اجرای طرح آمبلیوپی برای ۶۰ هزار کودک کردستانی

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان با اشاره به آغاز اجرای طرح آمبلیوپی در استان گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۶۰ هزار نفر از کودکان مشمول طرح، مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، ناصر کریمیان اظهار داشت: طرح بینایی سنجی از ۲۰ خرداد جاری در سطح شهر و روستاهای استان آغاز شده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته پایگاه ثابت راه‌اندازی نشده و غربالگری کودکان در پایگاه‌های سیار و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی افزود: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان  اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

وی به ارائه گزارشی از اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق برش کشوری و با توجه به شیوع ویروس کرونا ۳۲ هزار  نفر از کودکان سه تا ۶ سال مشمول باید تحت پوشش طرح قرار می گرفتند که این تعداد در کردستان به ۶۴ هزار نفر یعنی ۲ برابر برش تعیین شده رسید.

کریمیان افزود: با همکاری ادارات بهزیستی شهرستان‌ها، مراکز بهداشتی و موسسات مجری طرح در قالب این طرح از کم‌بینایی و نابینایی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از کودکان مشمول طرح پیشگیری شده است که ۶۶۹ نفر از این کودکان آمبلیوپی تشخیص داده شده و در راستای انجام معاینات تخصصی‌تر و درمان به‌ موقع به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند.

وی سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست، برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا ۶ ساله خود به پایگاه های سنجش بینایی در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال ۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هرسال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

کد خبر: 18566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =