ادامه اتحاد کفائی علیه تروریسم

با فرا رسیدن سالروز صدور فتوای جهاد کفایی مرجعیت عراق علیه گروه تروریستی داعش، داده‌های موجود نشان می‌دهد که همچنان ساختار امنیتی بغداد در حال مبارزه با این ویروس است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حدود هشت سال از صدور فتوای تاریخی مرجعیت عراق برای مبارزه با داعش می‌گذرد و حالا در سالروز آن رییس‌جمهوری عراق ضمن یادآوری فتوای جهاد کفایی توسط مرجعیت عالی دینی عراق، تکمیل این پیروزی را در گرو سه شرط دانست.

اتمام داعش و شروع جنگ سرد

میدل ایست نیوز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «برهم صالح، رییس جمهوری عراق روز گذشته با انتشار توئیتی سالروز صدور فتوای جهاد کفایی توسط مرجعیت عالی دینی را یادآوری و تاکید کرد که پیروزی تنها با سه شرط کامل خواهد شد». صالح گفت: با افتخار سالروز صدور فتوای جهاد کفایی را که توسط آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی اعلام شد به یاد می‌آوریم و یاد آنان که به این خدا در لحظه چالش سخت لبیک گفتند را زنده نگه می‌داریم. رییس جمهوری عراق در ادامه افزود: وطن با همبستگی عراقی‌ها از ارتش، حشدالشعبی و پیشمرگ از پلیدی تروریسم پاک شد.

میدل ایست نیوز در گزارش خود مدعی شد برهم صالح در سالروز این فتوا با تاکید بر آثار عمیق این اقدام از سوی مرجعیت شیعه تاکید کرد که این پیروزی تنها با سه شرط تثبیت کشوری مقتدر، تحکیم حاکمیت قانون و حکومتی صالح و حکیمانه، کامل خواهد شد.

هفت سال قبل در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعه در عراق در پی اشغال شهرهای عراق و سقوط پیاپی مناطق این کشور توسط تروریست‌های داعش، فتوای جهاد کفایی در دفاع از عراق و اماکن مقدسه آن را صادر کرد.

حالا با گذشت قریب به هفت سال از اعلام این فتوا شرایط در خصوص امنیت داخلی در عراق با چالش‌هایی همراه است. کشور عراق از شرایط جنگ و بحران سخت عبور کرده و درگیر یک نبرد تمام عیار اطلاعاتی شده است. این در حالی است که مشاور امنیت ملی عراق روز گذشته در نشست هیئت ملی هماهنگی اطلاعاتی تأکید کرد که جنگ این کشور جنگ اطلاعاتی است و باید اهداف دشمن را برملا کرد.

بر این اساس شبکه خبری روسیا الیوم با انتشار گزارشی در رابطه با این نشست نوشت: «قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در نشست روز گذشته با بیان اینکه عراق در معرض یک نبرد اطلاعاتی تمام عیار است خاطر نشان کرد که درخواست‌های طایفه‌ای با جدیت و قدرت از سوی نیروهای امنیتی ما پاسخ داده می‌شود. سوپاپ اطمینان در نجف اشرف (سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان) و نیز نزد رهبران جامعه و عشایر عراقی است که چون سد استواری در برابر هرگونه تلاش برای ضربه زدن به امنیت و صلح داخلی هستند. جنگ کنونی ما جنگ اطلاعاتی است و باید با دقت و جدیت اهداف دشمن را برملا کنیم و حملات پیش‌دستانه انجام داده و جنایتکاران را به دادگاه تحویل دهیم».

تاکید بر برگزاری دادگاه عوامل تروریستی در عراق در حالی از سوی مشاور امنیت ملی این کشور صورت گرفت که دادگاه کیفری استان صلاح‌الدین عراق روز گذشته (دوشنبه) دو حکم اعدام را برای مفتی شرعی تشکیلات القاعده در این استان صادر کرد.

در همین راستا خبرگزاری العراقیه در گزارشی با اشاره به احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی عراق در قبال مفتی شرعی القاعده در این کشور نوشت: «شورای عالی دستگاه قضایی در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این تروریست در سخنان خود اعتراف کرد که به عنوان مفتی شرعی در گروهک‌ تروریستی القاعده فعالیت داشته و از جمله بنیانگذاران آن در دستگاه قضایی الشرقاط محسوب شده و دیدارهای متعددی با تروریست ابو مصعب الزرقاوی (رهبر سابق تشکیلات القاعده در عراق) داشته است».

این شورا گزارش داد که این تروریست اعتراف کرده که فتواهایی برای ترور نیروهای ارتش و پلیس عراق صادر کرده و علاوه بر این‌ها در چند آدم‌ربایی، قتل و نیز حمله به نیروهای پیشمرگ شرکت داشته است. شورای عالی دستگاه قضایی عراق افزود: «این فرد مسئول مرکز اطلاعات منطقه جنوب موصل در تشکیلات القاعده بوده و برای تروریست‌ها سلاح خریداری می‌کرده و در برهه‌ای هم مسئول تقسیم دستمزد داعشی‌ها بوده است».

طبق بیانیه شورای یاد شده، دادگاه کیفری استان صلاح‌الدین بر اساس ماده چهار قانون مبارزه با تروریسم شماره ۱۳ سال ۲۰۰۵ و ماده ۴۰۶ قانون تحریم‌های سال ۱۹۶۹، برای این تروریست دو حکم اعدام صادر کرد.

فاز جدید مبارزه با تروریسم

شناسایی و اجرای عملیات دستگیری در کنار برگزاری دادگاه کیفری برای عوامل القاعده و داعش در عراق در حالی کماکان در دستور کار نیروهای مسلح این کشور قرار دارد که در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند شرایط داخلی عراق از بحران سخت سراسری عبور کرده و وارد مرحله جدیدی از تقابل با بحران، آنهم به صورت لکه‌ای شده است؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد ادامه نبرد علیه هسته‌های تروریسم تکفیری در استان‌های مخالف این کشور است.

عبور بغداد از چنین شرایطی در حالی واکنش‌های مختلفی را در داخل و خارج از این کشور به همراه داشته است که مرکز رسانه امنیتی عراقی از آغاز عملیات «شیرهای جزیره ۲» برای تعقیب تروریست‌های داعش در غرب کشور خبر داد.

بر همین اساس شبکه خبری سومریه نیوز با اشاره به اقدامات این مرکز نوشت: «در بیانیه مرکز رسانه امنیتی عراق آمده است که فرماندهی نیروهای زمینی و یگان‌های وابسته به آن صبح دیروز (دوشنبه) عملیات «شیران جزیره۲» برای تعقیب تروریست‌های داعش در غرب عراق را آغاز کردند. این عملیات با پشتیبانی نیروی هوایی و جنگنده‌های ارتش در بیش از ۱۰ محور آغاز شده است و در این راستا فرماندهی عملیات مشترک از در پیش گرفتن روش تعقیب بقایای داعش خبر داد».

تحسین الخفاجی، سخنگوی عملیات مشترک عراق گفت که نیروهای عراقی از طریق این روش در ممانعت از نفوذ تروریست‌ها به ویژه در کرکوک و دیگر مناطقی که شاهد نقص‌های امنیتی هستند، موفق شدند.

تنها یک ماه از آخرین عملیات تروریستی داعش در بغداد میگذرد و با وجود این قبیل حوادث، برخی تحلیلگران مسائل امنیتی معتقدند ساختار ضد تروریسم در عراق نمره قابل قبولی را در مواجه با چنین پدیده‌ای اخذ میکند.

در آخر باید خاطر نشان کرد فتوای مرجعیت شیعه در سال ۲۰۱۴ میلادی باعث شد تا یکی از ابر بحران‌های تروریستی جهان در خاورمیانه از سوی شیعیان و شهروندان عراقی کنترل و مدیریت شود. بحرانی که در سالروز صدور فتوای جهاد کفائی علیه آن قرار داریم. فتوایی که به اعتقاد اغلب ناظران مسائل بین‌الملل توانست آرامش را برای ساکنان کره خاکی به ارمغان بیاورد. اگر شاهد بروز چنین رخدادی در تاریخ عراق نبودیم، کمتر تحلیلگری میتوانست آینده معینی را پس از شیوع ویروس تروریسم تکفیری برای امنیت خاورمیانه و جهان ترسیم کند.

گزارش : اردشیر حبیبی

کد خبر: 18396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =