رتبه ۱۰ ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای/ به پیمان پاریس نپیوستیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران به پیمان پاریس نپیوسته و  از مزایای آن استفاده نمی‌کند اعلام کرد: رتبه دهم را در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای داریم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، عیسی کلانتری در «مراسم رونمایی از برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست» که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: محیط زیست جهان به هم پیوسته است. حداقل از ۲۵ سال پیش به خاطر می‌آورم که رهبر معظم انقلاب مرتب در سخنرانی‌های مختلف یادآوری کردند که شدت مصرف انرژی در کشور باید کاهش پیدا کند.

وی افزود: شدت مصرف انرژی در ایران نه تنها کاهش نیافته است بلکه از ۰.۲۱ به ۰.۲۳ افزایش یافته است.

کلانتری با اشاره به مزایای کاهش شدت مصرف انرژی گفت: کاهش مصرف انرژی باعث جلوگیری از آلودگی زمین می‌شود. ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما جزء ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای دنیا هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ما پیمان پاریس را نپذیرفتیم و از منافعش هم برخوردار نیستیم. آلایندگی‌ها هم در کشور ادامه دارد. حل مشکلات در این بخش‌ها به فرهنگسازی مرتبط است. کاش سیاستگزاران بفهمند که بدون محیط زیست، کشور قادر به ادامه حیات نیست.

کاهش ۴۵ میلیارد متر مکعبی آب‌های تجدیدپذیر

کلانتری اظهار کرد: ۴۰ سال قبل، ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور داشتیم. بارش‌های ما در این مدت ۱۵ درصد کم شده است. این میزان کاهش یعنی ۲۰ میلیارد متر مکعب باید از منابع آب سطحی کم می‌شد اما امروز ۴۵ میلیارد متر مکعب آب‌های تجدیدپذیر ما کم شده است.

وی اضافه کرد: این مسئله به مفهوم توجه نکردن به پایداری است. ما توسعه پایدار را شوخی تلقی کرده‌ایم اما امروز توسعه پایدار در دنیا یک واقعیت است. خوشبختانه مردم واقعا حرف شنو هستند. وقتی منافع خود را در درازمدت و کوتاه مدت می‌فهمند و می‌دانند که نسل‌های دیگر هم باید در این سرزمین زندگی کنند، به این مباحث توجه می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما باید  تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را متوجه این نکته کنیم که منافع بلند مدت کشور را قربانی امروز نکنند.

کلانتری افزود: اینجاست که ارتقای فرهنگ محیط زیست به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هم عموم مردم و هم خواص ضروری می‌شود و می‌توانیم با کمک هم به این هدف دست یابیم. امیدوارم با اجرایی شدن مصوبات، کمکی به حفظ حقوق نسل‌های بعد شود.

کد خبر: 18175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =