گردش به چپ

هنوز رسماً برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مشخص نشده است. پس از چهار سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به جز بقیه نقاط جهان، اکنون مردم آمریکا نیز در انتظار اعلام نتیجه نهایی برای برنامه‌ریزی چهار سال آینده خود هستند. اگر جو بایدن رسماً به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 اعلام شود، دغدغه‌هایی که ترامپ به آن‌ها توجه نمی‌کرد، در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از هفته نامه آتیه نو شاید به جرأت بتوان مسأله شغل در زمان شیوع کرونا را مهمترین معضل ایالات متحده امروز دانست. آمارها نشان می‌دهد که بیش از 65 میلیون آمریکایی از زمان شیوع همه‌گیری، تقاضای مزایای بیکاری کرده و میلیون‌ها نفر نگران شغل‌های خود هستند. برخی از آمریکایی‌ها حتی به دلیل نداشتن شغلی مناسب، تقاضای بازنشستگی پیش‌ازموعد کرده‌اند. 

در تمامی یک سال گذشته فقط 11 میلیون شغل بازگشته، اما نرخ بیکاری همچنان بالاست و شرکت‌های بزرگ هر روز تعدادی از کارگران خود را اخراج می‌کنند. حال در این میان اگر بایدن زمام امور را به دست گیرد، باید برنامه‌ای دقیق ارائه دهد؛ برنامه‌ای که همزمان با کنترل همه‌گیری به وضعیت شغلی مردم نیز رسیدگی کند.

طرحی که توسط بایدن پیشنهاد شده، ایجاد میلیون‌ها شغل با درآمد مناسب است؛ طرحی شامل سرمایه‌گذاری سنگین در انرژی‌های پاک که به صورت زیرساختی بتواند مشاغل را در ایالات متحده بازگرداند.

نیروی کار آینده و عدالت آموزشی 

بایدن شرط بزرگی را درمورد حرکت آمریکا به سوی استفاده از انرژی پاک در نظر گرفته است. به گفته وی، در صورت اجرای این استراتژی، بیش از 10 میلیون شغل پردرآمد در ایالات متحده ایجاد می‌شود. بایدن معتقد است آینده در انرژی‌های تجدیدپذیر استوار است. البته این طرح به شکل قابل ملاحظه‌ای به کارگران بخش‌های نفت، گاز و سوخت‌های فسیلی آسیب خواهد رساند.

او اظهار کرده که برای راه‌اندازی یک برنامه عظیم و زیرساختی، به حدود 2 هزار میلیارد دلار درآمد مالیاتی نیاز دارد و در عین حال قول داده که مالیات افرادی با درآمد سالانه کمتر از 400 هزار دلار را افزایش ندهد. این یعنی او  برخلاف ترامپ به سراغ کمپانی‌های بزرگ و چندملیتی خواهد رفت. اینکه بایدن چطور می‌تواند این شرکت‌‎ها را وادار به دادن مالیات واقعی کند بحثی جداست، اما برنامه زیرساختی او می‌تواند جاده‌ها، تونل‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل را بازسازی کند. همچنین درآمدی که از این مالیات جدید به دست می‌آید، از اقدامات بهداشتی، آموزشی و ایجاد شغل پشتیبانی خواهد کرد.

تغییر در نظام بیمه سلامت 

اما مهمترین نکته‌ای که در این طرح مورد بحث قرار گرفته مسأله بیمه است. برای ساکنان آمریکا شاید هیچ‌ چیز مهمتر از شغل و بیمه نباشد و این همان نقطه‌ای است که جو بایدن قرار است آن را مورد بازبینی قرار دهد؛ یعنی پیشنهاد حذف تدریجی بیمه‌های درمانی خصوصی و ایجاد یک سیستم بیمه پرداختی متمرکز، شبیه کشورهای اروپای غربی که توسط دولت کنترل و حدود 156 میلیون آمریکایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

‌این مورد شاید ثمره همکاری جو بایدن با برنی ‌سندرز، سناتور چپگرای آمریکا و البته رقیب اصلی بایدن در دوران کاندیداتوری مقدماتی حزب دموکرات باشد. خصوصاً که توصیه آن‌ها، ایجاد یک برنامه بهداشتی جدید برای دولت است که با دست باز دولت فدرال می‌تواند علیه شرکت‌های خصوصی بیمه باشد. این طرح حتی از طرح بیمه سلامت باراک اوباما موسوم به «اوباماکر» هم خط‌شکن‌تر است. اوباماکر بیم گذاران را مجبور می‌کرد تا همه متقاضیان را پذیرفته و نرخ‌های خدمات‌شان را بدون توجه به شرایط از پیش موجود ارائه کنند، اما طرح جدید فرانشیزهای مربوط به مراقبت‌های اولیه را حذف و برنامه‌های پرداختی به مؤسسات پزشکی را به عهده دولت می‌گذارد. ممکن است این طرح پیشروتر از طرح اوباما باشد، اما اگر مورد استفاده قرار گیرد، احتمالاً خسارت بیشتری نسبت به تلاش ترامپ برای از کار انداختن این طرح خواهد داشت. 

چیزی شبیه نیودیل

تخمین طرح اولیه بایدن که در تابستان سال گذشته رونمایی شد این است که حدود 97 درصد آمریکایی‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؛ هرچند بیش از 10 میلیون نفر بدون بیمه باقی خواهند ماند. وقتی بدانیم که در سال گذشته بر اساس آمارها بیش از 30 میلیون نفر فاقد پوشش هرگونه بیمه بوده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که این طرح چندان هم بد نیست. البته در مرحله نخست کسانی که تحت پوشش بیمه شغلی بوده و می‌توانند از خدمات اوباماکر استفاده کنند، فعلاً تحت پوشش این طرح قرار نخواهند داشت.

البته کمپین بایدن در این مورد اطلاعات بیشتری ارائه نکرده و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آن داشت اما هدف این است که افراد حق بیمه کمتری پرداخت اما خدمات بالاتری دریافت کنند. در این میان، پیشنهاداتی هم برای طرح بایدن موجود است؛ مواردی از قبیل پوشش بیمه برای آمریکایی‌های کم‌درآمد، پایین آوردن سن استفاده از خدمات به 60 سال (قبل از این 65 سال بود) ، پوشش بیمه‌ای برای داروهای خارجی و مهمتر از همه پوشش بیمه خدمات درمانی برای همه مهاجرانی که هنوز شهروند یا مقیم قانونی محسوب نمی‌شوند. البته این‌ها طرح‌‎هایی است که می‌توانند هزینه سنگینی برای دولت فدرال ایجاد کنند، اما به هر حال تا زمانی که جو بایدن برنده رسمی انتخابات نشود، نمی‌توان به شکل قطعی درباره این برنامه‌ها صحبت کرد. البته در صورت پیروزی هم، بایدن باید به جنگ مجلس سنا و دیوانعالی برود که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهانی است که به این راحتی‌ها از ارزش‌های نئولیبرال حاکم در 30 سال اخیر آمریکا کوتاه نخواهند آمد.

کد خبر: 1742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =