، این روزها ۲۹ نمایش در ۱۷ تالار نمایشی تهران روی صحنه است که با  استقبال تالارها و هنرمندان از این روند شور و گرمای خاصی را به تماشاخانه‌ها بازگردانده است. در این میان هفت اثر دیگر در صف اجراهای آثار تئاتری پایتخت هستند که با هم مروری  به تعدادی از این نمایش‌ها خواهیم داشت:

دکتر نون مهمان تازه تئاترشهر

نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» به کارگردانی هادی مرزبان  بر اساس داستانی به همین نام نوشته شهرام رحیمیان به صحنه می‌رود که در خلاصه داستان آن آمده: «اسفندیار و ملک‌تاج از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای ۱۳۳۲از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد نخست وزیر انجام دهد که با مخالفت او مواجه می‌شود. اسفندیار به زندان می‌افتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل و هر بار با مقاومت دکتر نون رو برو می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز می‌شود...»

مهدی فخیم‌زاده، صدرالدین زاهد، شیوا مکی نیان، شیرین بینا و کامبیز امینی بازیگران این نمایش هستند که از نیمه مرداد سال جاری در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

افسانه ببر در تالار چهارسو

صدرالدین زاهد بازیگر، دراماتورژ و کارگردان تئاتر قرا راست از نیمه تیرماه در تالار چهارسو نمایش افسانه ببر به نویسندگی داریو فو را به روی صحنه ببرد. او که چند سالی است از فرانسه بازگشته است، پیشتر این متن را در تماشاخانه شهرزاد و جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برده بود. او زاهد توانسته در تلفیق تکنیک‌های شرقی از چین تا ایران به بیان قابل اعتنایی از یک کمدی برگرفته از افسانه‌های چینی برآید و در این زمینه تمام سعی خود را کرده که همه چیز باورمند و لذت‌بخش تلقی شود.

داستان باغ وحش» ادوارد آلبی در تئاتر شهر

 از ۱۰ تیرماه نیز قرار است  نمایش «داستان باغ وحش» نوشته ادوارد آلبی را در یکی از سالن‌های مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود. این اثر نمایشی ۳ بازیگر دارد که مهدی زمین پرداز، بهار نوحیان و خودم در آن به ایفای نقش می‌پردازیم. طراح صحنه نمایش نیز میثم نویریان است. این نمایشنامه تک پرده‌ای ۲ کاراکتر به نام‌های جری و پیتر دارد و چالش‌هایی بین این ۲ که هر کدام از طبقه اجتماعی و اقتصادی متفاوتی هستند در یک پارک رخ می‌دهد.

«تن‌ها» به تالار سایه رسید

از اوایل تیرماه نیز تالار سایه میزبان نمایش تن‌ها به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی خواهد بود. نمایش‌نامه نمایش تن‌ها به اقتباس از کتاب «سرباز کوچک امام»، تألیف فاطمه دوست‌ کامی نوشته شده است و روایتی از اسارت ۱۰۰ نفر از رزمندگان ایرانی و زندانی کردن همه آنها در یک اتاق ۱۲ متری توسط نیروهای بعثی است در حالی که که بسیاری از آن‌ها زخمی و مجروح هستند.

کیوان احمدی، امیررضا حشمی‌پور، محمدجواد حشمی‌پور، امیرارسلان خالویی، فردین شاه‌حسینی، هادی شیخ‌الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج‌بخارایی و محمد نیازی در نمایش تن‌ها ایفای نقش می‌کنند.

نمایش برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت در تماشاخانه سرو

همچنین نمایش «خاطرات خانه ای که ...» بر اساس نمایشنامه ای از کامران شهلایی و کارگردانی امین اشرفی از روز یکشنبه ۶ تیر در تماشاخانه سرو اجرا می شود. در نمایش «خاطرات خانه ای که ...» که از سوی منتقدان در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت برگزیده شده بود  سیروس سپهری، رستا رضوی، حمیدرضامرادی، بنیامین صیادی نیا، کیانا سپهری به ایفای نقش می پردازند. این نمایش، داستان خانواده‌ای کرمانشاهی در سال ۱۳۶۵ را روایت می‌کند که روزگار خوشی را در کنار هم سپری می‌کنند. در التهاب روزهای جنگ، خانواده در کنار هم جمعه‌ها ناهار را کباب می‌خورند. تا این‌که در یکی از همین جمعه‌های دوران جنگ، بمب جنگنده‌های بعثی روی سر آنها هوار می‌شود. همه‌ خانواده شهید می‌شوند به غیر از یک نفر. آن‌که زنده می‌ماند باید سال‌های سال غم نبودن دیگران را بر دوش کشیده و با خاطرات آنها زندگی کند.

رونمایی از «غلامرضا لبخندی» در تئاتر شهر

نمایش «غلامرضا لبخندی» به نویسندگی کهبد تاراج از ۹ تیزماه در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود. این نمایش قصه خفاش شب است که سال ۷۶، ۹ زن و یک کودک را کشت و بازیگران آن  تینو صالحی، بهروز پناهنده، الهام شعبانی، غزاله جزایری، لبخند بدیعی، رضا بهرامی، حمید ملاحسینی، سمیه برجی، نجلا نظریان، مسعود انتظاری و غزاله رشیدی هستند.

تئاتر شهرزاد میزبان برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی و یک نمایش کمدی

از ۵ تیرماه نیز نمایش کمدی «خیر نبینی سعیده» به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی علیرضا احمدی خیری روی صحنه می‌رود. در این اثر امیررضا کوشانی در ۱۱ نقش متفاوت به ایفای نقش می‌پردازد و موسیقی نیز برعهده گروه دراج (یزدانمهر مشیدی، امیر رفیعا) است.

همچنین «نفس کشیدن» یکی از نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی به نویسندگی و کارگردانی سپهر حیدری نژاد از ۱۷ خرداد ساعت ۲۰  در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. بهار رضی زاده و سپهر حیدری نژاد بازیگران نمایش"نفس کشیدن"هستند.

برادران هاشمی بدون هدایت در سنگلج

برادران هاشمی نیز از ۲۰ خرداد  نمایشی با نام «خانواده آقای هاشمی» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. متن این نمایش نوشته علی عامل هاشمی است که خودش هم کارگردانی آن را بر عهده دارد و هادی عامل هاشمی، دیگر برادر هاشمی، به عنوان تهیه کننده و مشاور کارگردان، برادر جوان‌تر خود را در اجرای این اثر همراهی می‌کند.

داستان این نمایش درباره خانواده‌ای است که یک سال از فوت مادرشان می‌گذرد. نیمی از این خانواده در کار تعزیه‌خوانی هستند و نیمی دیگر در کار نمایش‌های شادی‌آور ایرانی و از این راه گذران زندگی می‌کنند. پیش از این پدر این خانوانده فوت کرده و حالا هم که یک سال از درگذشت مادرشان می‌گذرد، ماجراهایی برای آنان رخ می‌دهد و ...

کد خبر: 19865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =