طرح‌ریزی علیه انصارالله

تایید حضور نظامیان ارتش آمریکا در یمن از سوی کاخ‌سفید را باید شروع فصل جدیدی از تحولات میدانی و سیاسی در یمن دانست که احتمال می‌رود پیاده نظام ایالات متحده القاعده و داعش باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، یمن در افت و خیز تحولات سیاسی باز هم به کانون توجه رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شد. تنها ۷۲ ساعت از اظهارات مقامات واشنگتن مبنی بر اعلام رسمی حضور نظامیان این کشور در یمن میگذرد که انتشار این خبر واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

اشغالگری در پوشش مستشاری

در همین راستا سایت الخبر الیمنی در گزارشی مدعی شد، کاخ سفید در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که توصیه‌های نظامی و اطلاعات در پوشش فعالیت مستشاری محدودی به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در یمن ارائه می‌دهد.

در این بیانیه اینگونه عنوان شده که هدف از این توصیه‌های نظامی و اطلاعات محدود، آموزش‌های دفاعی و آموزشی بوده اما ماهیت اهداف دفاعی مشخص نشده است. از نظر ناظران آمریکایی، صحبت از این اهداف، پوششی برای ادامه حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن است که وارد ششمین سال خود شده است.

کاخ سفید در ادامه با اشاره به شمار نیروهای آمریکا در یمن نیز مدعی شد که تعداد کمی از نیروی آمریکایی برای جنگیدن با القاعده و داعش در یمن مستقر هستند البته واکنش‌ها به آن متفاوت بود.

این مسئله باعث شد تا برخی از تحلیلگران عربی حاضر در خاورمیانه با انتشار مطالب گوناگون، پرده از ادعای دروغین واشنگتن برداشته و خاطرنشان کنند که حضور ایالات متحده در یمن نه تنها در ماه‌های قبل رخ نداده بلکه پنتاگون و سیا برای مدت زمان چندین سال آن هم به شکل متوالی به بهانه مقابله با تروریسم به خصوص داعش و سازمان القاعده در یمن حضور دارد.

آمریکا درحالی مدعی حضور تعداد کم نیروهایش در یمن است که اشاره‌ای به حمایت‌های تسلیحاتی خود از ائتلاف متجاوز و به ویژه عربستان سعودی در طول جنگ یمن و استفاده از آنها علیه ملت غیرنظامی و بی‌سلاح این کشور نمی‌کند. حتی هیچگونه آماری در این میان از نوع تسلیحات غیرمتعارفی که آنها در اختیار ریاض طی این مدت گذاشته‌اند هم منتشر نشده است.

با وجود ادعای آمریکا مبنی بر این‌که نیروهای کمی از ارتش آنها در یمن برای مقابله با القاعده و داعش مستقر هستند، اما خطر این دو گروه طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است. شاید پنج سال قبل کمتر کارشناس مسلط به تحولات یمن میتوانست آینده سازمان القاعده و داعش در یمن را اینگونه تعبیر کند و مدعی شود که تروریسم تکفیری در یمن با جهش قابل توجهی در حال رشد و تامین بدنه تشکیلاتی خود در این جغرافیا است؛ چراکه آمریکایی‌ها خیلی نسبت به این جغرافیا ساکت و بی‌تحرک بودند.

مسئله‌ای که به اعتقاد اغلب تحلیلگران نسبت مستقیمی با حضور عربستان و آمریکا در یمن دارد. در واقع برخی از ناظران مسائل یمن بر این باورند که گروه‌های تحت حمایت مقاومت همان دسته از نیروهایی هستند که در خاورمیانه علیه تروریسم تکفیری در حال نبرد هستند و آنچه در مقابل آنها در حال بروز و ظهور است، حمایت غرب با پوشش مقابله با تروریسم از این پدیده بحران‌زا در شمال آفریقا و غرب آسیا است؛ مسئله‌ای که امروزه باعث رشد جهش یافته تروریسم و حرکت این مجموعه‌ها به سوی نقطه ثبات در کشورهای عربی و آفریقایی است.

تروریسم ابزار تامین منافع

این در حالی است که براساس گزارش‌ها و اسناد، آنها (اعضای القاعده و داعش) در کنار ائتلاف سعودی و اماراتی به رهبری واشنگتن با انصاالله و ارتش یمن می‌جنگند. موضوعی که به هیچ عنوان از سوی ریاض و واشنگتن نه تنها تکذیب نشده، بلکه تشویق برخی اعراب حاشیه خلیج فارس را نیز به دنبال داشته است.

از طرفی دیگر، برخی تحلیلگران با توجه به حضور چند ساله آمریکا در یمن، اعلام حضور از سوی این کشور را اخلال در سامانه آتش بس و روند صلح در این کشور اعلام کردند. به عبارت ساده‌تر برخی کارشناسان مسائل یمن بر این باورند که این اعلام حضور از سوی واشنگتن در پی طراحی جامعه اطلاعاتی غرب در محیط یمن و استفاده ابزاری از این مسئله است. اما حالا معاون وزارت اطلاع‌رسانی در دولت مستعفی یمن  اعلام کرد، که هیئت عمان برای طرح ابتکارعمل مورد توافق عربستان با انصارالله وارد صنعا شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار گزارشی مدعی شد که محمد قیزان، معاون وزارت اطلاع‌رسانی در دولت مستعفی یمن در توییتی نوشته است که هیئت عمان برای ارائه ابتکار عملی که دولت مستعفی، عربستان و نماینده آمریکا و سازمان ملل با آن موافقت کرده‌اند و شامل چهار بند است که به طور همزمان اجرایی می شود، به صنعا آمده است.

وی افزود، این چهار بند شامل بازگشایی فرودگاه صنعا با ضوابط و اصول مشخص، آتش بس، تسهیل ورود کشتی‌ها به بندر حدیده و برگزاری رایزنی‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی است. قیزان گفت، انصارالله خواستار بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر حدیده است و دولت مستعفی هم خواستار برقراری آتش بس است و آن را مقدمه اصلی همه مسائل انسانی می‌داند. انصارالله در حوزه پرونده انسانی، آتش بس را به لغو تحریم ناوبری در فرودگاه صنعا، رفع محدودیت‌های ورود کشتی‌ها به بندر حدیده مشروط کرده است.

این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که در واقع به دلیل پیشروی انصارالله و کمیته‌های مردمی در مأرب و بخشی از خاک سعودی درکنار عملیات‌های نیروهای مقاومت یمنی در عمق عربستان، ریاض را بر این داشت تا از واشنگتن بخواهد که به عنوان کنشگری جدی در تامین امنیت ملی سعودی ورود کند. موضوعی که برخی کارشناسان معتقدند میتواند آینده یمن را دستخوش تحولاتی جدی قرا ردهد؛ چراکه تا به این لحظه سعودی‌ها تا به این حد آشفته نبودند.

از سوی دیگر روزنامه ساندی تایمز در گزارشی در این رابطه نوشت: «اگر حضور چند ساله آمریکا در یمن نتواند ضامن صلح در این کشور و بحران پیش آمده برای عربستان باشد، باید در انتظار فصل جدیدی از مناسبات امنیتی و سیاسی در یمن و عربستان بود».

در آخر باید خاطرنشان کرد که اشغالگران آمریکایی نه تنها با هدف مقابله با تروریسم در افریقا حضور ندارند بلکه برخی بر این باورند که هدف ایالات متحده از انتشار این قبیل اخبار مبنی بر حضور رسمی در یمن را برای بهره برداری در مذاکرات و همچنین اعمال فشار بر انصارالله و مردم یمن دانست.

گزارش : اردشیر حبیبی

کد خبر: 18008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =