استقبال ۱۰۰۰ کارفرما طی یک ماه از طرح بخشودگی جرائم

مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس از بدهی حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی ۷۸ هزار کارفرمای استان خبر داد و گفت: در یک ماه اخیر نزدیک به هزار کارفرما برای استفاده از طرح بخشودگی جرائم درخواست خود را ثبت کردنــد که این فرصت می‌تواند این کارفرمایان را از طرح بخشودگی بهره‌مند کند.  

ابراهیم کشاورز در گفتگو با آتیه آنلاین، با اشاره به اجرای طرح بخشودگی جرائم کارفرمایان در استان گفت: در سالهای گذشته کارفرمایان اســتقبال خوبی از این طرح داشتند و استان فارس جزء استانهای پیشرو در این زمینه بوده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس میزان مطالبات معوقه کارفرمایان در سطح استان را نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: یکی از بدهکاران کارخانه مخابرات راه دور است که ۶۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار اسـت کــه در صورت راه اندازی کارخانه می‌تواند از این فرصت بخشودگی جرائم که نیمی از این بدهی است، استفاده کند.

۷۸ هزار کارفرمای بدهکار

کشاورز با بیان این که نزدیک به ۸۷ هزار کارفرما در سطح استان فارس به تأمین اجتماعی بدهکار هستند، اعلام کرد: در یک ماه اخیر نزدیک به هزار کارفرما برای استفاده از طرح بخشودگی جرائم درخواست خود را ثبت کردند که این فرصت میتواند این کارفرمایان را از طرح بخشودگی بهره مند کند.

وی تصریح کرد: کارفرمایان با داشتن شرایط لازم، میتوانند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون و حداکثر تا پایان تیرماه سال جاری، درخواست تعیین تکلیف بدهی هایی که تا اسفند ماه سال گذشته به مرحله قطعیت رسیده اند را در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به آدرس  es.tamin.ir ثبت کنند و از طرح بخشودگی جرائم برخوردار شوند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس تأکید کرد: در این راستا چنانچه کارفرما هر یک از قسطهای بدهی خود را در مهلت مشخص شده پرداخت نکند و یا در مدت یک سال پس از تقسیط یا در طول دوران تقسیط (در مواردی که تقسیط بیشتر از یک سال است) نسبت به کاهش سطح اشتغال تعیین شده کارگاه اقدام نماید، بدهی تبدیل به حال شده و مطالبه می شود و مجددا تقسیط نخواهد بود.

امنیت اجتماعی با گسترش بیمه

کشاورز افزود: یکی از مؤلفه های امنیت اجتماعی در هر استان افراد تحت پوشش بیمه است، برخی از استانها پوشش بیمه ای تا ۷۰ درصد دارند و در فارس این رقم ۵۰ درصد است که در افزایش افراد تحت پوشش نیازمند همت کارفرمایان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش افراد تحت پوشش بیمه میتوان در زمان بحرانی مانند کرونا که باعث بیکاری قشری از جامعه شد، با پرداخت حق بیمه بیکاری میزان خسارتها را کاهش داد، هر چند در سطح استان هم اکنون ۲۰ هزار نفر در سطح استان از بیمه بیکاری استفاده می کنند که ماهانه ۸۰ میلیارد تومان به آنها پرداخت میشود.

معضل فرار بیمه ای

مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس تصریح کرد: یکی از دغدغه ما این است که بیمه شدگان توجه داشته باشند بر اساس ماده ۳۶ و ۳۹ قانون، کارفرما از بدو شروع فعالیت کارگر را بیمه کند و یکی از مشکلات ما در استان فارس عدم رعایت این موضوع است در صورتی که بیمه یک امر اجباری است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص تعهدات سازمان برای بیمه شدگان کارگران ساختمانی و قالیبافان گفت: افزایش افراد تحت پوشش بیمه سازمان در قالب کارگران ساختمانی و قالیبافان نیازمند تأمین منابع مالی توسط دولت است که به علت تأمین نشدن این منابع از سال گذشته افزایشی در بخش بیمه کارگران ساختمانی نداشتیم.

کسری ۷۰۰ میلیارد تومانی

کشاورز با تأکید بر این که هرگونه تعهدی برای سازمان منوط به تأمین منابع مالی است، ادامه داد: بر اساس آمار سالیانه نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان کسری منابع برای نزدیک به ۵۷ هزار کارگر ساختمانی در استان داریم که در کشور این رقم به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری منابع برای تحت پوشش قراردادن بیمه کارگران ساختمانی می رسد.

به ازای هر ۵ نفر تنها یک نفر

به گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس، در سطح این استان ۲۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه قالیبافان قرار دارند که از سال ۹۸ به دلیل عدم تأمین بار مالی بیمه شدگان افراد جدید متوقف شده است و از محل خروجی از هر ۵ نفر، یک نفر قالیباف بیمه می شود؛ زیرا سازمان تأمین اجتماعی نهاد عمومی غیردولتی است و هرگونه تعهدی برای سازمان نیازمند تعهد مالی است.

مصوبه گره گشا

کشاورز عنوان کرد: طرحی به مجلس ارائه شده است که منابع مالی برای بیمه کارگران ساختمانی از محــل ساخت و ســاز تامین شود کــه در صورت تصویب، دیگر کارگری برای بیمه شــدن در نوبت نخواهد بــود و در صورت تصویب تمــام کارگران بیمه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون فعلی ۱۵ درصد از مجموع عوارض ساخت و ساز برای بیمه شدگان کارگران ساختمانی در نظر گرفته شده که با تغییر ماده قانونی، درصدی از حداقل دستمزد بر اساس متراژ یعنی هر متر زیر بنا در نظر گرفته و پرداخت می‌شود.

کد خبر: 18121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =