خداحافظی با نتانیاهو

خروج نتانیاهو از ساختار قدرت و تایید کابینه نفتالی بنت به خوبی نشان می‌دهد که نزدیکترین یار نخست‌وزیر پیشین اسرائیل چگونه او را کنار زد و حالا باید منتظر دوران جدیدی از مدیریت در تل‌آویو باشیم.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ سال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو کابینه جدید را به رأی گذاشت و در نهایت با غاطبه آرا به نفتالی بنت رای اعتماد داد.

پایان بنیامین

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو پس از بیش از یک دهه مسئولیت، در عمل با نخست‌وزیری اسرائیل خداحافظی کرد و آنچه در کنست رخ داد عدم ائتلاف راستگراها با وی و پیروزی حزب یمینا بود؛ رخدادی که در نهایت باعث روی کار آمدن نفتالی بنت و رای اعتماد کنست به وزیر جوان صهیونیست‌ها شد.

در همین راستا شبکه خبری اسکای نیوز عربی با انتشار گزارشی در این رابطه مدعی شد، نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا با رای کنست، سکانداری کابینه تغییر را به دست گرفت؛ به عبارتی دیگر کنست با اکثریت آرا یعنی با ۶۰ رأی موافق و ۵۹ رأی مخالف به دولت جدید رأی اعتماد داد.

اسکای نیوز با اشاره به رأی اعتماد کنست به نفتالی بنت و همراهی احزاب چپ و عربی با حزب یمینا نوشت: «بنت در سخنرانی مقابل کنست که قبل از رأی‌گیری ایراد کرد، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و رئیس حزب لیکود و همسرش ساره تشکر کرد و متعهد شد به فعالیت‌های شهرک‌سازی از جمله در منطقه ج در کرانه باختری ادامه دهد». وی در واکنش به فریادهای اعضای نمایندگان مخالف گفت: «در بالا بردن صدایتان، بالا بودن فقدان دولت در دوره‌ شما موضوعی قابل تأمل است. مساله‌ای که با صدای بلند به نتیجه مطلوب برای اسرائیل ختم نمیشود و تنها راه حل برون رفت از بحران فعلی تشکیل دولت و کابینه است».

فریادها و اقدامات خارج عرف نمایندگان احزاب راست‌گرای مخالف ادامه داشت. آنها فریاد می‌زدند، دروغگو به خانه‌ات برو. تعدادی از نمایندگان از جمله اعضای فراکسیون صهیونیسم بتسلئیل سموتریچ و ایتمار بن غفیر نیز از سالن خارج شدند. نفتالی بنت همچنین از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل مواضع حمایت‌گرانه‌اش از اسرائیل در دور اخیر جنگ با غزه و تعهد راسخش به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی تشکر کرد.

نخست وزیر جوان اسرائیل به نقل از بایدن گفت: «تا زمانی که تمام کشورهای منطقه اسرائیل را به عنوان کشور یهودی به رسمیت نشناسند، صلح در منطقه به وجود نخواهد آمد». بنت همچنین قول داد، رژیم صهیونیستی را به عنوان دولت قومیتی برای ملت یهود و به اصطلاح دولت دموکرات قوی حفظ کند.

وی ریاست دولت تغییری را بر عهده می‌گیرد که با یائیر لاپید، رهبر حزب آینده‌ای هست و احزاب راست‌گرا، میانه رو و چپ‌گرا تشکیل داده‌اند. رئیس حزب آینده‌ای هست با تکمیل توافق ائتلافی با هفت حزب اردوگاه تغییر دولتش را به کنست تقدیم کرد. طبق توافق‌های ائتلافی، نفتالی بنت تا اوت ۲۰۲۳ نخست‌وزیر خواهد بود و لاپید در طول این دوره وزیر خارجه رژیم صهیونیستی است و پس از آن تا پایان دوره کنست فعلی در نوامبر ۲۰۲۵ میلادی، لاپید نخست‌وزیری را بر عهده خواهد گرفت. طبق این گزارش، کابینه دولت جدید رژیم صهیونیستی متشکل از ۲۸ وزیر است و ائتلاف دولتی از ۲۵ نماینده از احزاب میانه، ۱۹ نماینده از اردوگاه راست، ۱۳ نماینده از احزاب چپ و چهار نماینده عرب تشکیل شده است.

بنت همچنین وعده داد مثل آنچه بین اسرائیل و امارات روی داده، برای گسترش دایره "صلح با ملت‌های منطقه" تلاش کند.نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی در ادامه به فلسطینی‌ها هشدار داد و گفت، "خشونت با مشت آهنین روبه‌رو خواهد شد". او همچنین حماس را به "دیواری از آتش" تهدید و تاکید کرد ادامه آرامش منجر به پیشرفت اقتصاد و عدم برخورد خواهد شد.

رهبر حزب یمینا همچنین قول داد، دولتش برای بازگرداندن شهروندان اسرائیلی اسیر شده در غزه تلاش خواهد کرد. او این تلاش را مسئولیت مقدس خواند. او در این سخنرانی ادعاهای تکراری صهیونیست‌ها علیه ایران را نیز مطرح و ادعا کرد که ازسرگیری توافق هسته‌ای اشتباه خواهد بود و اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

آخرین میدان‌داری نتانیاهو

اما پیروزی بنت نه تنها واکنش‌های مختلفی را در اسرائیل به دنبال داشت بلکه نتانیاهو، نخست‌وزیرِ در حال کناره‌گیری رژیم صهیونیستی مدعی شد که برای یک میلیون اسرائیلی فرستاده شدم و به خاطر آنها به ماموریت بزرگ که تضمین موجودیت و امنیت اسرائیل است، ادامه خواهم داد.

در این رابطه سایت خبری النشره با اشاره به واکنش بنیامین نتانیاهو مقابل رأی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) نوشت: «نخست‌وزیر اسبق اسرائیل در جلسه رأی اعتماد به دولت نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا مدعی شده است که دستاوردهای بسیار و بی‌سابقه‌ای نظیر مقابله با کرونا و حرکت به سمت اقتصاد باز را برای اسرائیل رقم زدیم».

وی خاطر نشان کرد: «ما با قدرت به مقابله با ایران در خصوص ممانعت از دستیابی‌اش به سلاح هسته‌ای پرداختیم و قاطعیت ما در مقابله با ایران دولت سابق آمریکا را واداشت که از برجام خارج شود». نتانیاهو همچنین تاکید کرد که توافقنامه‌های ابراهیم ما را از معادله «زمین مقابل صلح» به سمت «صلح مقابل صلح» سوق داد و ما از هیچ وجب از خاک‌مان صرف نظر نکردیم و با چهار کشور عربی روابط‌مان را عادی کردیم و موفق شدیم آمریکا را به انتقال سفارتش به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت‌مان بر جولان متقاعد کنیم. عملیات‌ بسیار جسورانه در عمق خاک دشمن داشتیم، به تهران رسیدیم و کارهای فرای تصور انجام دادیم».

نتانیاهو همچنین با بیان تردید نسبت به شایستگی بنت در پست جدیدش قول داد، برای براندازی دولت تغییر در اسرع وقت در صورت رأی اعتماد کنست به آن، تلاش کند و به زودی به قدرت بازگردد. نتانیاهو با سابقه بیش از یک دهه نخست‌وزیری در تل‌آیو تاکید کرد که نخست‌وزیر قوی اسرائیل باید بداند چطور به رئیس‌جمهوری آمریکا نه بگوید و چطور با تشکیل کشور فلسطین مقابله کند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: «ایرانی‌ها امروز جشن می‌گیرند. می‌بینیم چطور لاپید با بنت و منصور عباس با ایران مقابله خواهد کرد؟». نخست‌وزیر در حالِ کناره‌گیری، انتقادات شدیدی از بنت کرد و او را به فریبکاری بزرگ که مردم فراموش نخواهند کرد، متهم ساخت و شعار سرقت هزاران رأی راست‌گراها را سرداد و گفت که بنت این رأی‌ها را به سمت چپ‌گراها منتقل کرد.

در آخر باید خاطر نشان کرد نفتالی بنت پس از آنکه سال‌ها یکی از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو بود، در نهایت از رهبر حزب لیکود فاصله گرفت و به فردی با نفوذ در انتخابات ماه مارس ۲۰۲۱ و در نهایت به دشمن نخست‌وزیر و پایان دهنده دوران او تبدیل شد. فردی که حالا به اعتقاد تحلیلگران مسائل اسرائیل سکان کابینه رزیم صهیونیستی را در دست دارد و همانقدر که توانست احزاب مختلفی را در جهت مقابل نتانیاهو همراه سازد، میتواند در اتخاذ تصمیم‌های حیاتی در اسرائیل دور از تصور سیاستمداران عمل کند.

موضوعی که به اعتقاد برخی از کارشناسان سیاست داخلی در سرزمین‌های اشغالی، نوید فصل جدیدی از ساختار سیاسی و مدیریت سیاسی- امنیتی در رژیم صهیونیستی را می‌دهد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 18257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =