کانون های فرهنگی حیات بخش نهاد دانشگاه هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت:کانون های فرهنگی حیات بخش نهاد دانشگاه هستند و به این مجموعه جان تازه ای می دهند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا،  غلامرضا غفاری عصر چهارشنبه در  آئین اختتامیه نهمین جشنواره ملی رویش در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی اظهار کرد: هنگامی به دانشگاه بعنوان یک  نهاد اجتماعی می نگریم، طبعا از جامعه بزرگ صحبت می شود و این بزرگی تنها محدود به اقتضاء جغرافیایی نیست، بلکه منظور میزان تعاملات و تنوع مجموعه های اجتماعی، فرهنگی آن جامعه است.

وی گفت: دانشگاه به مصابه نهاد اجتماعی و فراتر از یک سازمان است و از بایسته ها و از ویژگی های برخوردار می شود تا تبدیل به یک دانشگاه به معنای واقعی کلمه شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: کانون های فرهنگی و اجتماعی  که از ظرفیت ها و ویژگی ها و کارایی هایی و تنوع اجتماعی برخوردار هستند، بسیار می توانند در پیرامون خود مثمر ثمر باشند.

وی با اشاره وجود به هفت هزار کانون فرهنگی اجتماعی و هنری و مذهبی در دانشگاه ها گفت: این هم به لحاط  کمیت و همچنین کیفیت قابل اهیمت است.

غفاری گفت: امروز که درحال برگزاری اختتامیه جشنواره رویش هستیم هرچند به اقتضاء شرایط فرصتی برای بازکردن مجموعه فعالیت های کانون های فرهنگی نیست، اما هنگامی که مرور می کنیم مشخص می شود که اساسا کانون های فرهنگی حیات بخش نهاد دانشگاه هستند و به دانشگاه جان تازه ای می دهند.

وی افزود: طبق این نگاه که فرهنگ بر اساس تجربه زیسته کنشگران از گذشته و مباحث تاریخی بهره می برد و بالندگی و زنده بودن خود را حفظ می کند و به دلیل اینکه برآمده از اراده و اختیار کنشکران است به آن افزوده می شود، بنابراین در تجارب زیسته معنای خود را برای ما حاصل می کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به فضای فعلی دانشگاه ها که خالی از حضور دانشجویان است گفت: در سال جاری و شرایط فعلی هنگامی که از مقابل دانشگاه ها گذر می کنیم، گویا هیچی نیست و همه چیز تعطیل است و احساس دیگری به انسان دست می دهد، گویا روح و نشاطی در فضا وجود ندارد.

وی ادامه داد: این در غیاب فرهنگ است و  براین مبناست که کانون ها فرهنگی دارای ویژگی های ممتازی هستند که این ویژگی ها در واقع نشاط و شادابی و سرزندگی در فضای دانشگاه و دربین دانشجویان ایجاد می کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه، فعالیت در کانون های فرهنگی را بسیار ارزشمند دانست و دلیل آنرا انجام نوآوری و اقدامات مبتکرانه از سوی کنشگران دانشجو از سرعلاقه، اختیار و تعهد و وظیفه شناسی دانست.

وی تاکید کرد: اقدامات فرهنگی دسته جمعی در قالب کانون های فرهنگی به افراد و مجموعه قدرت انجام کارهای جمعی، گفت و گو، انتقاد، و تحمل دیگران را می دهد و آنها را مقاوم می سازد.

وی خطاب به دانشجویان فعال در کانون های فرهنگی اظهار کرد: کار خود را دست کم نگیرید، کانون های فرهنگی حضور دانشجویان را نشان می دهد و این هنر بزرگ در جوامعی که می خواهند مسیر تعالی و پیشرفت را طی کنند با اهمیت است، چراکه از اثرگذاری و انتقال تجربه مناسبی برای خودتان و دیگران برخوردار است.

وی با تاکید بر این که، شکل گیری کانون های فرهنگی حاصل زحمات داوطلبانه یکایک دانشجویان است افزود: هرچه جلوتر آمده ایم این کانون ها قوت بیشتری گرفته اند و خود را اثبات کرده اند و ارتباط خود را با بیرون دانشگاه قوت بخشیده اند و این یک دستاورد بسیار بزرگی است، چراکه آنها را مجموعه های بیرون نیز به رسیمت شناخته اند.

وی در ادامه از مسوولان دانشگاه علامه طباطبایی برای برگزاری جشنواره ملی رویش و همچنین  همکاری مدیران فرهنگی و اجتماعی و معاونین آنها در دانشگاه ها بعنوان یاریگران این رویداد تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه این آئین که با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت همراه بود، از برگزیدگان نهمین جشنواره ملی رویش در بخش های مختلف با اهداء لوح تجلیل بعمل آمد.

کد خبر: 17939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =