یارکشی در تل‌آویو

اعلام موجودیت ائتلاف مخالفان بنیامین نتانیاهو به رهبری یائیر لاپید نه تنها یک زلزله سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به وجود آورد بلکه حالا دو چالش امنیتی برای آنها به وقوع پیوسته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ارتش رژیم صهیونیستی پس از تهدیدهای جنبش حماس از بیم اینکه تنش پیش‌بینی شده در قدس منجر به آغاز رویارویی جدید با این جنبش شود، به حالت آماده‌باش درآمد.

آخرین روزهای بنیامین

این در حالی است که دفتر رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که قصد دارد امروز (دوشنبه) توافق مخالفان درباره تشکیل دولت ائتلافی برای برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را به طور رسمی به نمایندگان ابلاغ کند. این به معنای کلیدخوردن روند رای‌گیری بر سر دولت آتی و تعیین سرنوشت سیاسی نتانیاهو است.

در همین راستا خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که بعد از ابلاغیه یاریو لیوین، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی، آمادگی‌ها برای رای‌گیری درباره دولت جدید کلید می‌خورد و احتمال دارد که این رای‌گیری روز چهارشنبه هفته جاری انجام شود.

به گفته برخی رسانه‌های اسرائیل، رئیس کنست از یائیر لاپید، رئیس حزب آینده‌ای هست و نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا خواسته، توافقنامه‌های مربوط به دولت ائتلافی را ارائه دهند و خاطرنشان کرده که لازم است در مورد جزئیات توافقنامه‌ها بحث عمومی انجام شود تا نمایندگان قبل از رأی‌گیری از ماهیت کابینه جدید مطلع شوند.

در همین اساس با استناد به توافق صورت گرفته بین لاپید و بنت، با وجود ماموریت لاپید برای تشکیل حکومت بر اساس توافق بین دو حزب اپوزیسیون، نفتالی بنت رهبر حزب یمینا در دو سال اول این حکومت چهار ساله، نخست‌وزیری رژیم را بر عهده خواهد گرفت و لاپید وزیر خارجه او خواهد بود. در دوسال بعدی نیز پست های آنها با یکدیگر جابجا خواهد شد، اما این اظهارات لیوین نگرانی‌ها نسبت به تلاش احتمالی حزب لیکود برای سنگ‌اندازی در مسیر تشکیل دولت تغییر را کاهش می‌دهد.

در این راستا مخالفان نتانیاهو در تلاش هستند که با تشکیل ائتلاف جدید، به ۱۲ سال پیاپی از قدرت وی پایان دهند، اما مساله اینجاست که باید ائتلافی که از سوی یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل اعلام موجودیت کرده، تا قبل از پایان مهلت در نیمه شب چهارشنبه، رأی اکثریت را در کنست کسب کند. اما برخی معتقدند که ممکن است دودستگی‌هایی در این ائتلافِ متناقض شکل بگیرد؛ ائتلافی که تنها عامل وحدت آن، دشمنی مشترک با نتانیاهو است. به همین دلیل حامیان نتانیاهو در تلاش هستند تا دودستگی‌هایی را در میان نمایندگان این ائتلاف به وجود آورند. در صورتی که دودستگی‌ها در لحظه آخر به شکست این ائتلاف بینجامد، احتمال می‌رود که اسرائیل مجدداً به سمت برگزاری پنجمین انتخابات طی دو سال و نیم گذشته سوق پیدا کند.

از سوی دیگر، حامیان نتانیاهو تظاهراتی را در خارج از منزل نیر اورباخ، از نمایندگان حزب یمینا برگزار کردند. اورباخ به نفتالی بنت هشدار داده بود که ممکن است از وی در هنگام رای اعتماد حمایت نکند. بر این اساس در صورتی که اورباخ علیه این ائتلاف جدید رای دهد، ائتلاف اکثریت را به دست نمی‌آورد.

شرایط مذکور در حالی همه شاخص‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار داده است که تنش میان حماس و تل‌آویو نیز وارد فضای جدیدی شده و به اعتقاد برخی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه، موضوع مذکور این پتانسیل را در خود دارد که از مناسبات جاری میان اسرائیل و مقاومت فلسطین به یک بحران جدید در تقابلی رو در رو با حداکثر توان تبدیل شود.

چالش جدید: راهپیمایی پرچم‌ها

در همین راستا کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار داشت که تصمیم برای حفظ حالت آماده‌باش دقیقاً پس از تهدیدهای اخیر یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در نوار غزه و اظهارات وی مبنی بر اینکه جنبش‌های مقاومت در نوار غزه قادر به انجام کارهای مشابه در جنگ گذشته هستند، اتخاذ شد. این اقدام در پی هشدارهای مستمر درباره خطرات اعطای مجوز به سازمان‌های یهودی افراطی برای برگزاری راهپیمایی پرچم‌ها در داخل محله‌های فلسطین در قدس اشغالی در پنجشنبه آینده صورت گرفت.

از سوی دیگر وب سایت عبری والا در گزارشی مدعی شد، سطوح سیاسی نزدیک به بنیامین نتانیاهو در تلاش هستند تا از مسئولیت تصمیم‌گیری برای مجوز راهپیمایی شانه خالی کنند و موضوع را به رئیس پلیس ارجاع دهند. این وب سایت به نقل از منابع امنیتی در تل‌آویو گزارش داد که برگزاری راهپیمایی می‌تواند باعث شعله‌ور شدن اوضاع در کرانه غربی و غزه شود.

به گفته این وب سایت، ارتش تصمیم گرفته است برای جلوگیری از هرگونه تشدید، سامانه‌های گنبد آهنین را در سرتاسر اراضی اشغالی تقویت کند و خاطرنشان کرد که دیروز (یکشنبه) جلسه امنیتی را برای تصمیم‌گیری نهایی درباره مجوز راهپیمایی برگزار می‌کند.

در پی تهدیدهای مقاومت، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواستار لغو این راهپیمایی شد. صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند که روز پنجشنبه راهپیمایی پرچم‌ها را که پس از حملات مقاومت به اراضی اشغالی لغو شده بود، برگزار خواهند کرد.

از طرفی در شرایطی که همه گروههای سیاسی در اسرائیل به انتظار تصمیم کنست نشسته‌اند و در دوراهی خداحافظی یا تثبیت نخست وزیر ۱۲ ساله اسرائیل هستند، حالا در پی انتشار اخباری از تهدید رئیس حزب یمینا، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک)، نسبت به ترورهای سیاسی هشدار داد.

این در حالی است که خبرگزاری روسیاالیوم با تمرکز بر اقدامات صورت گرفته در سرزمین‌های اشغالی مدعی شد، پیام هشدارآمیز ناداو آرگامان، رئیس شاباک، استثنایی و در نوع خود بی‌سابقه است. این پیام یک روز پس از حمایت اعضای کنست (پارلمان اسرائیل) از ائتلاف مخالف بنیامین نتانیاهو موسم به «اردوگاه تغییر» صادر شد. وی افزود: «این بحث‌ها ممکن است در میان گروه‌های خاصی یا در بین افراد اینطور تفسیر شود که اجازه فعالیت‌های خشونت‌آمیز و غیرقانونی را دارند که حتی ممکن است جان افراد را تهدید کند». آرگامان گفت: «علاوه بر مسئولیت‌های تحمیل شده به شاباک و سایر نهادهای مجری قانون، این روزها مسئولیت سنگینی بر عهده منتخبان مردم از تمام طیف‌های سیاسی، چهره‌های دینی، معلمان و همه شهروندان اسرائیلی است که باید تکلیفش مشخص شود».

بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل در واکنش به اظهارات آرگامان، در حساب توییتر خود نوشت: «به نظر می‌رسد ما از رخدادهای گذشته درس‌های لازم را نیاموخته‌ایم». این در حالی است که رسانه‌های عبری اخیراً فاش کردند نفتالی بنت، رهبر حزب اسرائیلی یمینا و نخست‌وزیر احتمالی، تهدید به مرگ شده است. کانال هفت تلویزیون اسرائیل گزارش داد که سرویس‌های امنیتی اسرائیل تهدیدهایی را علیه بنت رصد کرده‌اند و آنها این تهدیدات را جدی می‌گیرند. این منابع تاکید کردند که وی از طریق شبکه‌های اجتماعی با تهدیدهای بسیاری مواجه شده است.

در آخر باید خاطرنشان کرد که اگر رژیم صهیونیستی در تثبیت شرایط سیاسی نتواند آنطور که باید موفق عمل کند و در نهایت وضعیت بی‌ثبات فعلی در ساختار سیاسی این رژیم ادامه پیدا کند، میتواند علاوه بر وضعیت داخلی اسرائیل بر همه شاخصهای امنیت ملی این رژیم اثر بگذارد. موضوعی که در نهایت به نوعی به عنوان یک تعیین کننده در سرنوشت سیاسی اسرائیل خودنمایی میکند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 17561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =